شکستگی‌های استخوان به خصوص در سنین بالا بسیار شایع است. البته اگر به دلایل مختلف، استخوان‌ها از سلامت لازم برخوردار نباشند می‌توانند در سنین پایین‌تر نیز مشکل آفرین شوند که یکی از دلایل مهم آن، نداشتن تغذیه مناسب است.

دکتر سارا صرافی زاده، متخصص تغذیه و رژیم درمانی،

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: با توجه به اینکه تغذیه نقش مهمی در استحکام استخوان‌ها دارد، دریافت ناکافی بعضی ویتامین‌ها، به ویژه ویتامین A و D و دیگر مواد مغذی مانند کلسیم ممکن است بر سلامت استخوان یا حتی سرعت زمان برای بهبود جراحت‌های استخوان یا شکستگی نیز تأثیر بگذارد.

 استفاده از مواد مغذی مختلف، چه در رژیم غذایی و چه در مکمل‌های غذایی در سلامت استخوان و بهبود شکستگی‌ها اهمیت زیادی دارد.

بنابراین رژیم غذایی سالم با مقادیر کافی از مواد مغذی درشت و ریز مغذی برای سلامت و استحکام استخوان‌ها، کاهش خطر شکستگی و همچنین روند بهبودی پس از شکستگی ضروری است.

شکستگی‌های استخوان

دکتر سارا صرافی زاده، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، هیات علمی دانشکده علوم وفناوری‌های پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات در مورد نوع تغذیه هنگام شکستگی‌های استخوان می‌گوید:  «شکستگی‌ها می‌توانند بر اثر ضربه، فشار ممتد به استخوان، فعالیت‌های سنگین فیزیکی یا شکستگی بر اثر کهولت سن و نداشتن تحرک در ناحیه لگن باشند.

این شکستگی‌های استخوانی به هر دلیلی که باشند باید بهبود پیدا کنند. بنابراین بدن در دوران بهبودی، نیاز زیادی به گروه‌های مختلف مواد غذایی و مغذی دارد. »

روند بهبود و طول درمان

 به گفته این متخصص تغذیه، بهبودی در اصل همان جوش خوردن استخوان است که پروسه‌ای حدود شش تا دوازده هفته‌ای دارد. البته گاهی نیز زمان جوش خوردن استخوان‌ها سه تا هجده ماه به طول می‌انجامد.

پوکی استخوان

دکتر صرافی زاده می‌گوید دلیل اصلی شکستگی‌ها بدون وارد آمدن ضربه یا تصادف، پوکی استخوان است که طی سال‌ها صورت گرفته است.

شکستگی‌هایی که به دلیل پوکی استخوان ایجاد می‌شوند اغلب به دلیل کمبود ویتامین D۳ ، کلسیم، منیزیم و ویتامین A هستند. بنابراین مصرف دوز مشخص ویتامین E، انواع کاروتنوئیدها (رنگدانه‌های زرد، قرمز، نارنجی در گیاهان) ‌ی موجود در سبزیجات و میوه‌ها تجویز می‌شوند. مصرف ویتامین A، کلسیم و ویتامین D نیز در بهبود شکستگی‌های لگن مؤثر واقع می‌شوند؛ اما مقادیر دریافتی آن‌ها باید توسط پزشک و متخصص تغذیه مشخص شود.

بروز عفونت

توجه داشته باشیم در شکستگی‌ها احتمال اینکه فرد دچار عفونت شود هم زیاد است. بنابراین مصرف رژیم غذایی متعادل که تمام گروه‌های غذایی را در بر بگیرد الزامی است.

توصیه می‌شود در رژیم غذایی بیمار، پروتئین زیادی گنجانده شود. یعنی میزان آن می‌تواند تا دو برابر مقدار مصرفی رژیم افراد عادی باشد. ضمن آنکه بیمار باید از مکمل ویتامین D۳، فسفر و ویتامین E هم استفاده کند. البته مولتی ویتامین‌های موجود در داروخانه‌ها نیز معمولاً همه این مواد را دربر می‌گیرد.

بهبود زخم

 به گفته دکتر صرافی زاده، در شکستگی‌هایی که نیاز به جراحی وجود دارد؛ بعد از جراحی، مرحله بهبود زخم نیز مرحله مهمی است که در این مرحله هم تغذیه نقش مهمی دارد و در واقع بخشی از درمان به حساب می‌آید.

ضرورت مصرف آب زیاد

هنگام بروز شکستگی، مصرف آب زیاد الزامی است. چون بیمار به علت مصرف کلسیم و انواع ویتامین‌ها باید بیشتر آب بنوشد. اما با توجه به اینکه سیگار باعث اختلال درترمیم استخوان و کاهش تولید کلاژن و اکسیژن رسانی می‌شود؛ ترک یا کاهش مصرف آن هنگام شکستگی‌های استخوان الزامی است.

کنترل وزن

دکتر صرافی زاده می‌گوید کنترل وزن با انجام حرکات ورزشی تجویز شده توسط متخصص یا درصورت امکان، پیاده‌روی روزانه و همچنین کنترل استرس و افسردگی نیز در بهبود شکستگی‌های استخوان و ترمیم زخم‌های بعد از جراحی اهمیت زیادی دارد.

 بنابراین هنگام بروز شکستگی‌های استخوانی، مراجعه به متخصص تغذیه برای آگاهی از رژیم غذایی متعادل، چگونگی مصرف مکمل‌های لازم و تناسب وزن اهمیت زیادی دارد که اغلب نادیده گرفته می‌شود.

کد خبر 751731

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha