شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۲۰:۱۰
۰ نفر

دوچرخه: داستان بی پایان سفر انسان به فضا با سفر یوری گاگارین آغاز شد. همان طور که در 27 شماره قبل خواندید، در ستون «تقویم فضانوردی» ، سیروس برزو،کارشناس مسائل نجومی و فضایی مقیم روسیه، برای شما گاهشمار سفر انسان به فضا را می نویسد.

27 اوت 1985

«جوزف انگل»، «ریچارد کاوی»، «جیمز وانهفن»، «ویلیام فیشر» و «جان لانگ» با فضاپیمای «دیسکاوری» سفری 7 روزه را آغاز کردند. آنها طی مأموریت خود 3 ماهواره را در مدار قرار دادند. «وانهفن» و «فیشر» طی روز‌‌های 31 اوت و اول سپتامبر با انجام دو راهپیمایی (به ترتیب به مدت 7 ساعت و 8 دقیقه و 4 ساعت و 26 دقیقه) به تعمیر و راه‌اندازی یک ماهواره خراب پرداختند. دیسکاوری پس از سفری که 7 روز و 2 ساعت و 18 دقیقه و 29 ثانیه طول کشید، در روز اول سپتامبر در پایگاه ادواردز فرود آمد.

17 سپتامبر 1985

«سایوز تی-14» با 3 فضانورد به نام‌‌های «ولادیمیر واسیوتین»، «گئورگی گرچکو» و« الکساندر ولکف» راهی مدار زمین شد. سفینه آنها روز 19 سپتامبر به «سالیوت-7» پیوست. گرچکو و ژانیبکف (فضانورد سایوز تی-31) 9 روز بعد با سایوز تی-31 به زمین بازگشتند و ساوینیخ، ولکف و واسیوتین در ایستگاه مداری ماندند. این گروه نیز در 21 دسامبر به علت بیماری مجبور شدند به زمین بازگردند.

30 اکتبر 1985

فضاپیمای «آتلانتیس» نخستین سفر مداری خود را با 5 فضانورد آغاز کرد. کارول بابکو، رونالد گریب، دیوید هیلمرز، رابرت استوارت و ویلیام پایلز مأموریتی 4 روزه  انجام دادند که شامل استقرار دو ماهواره جاسوسی-نظامی در مدار زمین و  تحقیق هایی برای سازمان سیا و وزارت دفاع آمریکا بود. آتلانتیس روز 7 اکتبر به زمین بازگشت.

30 اکتبر 1985

فضاپیمای «چلنجر» با 8 سرنشین به نام‌‌های« هنری‌‌هارتسفیلد»، «استیون نیگل»، «جیمز بوچلی»، «گیون بلوفورد»،« بانی دانبار»، از آمریکا، «رینهارد فورر»،« ارنست مسر اشمید»، از آلمان غربی و «ووب اوکلز» از هلند، طی برنامه مشترک« اسا» و « ناسا»، در زمینه طرح «اسپیس لب» سفری 7 روزه را آغاز کردند. این سفر تا 6 نوامبر طول کشید و نتیجه های علمی و فنی با ارزشی داشت. این سفر چلنجر نخستین پرواز یک ناو کیهانی با 8 سرنشین به‌شمار می‌رود.

27 نوامبر 1985

فضاپیمای «آتلانتیس» با 7 فضانورد راهی مدار زمین شد. «بروستر شاو»، «برایان اوکنور»، «شروود اسپرینگ»، «مری کلیو»، «جری راس» و «چارلز واکر» از آمریکا و «رودولفو نریولا» از مکزیک، طی 6 روز ‏ و 21 ساعت و 4 دقیقه پرواز مداری، سه ماهواره از جمله «مورلوس-2» (ماهواره مکزیک) را در فضا مستقر ساختند. این سفر روز 3 دسامبر پایان یافت.

کد خبر 86390

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز