پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۶:۲۱
۰ نفر

همایش رؤسای شوراهای اسلامی و شهرداران مراکز استان‌ها 29 شهریور با هدف تبادل نظر و بررسی مسائل و ارائه راهکارهای مربوط به تقویت مدیریت شهری گشایش یافت.

به گزارش همشهری، مهدی چمران رئیس شورای عالی استان ها در این همایش با تأکید بر ضرورت توانمندی شوراها و افزایش ارتباط و همفکری میان آنها گفت: تبادل فکری و هم اندیشی شوراها باعث افزایش توانمندی و آمادگی بیشتر آنها برای انجام وظایف می شود ولی سازماندهی و چگونگی انجام این امر هنوز به درستی پیش بینی نشده است.

وی افزود: ارتباط سازمان یافته میان شوراها تأثیرات مثبتی را درپی خواهد داشت و شوراها با ایجاد صمیمیت و همدردی با یکدیگر می‌توانند گروه منسجمی را در سراسر کشور تشکیل دهند.

چمران افزود: اگر ۱۵۰ هزار عضو شورای شهر و روستا بتوانند ارتباط سازمان یافته‌ای با یکدیگر برقرار سازند بسیار توانمندتر ظاهر خواهند شد.

رئیس شورای عالی استان ها با بیان این که شوراها باید منسجم فعالیت کنند گفت: شوراهای کشور در زمان ارائه لایحه اصلاح قانون شوراها بسیار هماهنگ عمل کردند و از طریق نمایندگان مجلس و رسانه ها مسائل و مشکلات مربوط به این لایحه مطرح و این اقدام در تصمیم گیری مجلس بسیار موثر واقع شد.

رئیس شورای شهر تهران پیش بینی کرد که لایحه اصلاح قانون شوراها هفته آینده در مجلس شورای اسلامی مطرح شود.

وی با اشاره به موانع و مشکلات شوراها گفت: طبق روال گذشته عادت بر این است که شوراها و شهرداری ها به عنوان نهادهای تحت نظر وزارت کشور قلمداد می‌شوند درحالی که شوراها یک نهاد مستقل مردمی بوده و برای نهادینه کردن و تحقق جایگاه شوراها نیازمند فرهنگ سازی هستیم که البته این کار زمان بر است.

از سوی دیگر روشناسی نایب رئیس شورای عالی استان ها نیز با اشاره به بررسی و شناسایی آسیب های مربوط به شوراها گفت: تحقق مدیریت واحد شهری، مالیات بر ارزش افزوده، تشکیل اتحادیه شهرداری ها و مسائل مربوط به ساختار نیروی انسانی و بودجه مهم ترین محورهایی است که در نشست مشترک روسای شوراها و شهرداران مراکز استان ها بررسی و تبادل نظر خواهد شد.

وی با اشاره به برخی اصول قانون اساسی در رابطه با نقش و اهمیت جایگاه شوراها در عرصه های مختلف اجتماعی، کاهش تصدی‌گری دولت را اجتناب ناپذیر و گامی مهم در راستای نهادینه شدن شوراها و سپردن امور به مردم دانست.

روشناسی همچنین گفت: مدیریت واحد شهری به عنوان پیش نیاز اداره شهرها از ابتدای تشکیل شوراها مطرح بوده ولی تحقق آن نیازمند اراده ملی است.

وی افزود: در دیداری که چندی قبل شورای عالی استان ها با رئیس جمهور داشت موضوع تحقق مدیریت واحد شهری نیز مطرح و با استقبال رئیس جمهور مواجه شد و آقای احمدی نژاد از شورای عالی خواست سازوکارهای مربوط به آن را تهیه کند.

روشناسی گفت: رئیس جمهور در آن نشست همچنین با اصل تشکیل اتحادیه شهرداری‌ها موافق بود زیرا تشکیل آن مطمئنا مزایای بسیاری را برای شهرها درپی خواهد داشت.

نایب رئیس شورای عالی استان ها افزود: همه تلاش خود را برای دستیابی به جایگاه واقعی شوراها انجام خواهیم داد.

روسای شوراهای اسلامی مراکز استان های کشور تشکیل چهار کارگروه تخصصی، مسائلی مانند، مدیریت واحد شهری، اتحادیه شهرداری ها، مالیات بر ارزش افزوده، تشکیلات و ساختار نیروی انسانی و بودجه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

کد خبر 4531

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز