همشهری آنلاین: ستاد انتخابات کشور با صدور اطلاعیه ای زمان و مقررات تبلیغات نامزدهای عضویت در شوراهای اسلامی را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، متن اطلاعیه به این شرح است:

به آگاهی هم میهنان عزیز، داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی شهر، روستا و عشایر و هواداران آنان می رساند که تبلیغات انتخاباتی نامزدها با انتشار اسامی آنان توسط فرمانداری ها و بخشداری های ذیربط از تاریخ 16/9/85 آغاز و به مدت 7 روز تا 22/9/85 ادامه خواهد داشت.

به منظور رعایت دقیق مفاد مقررات مربوط به تبلیغات انتخاباتی اهم موارد به شرح زیر اعلام می گردد:

الف: نامزدها در صورت تمایل به داشتن ستاد تبلیغاتی موظف اند همزمان با آغاز کار ستاد، نشانی و محل ستاد و نام مسؤول آن را کتباً و با امضای خود، به آگاهی هیأت اجرایی حوزه انتخابیه برسانند ( در انتخابات روستاها و عشایر به هیأت اجرایی بخش و در انتخابات شهرها به هیأت اجرایی شهرستان)

ب: ستاد تبلیغات انتخابات، مرکزی است که فعالیت های تبلیغاتی نامزدها و طرفداران آنان را در آن ساماندهی و انجام می پذیرد و هر داوطلب تنها می تواند در شهرها در هر منطقه شهرداری و در روستاها یک ستاد تبلیغاتی داشته باشد.

ج: انتشار اعلام نظر شخصیت ها (بدون ذکر عنوان و مسؤولیت آن)، مجامع، احزاب و گروه های مجاز، در تأیید نامزد انتخاباتی باید مستند به مدرک کتبی و امضاء شده مربوط به تأیید و حمایت باشد و نامزد انتخاباتی در صورتیکه بخواهد از تأیید مراجع یاد شده استفاده نماید باید مستندات و مدارک آن را به هیأت اجرایی ارایه کند.

د: در فعالیت انتخاباتی، انجام امور ذیل ممنوع است و مرتکبین تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند:

1- نوشتن و یا اظهار مطالب خلاف واقع

2- دیوار نویسی، راه اندازی کاروان های تبلیغاتی و استفاده از بلندگوهای سیار خارج از محل سخنرانی و یا ستاد تبلیغاتی انتخاباتی.

3- اعلام نظر شخصیت ها در تأیید نامزدها با ذکر عنوان و مسؤولیت آنان.
 
4- استفاده از صدا و سیما و میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد.

5- فعالیت انتخاباتی کارمندان در ساعات اداری.

6- استفاده از وسایل و امکانات وزارتخانه ها، ادارات، شرکت های دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداری ها و شرکت ها و سازمان های وابسته به آنها و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی (به هر میزان) استفاده می کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور.

7- فعالیت تبلیغاتی مجریان و ناظران انتخابات برای نامزدهای انتخاباتی در قلمرو جغرافیایی مسؤولیت خود.

8- الصاق هرگونه آثار تبلیغاتی بر روی علائم راهنمایی و رانندگی، تابلوی بیمارستان، تابلوی مدارس و سایر مؤسسات آموزشی و تابلوهای منصوبه در معابر عمومی توسط بخش دولتی و وابسته به دولت و همچنین تأسیسات دولتی و صندوق های پست، باجه های تلفن، پست های برق و تلفن، تابلوها و املاک بخش خصوصی (مگر با رضایت مالکان یا متصرفان) و هرگونه تابلوی راهنما، مأمورین انتظامی در صورت مشاهده چنین مواردی متخلفان را جلب و به منظور تعقیب قانونی به مقامات قضایی تحویل می نمایند. شهرداری ها در انتخابات شهرها و بخشداری ها در انتخابات روستاها موظف اند با استفاده از امکانات محلی نسبت به امحاء چنین اوراقی اقدام نمایند.

9- تبلیغ علیه نامزدها و هرگونه هتک حرمت و حیثیت آنان.

10- پاره یا معدوم نمودن عکس و آثار تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی در مدت و زمان قانونی تبلیغات که در محل های مجاز الصاق شده و یا نصب شده باشد.

11- انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی تحت عنوان داوطلبی خارج از مهلت قانونی تبلیغات.

تبصره 1- درجات تحصیلی و سوابق خدمات و فعالیت های موارد ادعا در آثار تبلیغاتی باید مستند به مدارکی باشد که در صورت نیاز هیأت اجرایی، ارائه آنها امکان پذیر باشد.

تبصره 2 – شهرداری ها در انتخابات شهرها و بخشداری ها در انتخابات روستاها می توانند با استفاده از امکانات محلی، محل های مناسبی اعم از ثابت یا سیار را برای الصاق و یا ارائه آثار تبلیغاتی نامزدها تعیین نمایند و در صورت لزوم هزینه لازم را از آنان اخذ نمایند.

تبصره 3 – استفاده از امکانات تبلیغی مؤسساتی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می کنند ولی با رعایت ضوابط و انعقاد قرارداد و اخذ وجه از اشخاص حقیقی برای آنها کارهای تبلیغاتی انجام می دهند (مثل نشریات وابسته به دولت)، در تبلیغات انتخاباتی بلامانع است.

تبصره 4 – استفاده از اماکن دولتی و عمومی مشروط به اخذ مجوز از مقامات ذیصلاح و پرداخت هزینه برابر برای تمامی نامزدها و طرفداران آنها بلامانع است.

تبصره 5 – استفاده هرگونه آثار تبلیغاتی نامزدها و طرفداران آنان اعم از کاغذی، پارچه ای، مقوایی، فلزی و یا هر جنس دیگر با ابعاد بیشتر از 70*100 سانتی متر ممنوع است.
تبصره 6 – شرکت پست در چارچوب اساسنامه خود می تواند در امر توزیع آثار تبلیغاتی نامزدها اقدام نمایند.

هـ - مطبوعات و نشریات حق ندارند آگهی یا مطالبی علیه نامزدهای انتخاباتی درج نمایند و یا مطلبی بنویسند که دال بر انصراف گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین باشد، در این صورت نامزدها حق دارند پاسخ خود را به نشریه مزبور بدهند و آن نشریه طبق قانون مطبوعات مکلف به چاپ فوری آن در مهلت مجاز تبلیغات می باشد.

تبصره – مطبوعات و نشریات در انتشار هرگونه مطلب درخصوص نامزدها مکلفند به نحوی اقدام نمایند که فرصت پاسخگوئی برای نامزد در مهلت مجاز تبلیغاتی فراهم باشد.

کد خبر 7197

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز