همشهری آنلاین: کارگاه آموزشی مدرس با تجربه تئاتر از آلمان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که روز دوشنبه 15 آبان آغاز شد تا روزجمعه 19 آبان، صبح و بعد از ظهر در مرکز تئاتر کانون واقع در پارک لاله تهران ادامه خواهد یافت.

به گزارش روابط عمومی کانون، پروفسور کریستل هوفمن در این کارگاه با عنوان «تعلیم و تربیت» از طریق تئاتر» طی روزهای 15 تا 25 آبان در مرکز تئاتر کانون تلاش می‌کند به مربیان کودکان از طریق بازی‌های سنتی و اشعار و ترانه‌های متداول در میان کودکان ایرانی بیاموزد که چگونه می‌شود از طریق بازی، صحنه‌های تئاتر و نمایش به وجود آورد و به پرورش و تکامل شخصیت کودکان کمک کرد.

روش خانم هوفمن روشی سرگرم کننده است که در خلال آن نه از طریق کلام بلکه به وسیله پانتومیم و حرکات بدن بتوان با دیگران گفت‌وگو کرد و حتی داستان‌های تخیلی را به نمایش گذاشت که برای کودکان سرگرم کننده و لذت بخش است.

وی از 25 مربی شرکت کننده در کارگاه خواسته است با در دست داشتن بازی‌های سنتی و رایج در میان کودکان ایرانی به همراه اشعار کودکانه‌ای که بر زبان آنها جاری است در این فعالیت آموزشی شرکت کنند.

مراسم آغاز به کار کارگاه‌های هنری پروفسور هوفمن که به دعوت استیج (سازمان بین‌المللی تئاتر برای کودکان و نوجوانان) -که نمایندگی آن را در ایران کانون بر عهده دارد- به تهران سفر کرده است با سخنرانی مدیرعامل کانون همراه بود.

محسن چینی‌فروشان در مرکز تئاتر کانون محل برگزاری این کارگاه، حضور مدرس آلمانی را یک موقعیت ممتاز آموزشی دانست که به انتقال تجربیات وی به مربیان کانون خواهد انجامید.

رییس استیج ایران هم بر این موضوع تأکید کرد که امروزه شیوه کارگاهی به جای شیوه‌های دانشگاهی و رسمی نتایج بهتری را در پی خواهد داشت.

سیدمهدی شجاعی گفت: آموزش هنر در دانشگاه‌ها الزاماً محصولش هنرمند نیست ولی این نوع کارگاه‌ها می‌تواند تجربیات عملی و ارزشمند مدرسان را در اختیار هنرجویان قرار دهد.

پس از وی کریستل هوفمن گفت: فکر ایجاد این کارگاه در سفری که 3 سال پیش به ایران داشتم در ذهنم خطور کرد و این پیشنهاد مورد استقبال کانون قرار گرفت و فکر می‌کنم نقطه اشتراک همه ما این است که بچه‌ها را دوست داریم و می‌خواهیم با آنها ارتباط بهتری برقرار کنیم و تئاتر در این زمینه به ما کمک خواهد کرد.

وی تأکید کرد: اساس کار تئاتر بازی است، هر بچه‌ای که به دنیا می‌آید قابلیت بازی کردن دارد و اگر نتواند بازی کند دچار مشکل است و این خیلی مهم است که ما به جای پیاده کردن گونه‌های مختلف تئاتر روی بچه‌ها توانایی ذاتی بازی آنها را آزاد کنیم تا اعتماد به نفس پیدا کنند و ارتباطات اجتماعی آنها گسترده شود.

هوفمن از سه اصل تقویت خوب دیدن در بچه، ایجاد توانایی در برقراری ارتباط میان آنها و تقویت حس تعجب کردن آنها به عنوان اصول اصلی فعالیت خود نام برد و گفت:تفاوت ما بزرگ‌ترها با بچه‌ها در تجربه بیشتر ماست و کودکان چون برخی پدیده‌ها را برای نخستین بار می‌بینند از دیدن آن تعجب می‌کنند و این تعجب باعث می‌شود آنها دست به تغییر بزنند و بهتر است پایه کار تئاتر بر دانسته‌های خود آنان بنا نهاده شود و ما هیچ چیزی را از بالا به پایین به بچه‌ها دیکته نکنیم.

او توضیح داد: کودکان سرشار از تخیل هستند و برای تمامی تخیلات خود جایگزین‌هایی را پیدا می‌کنند و ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که معلم بچه‌ها نیستیم بلکه شریک آنها هستیم.

کارگاه کریستل هوفمن تا روز 25 آبان به استثنای جمعه 19 آبان، صبح و بعد از ظهر در مرکز تئاتر کانون واقع در پارک لاله تهران ادامه خواهد یافت.

کد خبر 7526

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز