یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۵ - ۱۲:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: پنجمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران اسفند امسال مجموعه‌ای از برترین آثار پویانمایی جهان را در ایران به نمایش می‌گذارد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این جشنواره در پنجمین دوره برپایی خود طی روزهای 6 لغایت 10 اسفند 1385 بار دیگر فرصتی را برای مشتاقان ایرانی هنر انیمیشن فراهم خواهد ساخت تا تحولات این عرصه هنری را در جهان بر روی پرده‌های نمایش فیلم در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون به تماشا بنشینند.

مسابقه ایران، مسابقه بین‌الملل، خارج از مسابقه، نمایش ویژه و چشم‌انداز، بخش‌های اصلی این جشنواره را تشکیل می‌دهند.

در فراخوان منتشر شده توسط دبیرخانه جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران حداکثر تا روز 10 آذر امسال به علاقه‌مندان فرصت داده شده است تا برای شرکت در این جشنواره آثار خود را که پس از سال 1381 شمسی یا ژانویه 2003 میلادی تولید شده و در دوره‌های قبلی این جشنواره شرکت داده نشده است به دبیرخانه جشنواره به صورت 16 یا 35 میلی‌متری و ویدیویی بتاکم و دیجیتال ارسال کنند.

این جشنواره برای دریافت فرم درخواست شرکت در جشنواره از علاقه‌مندان خواسته است علاوه بر دفتر جشنواره به مراکز دانشگاهی و تخصصی هنری در تهران و مراکز کانون در استان‌های کشور یا سایت اینترنتی جشنواره به نشانی www.tehran-animafest.ir مراجعه و پس از تکمیل فرم اثر خود را به دبیرخانه جشنواره واقع در تهران، خیابان حجاب، مرکز آفرینش‌های فرهنگی وهنری کانون ارسال کنند.

آثار تبلیغی شامل فیلم‌های آموزشی، صنعتی و تبلیغاتی همچنین مجموعه‌ها و سریال‌ها نیز با انتخاب و گزینش حداکثر 3 قسمت امکان حضور در بخش مسابقه جشنواره را پیدا خواهند کرد.

بر این اساس گروه‌های داوری در بخش‌های مختلف پس از ارزیابی آثار و در پایان این رقابت معتبر بین‌المللی، تندیس‌های طلایی، نقره‌ای و برنزی و جوایز ویژه و دیپلم‌های افتخار خود را در روز پایانی جشنواره به برگزیدگان اهدا خواهند کرد.

 در این میان برترین آثار برگزیده این جشنواره با موضوع کودک و نوجوان، بهترین اثر تلویزیونی، تبلیغی، فیلم تجربی، فیلم‌نامه، پویانما (انیماتور)، فضاسازی، موسیقی، صداگذاری به همراه یک برگزیده ویژه هیأت داوران و برگزیده دبیر جشنواره در بخش‌ مسابقه ایران نیز علاوه بر فیلم‌های اول تا سوم تندیس و جایزه دریافت خواهند کرد.

بخش مسابقه بین‌الملل پنجمین جشنواره پویانمایی تهران نیز علاوه بر انتخاب سه فیلم برتر، به آثار تولید شده با موضوع کودک و نوجوان تلویزیونی و تبلیغی را در کنار دو برگزیده هیأت داوران و دبیر جشنواره هم تندیس و جایزه اهدا خواهد کرد.

این گزارش می‌افزاید: بخش خارج از مسابقه جشنواره به فیلم‌هایی اختصاص دارد که به دلیل مطابقت نداشتن با مقررات حضور در بخش مسابقه، عضویت یکی از سازندگان در هیأت داوری،‌ تکمیل شدن ظرفیت مورد نظر بخش مسابقه و درخواست سازنده در این بخش به نمایش گذاشته خواهد شد.

بخش نمایش ویژه نیز بخشی غیررقابتی است که به منظور فراهم ساختن عرصه‌ای پویا برای تبادل تجربه و اندیشه هنرمندان و ایجاد زمینه‌ای مناسب برای ارزیابی جایگاه آثار ایرانی در قیاس با آثار سایر کشورها شکل گرفته، ضمن این که گزیده‌ای از آثار برگزیده جشنواره‌های مختلف جهانی و مروری بر آثار یک مکتب با سبک ویژه نیز از مواردی است که در این بخش نمایش داده می‌شود.

در بخش چشم‌انداز پنجمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران هم با تأکید بر جنبه‌های آموزشی و اطلاعاتی، به شیوه غیررقابتی به موضوع‌هایی مانند معرفی استعدادهای نوپا، تبیین جایگاه پویانمایی در آثار تبلیغی، مروری بر آثار یک فیلم‌ساز و مواردی از این دست مورد توجه قرار خواهد گرفت.

گروه انتخاب اولیه جشنواره پویانمایی تهران پس از پایان مهلت دریافت آثار، کار انتخاب فیلم‌های مناسب برای حضور در جشنواره را در نیمه اول دی انجام خواهند داد.

این جشنواره از سال 1377 کار خود را آغاز کرده است و نمایش مجموعه‌ای از آثار ارزشمند تولید شده در این عرصه از کشورهای صاحب‌نام و پیشتاز این هنر در دوره‌های پیشین، آن را به جشنواره‌ای معتبر در جهان تبدیل کرده است.

در چهارمین دوره جشنواره که اسفند 1383 در تهران برگزار شد 61 کشور جهان بیش از 1400 فیلم خود را به ایران ارسال کرده بودند و در روزهای برگزاری جشنواره فیلم‌های منتخب رویدادهای سینمایی معتبری مانند کن و انسی فرانسه، لایپزیگ، زاگرب، اتاوا و تعدادی از برگزیدگان اسکار انیمیشن در معرض تماشای مشتاقان ایرانی این هنر قرار گرفت.

جشنواره بین‌المللی انیمیشن تهران طی روزهای 6 تا 10 اسفند امسال با هدف فراهم سازی بستری شایسته برای تبادل اندیشه‌ها و کشف توانمندی‌ها و تشویق نوآمدگان این عرصه به ابتکار و نوآفرینی و گسترش تواناهایی با طرح تکنیک‌ها و نگرش‌های تازه برای دست‌یابی به کیفیتی بهتر، مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون در خیابان حجاب تهران را به کانون توجه علاقه‌مندان، دانشجویان، صاحب‌نظران و متخصصان پویانمایی تبدیل خواهد کرد.

کد خبر 6370

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز