دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۸:۲۴
۰ نفر

گروه شهری: همایش مشترک شوراهای اسلامی و شهرداری‌های مراکز استان‌های کشور از بیست و نهم شهریور به مدت 2 روز در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش همشهری، مهدی چمران رئیس شورای عالی استان‌ها در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب، تبیین جایگاه شوراها، مدیریت واحد شهری و بحث واگذاری تصدی‌های دولتی به شهرداری‌ها، لایحه مالیات بر ارزش افزوده و پیشنهادات شوراها در این زمینه، پیش‌نویس لایحه تشکیل اتحادیه شهرداری‌ها، جایگاه شوراها در حاکمیت و نظام سیاست‌گذاری و اجرایی کشور و ساختار و نیروی انسانی و بودجه شوراها را از محورهای اصلی این همایش دو روزه عنوان کرد.

وی با اشاره به ضرورت برگزاری چنین نشست‌هایی به منظور بررسی مشکلات، چالش‌ها و تنگناهای موجود و استفاده از تجارب یکدیگر و دستیابی به راهکارهای مؤثر برای ارتقای جایگاه شوراها گفت: شوراها نیاز به ارتباط ارگانیک و منسجم تری دارند که این قبیل همایش‌ها می‌تواند در ایجاد آن نقش مؤثر ایفا کند.

چمران همچنین با تأکید بر ضرورت بهبود روابط شوراها با دستگاه‌های اجرایی به منظور رفع موانع موجود برای برآورده ‌ساختن انتظارات و مطالبات شهروندان گفت: شورای عالی استان‌ها تفاهم‌نامه‌ای برای تعیین نحوه تعامل بین شوراها و دستگاه‌های اجرایی تنظیم کرده است تا شوراها هنگام برقراری ارتباط با دستگاه‌ها براساس آن عمل کنند.

این همایش که با مشارکت رؤسای شوراهای اسلامی شهرهای مراکز استان‌ها، نمایندگان شورای عالی استان‌ها، رؤسای شورای استان‌های کشور، شهرداران مراکز استان‌ها و مدیران کل روابط عمومی وزارتخانه‌ها گشایش می‌یابد و در آن برخی مسئولان و مدیران دولتی و نمایندگان مجلس نیز حضور خواهند داشت فرصت هم‌اندیشی مناسبی را برای شوراها و مدیریت شهری فراهم خواهد ساخت.

چمران با بیان این‌که این همایش می‌تواند در تبیین جایگاه شوراها نقش مهمی ایفا کند گفت: شوراها هرچه کارآمدتر باشند نتایج این کارآمدی، اداره هرچه بهتر شهرها و روستاها را در پی خواهد داشت.

رئیس شورای عالی استان‌ها همچنین گفت: در صورتی که کمیسیون اقتصادی مجلس پیشنهاد اختصاص 30 درصد از درآمد حاصل از اجرای لایحه مالیات بر ارزش افزوده را تصویب کند بخشی از مشکلات بودجه‌ای شهرداری‌ها رفع می‌شود و منبع درآمدی پایدار برای شهرداری‌ها ایجاد و دوسوم بودجه مورد نیاز آنها تأمین خواهد شد.

چمران درباره بررسی اصلاح قانون شوراها در مجلس نیز گفت: قانون شوراها برای بررسی در صحن علنی مجلس در نوبت قرار داد و در صورت تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان و ابلاغ آن، قابلیت اجرایی پیدا می‌کند.

چمران همچنین به منتقدان شوراها توصیه کرد با توجه به جایگاه شوراها در اداره کشور و اهمیتی که می‌توانند در فرآیند  تصمیم‌‌گیری امور و اداره شهرها و روستاها داشته باشند با دیدگاهی منصفانه به نقد آنها بپردازند.

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سؤالی درباره عدم ورود اتوبوس به ناوگان حمل و نقل شهری طی 6 ماه گذشته گفت: با توجه به این‌که اتوبوس‌های جدید باید از محل سهمیه سال 84 تأمین شود مقرر شد که شهرداری تهران برای خرید اتوبوس، 5/17 درصد از سهم 35 درصدی خود را به صورت نقدی و مابقی را به صورت چک با ضمانت دولت اقدام کند.

وی به تعویق‌افتادن اجرای تبصره 13 بودجه کل کشور درخصوص توسعه حمل و نقل عمومی کلان‌شهرها را ناشی از طولانی‌بودن روال اقدامات اداری عنوان کرد و گفت: به همین دلیل احداث خط 3 و چهار مترو و قرارداد احداث خطوط 6 و 7 و قرارداد 800 میلیون دلاری خرید واگن برای مترو تهران باید دوباره در شورای پول و اعتبار بررسی شود.

چمران همچنین گفت: کمیته‌ای در حال بررسی گشایش اعتبار از محل فاینانس در مدت 15 روز برای تحقق اعتبار (4 میلیارد دلاری) قطارهای شهری از محل تبصره 13 است.

همایش مشترک رؤسای شوراهای اسلامی و شهرداری مراکز استان‌ها 29 و 30 شهریور در تالار اجتماعی خانه هنرهای ایرانی واقع در ضلع جنوبی پارک شهر، خیابان بهشت برگزار می‌شود.

کد خبر 4375

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز