پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۰:۱۳
۰ نفر

رییس‌مجلس شورای اسلامی بر آمادگی مجلس برای همکاری و مشورت با شوراهای اسلامی شهر و روستا تأکید و ابراز امیدواری کرد که این همکاری سبب اعتلای کار شوراها شود.

به گزارش ایرنا، غلامعلی حداد عادل روز پنجشنبه[30 شهریور] در همایش مشترک روسای شوراها و شهرداران مراکز استان‌ها با بیان این‌که نگاه مجلس به شوراها مثبت است، اظهار داشت: مجلس ، شوراها رااز جنس خود و خود را نیز از جنس شوراها می‌داند.

وی با تاکید بر این که دلیلی وجود ندارد که مجلس بخواهد شوراها را تضعیف کند، گفت: اراده عموم نمایندگان مجلس بر تایید و تقویت شوراهای اسلامی شهر و روستا و تصویب قوانینی است که به بهبود شوراها بینجامد.

حداد عادل با بیان این که مجلس آمادگی خوبی برای شنیدن سخنان شوراها دارد، اظهار داشت : در تدوین قوانین به دیدگاههای اعضای شوراها احترام می گذاریم و به آن اهمیت می‌دهیم.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: هنوز بحث گسترده شوراها به طور مفصل در صحن علنی مجلس مطرح نشده است اما ما در انتظار مطرح شدن آن هستیم.

وی گفت : بتدریج جایگاهی را در کنار لوایح دولت و طرح‌های نمایندگان برای لوایح شورای عالی استانها در مجلس شورای اسلامی ایجاد می‌کنیم.

حداد عادل گفت: این موضوع هم یک ذهنیت آماده می‌خواهد که مجلس از آن برخوردار است و هم آیین نامه داخلی مجلس نیازمند مواد جدیدی است تا شیوه بررسی لوایح شورای عالی استانها را تعیین کند.

وی شوراها را یکی‌از مواهب و دستاوردهای انقلاب اسلامی، از مظاهر حاکمیت مردم و از جلوه‌های آزادی در سراسر کشور برشمرد و گفت: معتقدیم حضور نزدیک به ‪ ۱۵۰‬هزار نفر از مردم در شوراها در سراسر کشور، جلوه زیبایی از مردم سالاری دینی است.

حداد عادل با بیان این که امروز در همه جای دنیا از جمله کشور ما از کوچک شدن دولت صحبت می‌شود، یکی از راههای کوچک شدن دولت را سپردن کار مردم به دست خود مردم دانست و تصریح کرد: شوراها بخوبی این مقصود را تامین می‌کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شوراها را باید تقویت کنیم تا دولت از آنچه هست بزرگتر نشود.

وی بابیان این‌که شرکت مردم در انتخابات شوراها تمرینی برای مردمسالاری دینی است، اظهار داشت: ملت ایران که قرنها در فشار استبداد بوده است باید برای رسیدن به حالت مطلوب در مردمسالاری زیاد تمرین کند و تا رسیدن به آن حالت ، راه زیادی در پیش داریم.

حداد عادل گفت: شوراها مفهوم انتخاب کردن و انتخاب شدن را در سراسر کشور گسترده و ذهن نسل آینده و توده مردم را با رای دادن و انتخاب کردن آشنا می‌کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که شوراها را نوعی مجالس تصمیم گیری می‌دانیم، خاطرنشان کرد: رونق داشتن انتخابات شوراها موجب رونق انتخابات مجلس می‌شود.

وی تاکید کرد: تمرینی که ملت در زمین انتخابات شوراها می‌کند، به انتخابات مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و خبرگان نیز کمک می‌کند.

حداد عادل بر اهمیت جایگاه شوراها تاکید کرد و اظهار داشت: هر چه جایگاه شوراها محترم‌تر باشد، افراد کارآشنا تمایل بیشتری برای داوطلب شدن در انتخابات شوراها پیدا می‌کنند اما اگر این نهاد تحقیر و منزوی شود و منفی قلمداد شود، افراد مثبت داوطلب شرکت در شوراها نمی‌شوند.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اعتلای شوراها را باید در کیفیت اعضای شوراها جستجو کنیم.

وی با بیان این که شوراها هم از حیث قوانین و هم از حیث شیوه‌های اجرا نیازمند اصلاح و تصحیح هستند، خاطر نشان کرد: طبیعی است که با سپری شدن تنها دو دوره از عمر شوراها، نباید از این نهاد نوپا انتظار کار بی‌عیب داشته باشیم.

حداد عادل در بخش دیگری از سخنان خود انتخابات دور دوم شوراهای اسلامی شهر و روستا را نقطه عطفی در فضای سیاسی کشور دانست و اظهار داشت: آنچه در این انتخابات پیش آمد برخلاف انتظار بسیاری از کسانی بود که در آن زمان در عرصه سیاسی حضور داشتند و فعال بودند.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در واقع با دور دوم انتخابات شوراها مردم به فعالان سیاسی این پیام مهم را دادند که جنجال، دعوا، ستیزه‌جویی و ایجاد تنش و تشنج کافی است و ملت این راه را نمی‌پسندد و به دنبال کسانی است که روحیه کار و خدمتگذاری داشته باشند.

وی افزود: ملت این راه را در انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی ادامه داد و گام سوم را در انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری برداشت و فردی را انتخاب کرد که منتخب یک شورای بزرگ از خانواده شوراها بود.

حداد عادل دسترسی مردم به تعداد بیشتری از دست اندرکاران و مدیران بواسطه شوراها را از مزیت‌ها و آثار مثبت این نهاد برشمرد و گفت: اگر بخواهیم انصاف بدهیم شوراها در مجموع موفق عمل کرده‌اند و امیدواریم این راه موفق در آینده هم ادامه یابد.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با نگاهی گذرا به ظاهر شهرها می‌توانیم به شوراهای اسلامی شهر و روستا نمره قبولی بدهیم، این واقعیت هم در تهران و هم در سایر مراکز استانهای سراسر کشور قابل تصدیق است.

وی گفت: یکی از عوامل ایجاد همبستگی میان ملت و نظام مشاهده بهبود زندگی در شهرها است زیرا مسایل شهری مسایلی هستند که مردم با آنها تماس فوری، دائمی و روزانه دارند.

"زمانی که شوراها در حل مشکلات و تامین احتیاجات موفق باشند، مردم طعم شیرین خدمت‌گذاری را احساس می‌کنند."
حداد عادل گفت: شوراها نشان داده‌اند که شایستگی اعتماد مردم را داشته‌اند و بطور کلی در مجموع در همان مسیری حرکت کرده‌اند که مردم انتظار داشته‌اند.

رییس مجلس شورای اسلامی تصویر و منظره کلی شوراها را مطلوب دانست و گفت: زمانی که نام شوراها در اذهان مردم طنین افکن می‌شود، خاطره منفی از این نهاد در ذهن آنها ایجاد نمی‌شود.

حداد عادل تاکید کرد: این سرمایه مهمی است که شوراها باید آن را قدر بدانند.

وی اظهار داشت: اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا باید برای پرهیز از درگیری آمادگی تغییر عقیده و رای خود را داشته باشند.

حداد عادل گفت: اگر کسی با این نیت که به هر قیمتی باید تنها عقیده خود را داشته باشد، در شوراها شرکت می‌کند، از جنس کار شورایی نیست.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: کسی که آمادگی تغییر نظر خود را بعد از شنیدن نظر دیگران نداشته باشد، بیشتر به سمت استبداد متمایل است نه مشورت و کار شورایی.

کد خبر 4553

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز