همشهری‌آنلاین: هیات مدیره سازمان جهانی نظارت‌کننده بر اینترنت (آیکان) در یک تحول تاریخی برای دنیای آنلاین به ایجاد پسوندهای دامنه جدید رای داد

هیات مدیره آیکان  در نشست خود در  سنگاپور با 13 رای موافق؛ یک رای مخالف و دو رای ممتنع این تصمیم را اتخاذ کرد.

درخواست‌ها برای نام‌های جدید دامنه (New gTLDs) از  12 ژانویه 2012 تا 12 آوریل 2012 پذیرفته خواهد شد.

اتخاذ این تصمیم سال‌ها وقت برد و باعث شد کتاب راهنمای در خواست دامنه از آیکان برای گنجاندن هزار نظر در این زمینه دچار  هفت بازبینی مهم شود.

سازمان نظارت‌کننده بر نام‌ها و ارقام اینترنتی (آیکان) قصد دارد شمار پسوندهای دامنه را از 22 پسوند اخیر، افزایش دهد و نام‌های دامنه اینترنتی جدید تقریبا با هر کلمه و به هر زبانی خواهند بود.

آیکان از سال آینده دریافت تقاضاها را آغاز خواهد کرد و انتظار می‌رود شرکت‌ها و شهرها نخستین دریافت‌کنندگان نام‌های دامنه جدید باشند.

more  عصر جدید اینترنت با نام‌های دامنه مربوط به شرکت‌ها آغاز می‌شود

راد بک استرام، رییس و مدیر اجرایی آیکان اعلام کرد که این سازمان سیستم آدرس‌دهی اینترنت را به میزان نامحدود در تصور بشری، باز کرده است. به گفته وی، هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند این تصمیم تاریخی ما را به کجا خواهد برد.

از این پس صدها نام دامنه سطح بالای عمومی جدید وجود خواهند داشت که شامل نشانی‌هایی مانند google. یا BBC. می‌شوند.

در حال حاضر 22 نام دامنه gTLDs و حدود 250 نام دامنه کشوری مانند de. یا uk. وجود دارد؛ درخواست برای پسوندها 185 هزار دلار هزینه خواهد داشت و شرکت‌ها باید ثابت کنند دارای حق مشروع برای نامی هستند که خریداری می‌کنند.

تحلیلگران می‌گویند این قیمتی است که غول‌های جهانی ممکن است به‌منظور به حداکثر رساندن حضور اینترنتی خود، مایل به پرداخت آن باشند.

با این رای، روند مذاکره 6 ساله کامل شد و این بزرگ‌ترین تغییر برای سیستم نام دامنه از زمانی است که com. برای نخستین بار در 26 سال قبل، معرفی شد.

آیکان اعلام کرده بزودی برنامه ارتباطی جهانی خود را برای افزایش آگاهی در مورد نام‌های دامنه جدید آغاز می‌کند

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۳۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۹