چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۵ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: تئاتر شهر و همه تالارهای نمایشی ایران به مناسبت ایام سوگواری شهادت حضرت علی علیه‌السلام به مدت 5 روز تعطیل می‌شوند

تالارهای نمایشی همزمان با شب‌های مبارک قدر نمایش‌هایی ویژه در باره زندگی و شهادت امام علی(ع) را به اجرا می‌گذارند. نمایش اذان صبح در تالار وحدت، اینک مولانا در فضای باز مصلای تهران، شهرآشوب در تماشاخانه مهر و 5 مجلس تعزیه از جمله برنامه‌های نمایشی است که این شب‌ها در تهران به اجرا در می‌آید.تئاتر شهر از‌ امروز  همزبان با شب‌های قدر و سالگرد شهادت امیرمومنان با چند مجلس تعزیه در فضای باز ویژه برنامه سوگواره شب‌های قدر را در حضور عموم هموطنان و عاشقان اهل بیت به اجرا خواهد گذاشت.
در این ویژه برنامه که به مدت 5 شب ادامه دارد، 5 مجلس تعزیه توسط پیشکسوتان و تعزیه‌خوانان حرفه‌ای به اجرا در می‌آید. اسماعیل محمدی، مظفر قربانی‌نژاد، رضا حیدری، علاءالدین قاسمی، محمد رضایی و رشدعلی ترابی از جمله نخبگان تعزیه‌خوان هستند که هر شب در محوطه بیرونی و در فضای باز تئاتر شهر به اجرای برنامه می‌پردازند.عظیم موسوی کارگردان و پژوهشگر تعزیه مدیریت این اجراها را که هر شب از ساعت 30/19 آغاز می‌شود بر عهده دارد.

اذان صبح
گروه فدک یکی از گروه‌های فعال نمایش‌های مذهبی است که تاکنون نمایش‌های پرتماشاگری چون «خورشید کاروان» و از «خاک تا افلاک» را اجرا کرده است. این گروه امسال نیز برای اولین بار نمایش «اذان صبح» را براساس زندگی حضرت علی(ع) در تالار وحدت به صحنه می‌برد. این نمایش که براساس نوشته مهدی م ر می‌آید.مهدی متوسلی که تهیه کنندگی و نویسندگی «اذان صبح» را بر عهده دارد در صدد است با اجرای این نمایش قیاسی از شرایط سیاسی ابتدای تاریخ اسلام با زمانه حاضر را ارایه دهد تا تماشاگران نسبت به وقایع تاریخی اسلام آگاهانه‌تر عمل کنند.

اینک مولانا
«اینک مولانا» عنوان نمایشنامه دیگری است که در شب‌های قدر ماه مبارک رمضان در محل برگزاری نمایشگاه قرآن کریم، سالن آمفی تئاتر و فضای باز مصلای تهران به کارگردانی محمد باباوند به اجرا در می‌آید.نمایش اینک مولانا که توسط منوچهر اکبرلو نوشته شده، روایت‌گر آخرین شب زندگی حضرت علی علیه‌السلام است. در این نمایش سعی شده به رشادت‌ها و اعمال صالحه‌ای پرداخته شود که آن حضرت در طول عمر با برکتش در راه حفظ و ترویج اسلام انجام داده است.رامین سیاردشتی، یونس لطفی، رضا آهاری، پژمان کاشفی، علیرضا استادی، مهدی مهدیون، علیرضا داوری و محسن میرزاعلی به عنوان بازیگر در این نمایش حضور دارند.

شهر آشوب
شهر آشوب عنوان یکی دیگر از نمایش‌هایی است که این شب‌ها در تماشاخانه مهر به صحنه می‌آید. این نمایش توسط جواد هاشمی کارگردانی شده که سال گذشته نیز در ماه مبارک رمضان نمایش «شانه‌های خسته» را در همین تالار بر صحنه داشت.
 او که در هر دو نمایش به زندگی حضرت امیرالمومنین(ع) می‌پردازد در شهر آشوب به زمانه سیاسی آن حضرت  و به رثای مولای متقیان و عطوفت آن حضرت تأکید دارد و معتقد است با آن که امام علی(ع) یک سردار جنگ است اما قلب همه شیعیان را با مهربانی تسخیر کرده است. 
 نمایش  شهرآشوب  به کسانی پرداخته می‌شود که حضرت علی را نمی‌شناسند و به او دشنام می‌دهند، اما بعد از شهادتش به شخصیت او پی می‌برند و در می‌یابند که او امیر مومنان بوده است.در این نمایش علی سلیمانی، صادق ملکی، عباس غزالی، عارف برهمند، سید علیرضا موسوی و حمید فدوی به عنوان بازیگران اصلی  هستند و 35 بازیگر دیگر نیز در آن حضور دارند

کد خبر 5769

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز