همشهری‌آنلاین: به عقیده کارشناسان حاضر در سمینار «ایران و مسایل جهانی راهبری اینترنت»، حضور نیافتن کشورهای در حال توسعه باعث شده است آیکان صدای آن‌ها را نشنود

ضمن اینکه اگر می‌خواهیم نقش مهمی در فرآیند توسعه و حاکمیت اینترنت در اجلاس‌های جهانی داشته باشیم، نیازمندیم بخش‌های دولتی، خصوصی و نهادهای مدنی حرکتی همگام داشته باشند.

به گزارش خبرنگار جامعه‌ی اطلاعاتی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علیرضا کاشیان - کارشناس ICT - در سمینار «ایران و مسایل جهانی راهبری اینترنت» درباره‌ی آیکان اظهار کرد: آیکان سازمانی غیرانتفاعی در شهر کالیفرنیا است که تحت قانون آن نیز اداره می‌شود، ضمن این که منافع مالی هیچ دولت و گروهی در آن نیست.

وی افزود: این شرکت مسوولیت مدیریت سه دسته از شناسه‌های یکتا برروی رایانه را برعهده دارد. این شرکت 11 مدیر که در حوزه‌ی اینترنت و رایانه نیز کارشناس هستند، داراست و از مشاوره‌ سه ارگان حامی داخلی نیز استفاده می‌کنند که البته هیچ لزومی در کاربرد و استفاده از این مشاوره‌ها ازسوی آیکان وجود ندارد.

او ادامه داد: در اجلاس اول و دوم سران جهان درباره‌ی جامعه‌ی اطلاعاتی سلسله مذاکرات پیچیده و تو در تویی درباره‌ی این که آیکان در رژیم حقوقی آمریکا باقی بماند یا به رژیم حقوقی سازمان ملل بپیوندد انجام شد که به نتیجه نرسید. البته آیکان قول‌هایی برای بهبود شرایط در این اجلاس داد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر شرکت آیکان 50 یا 60 کارمند در کالیفرنیا دارد و تلاش می‌کند کارمندانی در تمام دنیا نیز برای خود داشته باشد.

این کارشناس ICT درباره‌ی عضویت ایران در آیکان نیز گفت: برای اولین بار تیم ایرانی با حمایت مهندس جهانگرد در سال 2004 در کوالالامپور در میتینگ این شرکت حضور یافت و بلافاصله با درخواست عضویت رسمی او نیز موافقت شد.

کاشیان تصریح کرد: اما بعد از تغییر دولت در اجلاس‌های آن شرکت نکردیم تا این که بالاخره سال گذشته با حمایت وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در این نشست‌ها حضور پیدا کردیم.

او ادامه داد: قبل از حضور در آیکان، شناختی از این شرکت، منافعی که می‌توانیم دنبال کنیم و نیز تاثیری که می‌توانیم در آن داشته باشیم، نداشتیم اما امروز می‌دانیم با شرکت در چنین نشست‌هایی می‌توانیم از پتانسیل‌ها و خواسته‌های خود در اینترنت دفاع کنیم.

به گفته وی به نظر می‌رسد حضور نیافتن کشورهای در حال توسعه باعث شده است آیکان صدای آن‌ها را نشنود و به همین خاطر حضور ما در این نشست‌ها بسیار خوب بود و باعث شد ضعفهایمان شناسایی شود.

در ادامه ثبوتی‌پور - کارشناس حوزه‌ی فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات - با بیان این که در دو اجلاس برزیل و حیدرآباد به عنوان نماینده‌ی هیچ ارگان دولتی حضور پیدا نکرده بودم، اظهار کرد: در این دو اجلاس در حوزه‌های موضوعی خاص، نشست‌ها و ورک شاپ‌هایی برگزار شد که چند محور اصلی داشت.

وی افزود: منابع حیاتی اینترنت و نحوه‌ی تصمیم‌گیری درباره‌ی مدیریت و راهبری اینترنت به گونه‌ای که این منابع را به خطر نیندازد، دسترسی بیشتر جوامع به اینترنت و امکانات آن، گوناگونی و تنوع در اینترنت، آزادی دسترسی به اطلاعات و همچنین آزادی بیان و نیز امنیت اطلاعات و چگونگی حفظ این امنیت از جمله محورهای اصلی مطروحه در این نشست‌ها بود.

او ادامه داد: در حیدرآباد حرکت بیشتری برروی چند زبانه شدن اینترنت و خارج شدن از انحصار زبان انگلیسی مطرح شد ضمن این که درباره‌ی امنیت حریم خصوصی افراد نیز بحث‌هایی شد.

به گفته‌ی وی کار برروی مباحث حقوقی، برای دگرگونی در ساختار راهبری اینترنت و اینکه آیکان چه آینده‌هایی خواهد داشت و همچنین ارتباطات میان فرهنگ‌ها، با توجه به آن که بحث فرهنگ در تمامی شاخه‌ها وارد شده‌ است، از مباحث مهم مطرح در این نشست‌ها بود.

ثبوتی‌پور با ابیان این که در دو نشست برزیل و حیدرآباد هیچ نماینده‌ی دولتی و یا حتی خصوصی ( به اسم NGOها) از ایران وجود نداشت، اضافه کرد: یکی از بحث‌های ما این است که مدیریت آیکان باید در دست آمریکا بماند یا به سازمان ملل واگذار شود. اما به نظر می‌رسد علاوه بر این، باید مرحله‌ی بعدی یعنی پس از واگذاری مدیریت آیکان به دست سازمان ملل نیز در نظر گرفته شود.

وی افزود: گرچه گفته می‌شود آیکان آمریکایی نیست اما تحت سیاست آمریکا عمل می‌کند. درست است در جاهایی با اعمال نفوذ، می‌توان کارهایی انجام داد، اما باید آمادگی داشته باشیم اگر بحث مدیریت حل شد بتوانیم پس از آن نیز حضور فعالی داشته باشیم؛ مثلا این که چطور می‌خواهیم سهم خود را در حاکمیت اینترنت افزایش دهیم.

به عقیده‌ی او این که مدیریت دست چه کسی باشد خیلی مهم نیست، مهم این است که سعی کنیم حاکمیت خود را در عرصه‌ی اینترنت افزایش دهیم.

در ادامه حسین ابراهیم‌آبادی ـ عضو انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی - نیز با اشاره به این که بحث‌ها نشان داد جامعه اطلاعاتی و سازنده‌های اصلی آن در جهان در حال حرکت، برنامه‌ریزی و عمل هستند اظهار کرد: اگر می‌خواهیم نقش مهمی در فرآیند توسعه و حاکمیت اینترنت در اجلاس‌های جهانی داشته باشیم، نیازمندیم بخش‌های دولتی، خصوصی و نهادهای مدنی حرکتی همگام داشته باشند.

وی با اشاره به این که امیدواریم این پدیده فنی - جهانی به یک جریان مناسب تبدیل شود و بتوانیم در حوزه کارشناسی در اجلاس‌های آینده نقش مهمتری داشته باشیم، افزود: انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی مانند همیشه به عنوان یک اجتماع ملی و تخصصی آمادگی دارد با بخش‌های حقوقی و دولتی گفت‌وگوی بیشتری داشته باشد تا زمینه‌هایی برای دفاع از منافع کشور در محیط ملی در مواجهه با شرایط جهانی حاصل شود.

در این نشست که در کتابخانه ملی ایران برگزار شد، علاوه بر رییس کتابخانه ملی، دکتر کاظم معتمدنژاد، یونس شکرخواه، نصرالله جهانگرد نیز درباره مسایل مرتبط با «ایران و مسایل جهانی راهبری اینترنت: از تونس و آتن تا ریودوژانیرو و حیدرآباد - پائیز 2005، پائیز 2006، پائیز 2007 و پائیز 2008» صحبت کردند.

کد خبر 73883

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز