گروه سیاسی: چند سالی است داستان انتخابات در ایران به طور عجیبی با مقوله «تخریب شخصیت‌ها» گره خورده است.

این واقعیت ناصواب در انتخابات ریاست جمهوری دور نهم بیش از پیش نمایان شد.  از همین رو،  رهبر معظم انقلاب قبل از آغاز رقابت‌های اخیر دو انتخابات شوراهای شهر و مجلس خبرگان در توصیه‌هایی جریانات سیاسی کشور را از این امر بر حذر داشتند. هرچند که معمولاً این نوع از تخریب‌ها که با مبانی دینی نیز به هیچ وجه سازگاری ندارد، اثر معکوسی را داشته و فرد یا گروه مورد هجمه در سالیان اخیر کمتر در انتخابات‌ها شکست خورد‌ه‌اند؛ چرا که از سویی مردم تخریب‌کنندگان را جریانی ناسالم ارزیابی کرده و حاضر به اعتماد کردن به این طیف نمی‌شوند و از سوی دیگر تخریب باعث‌ «مظلوم‌نمایی» فرد یا جریان تخریب شده می‌شود که همین امر موجب افزایش آراء آنها خواهد شد.
کوشیدیم تا با گفتگو با تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی  به عنوان منتخبان ملت و برآیند افکار عمومی این پدیده شوم سیاسی را مورد واکاوی قرار دهیم که بخش‌هایی از این گفتگوها از نظرتان می‌گذرد.
کاظم جلالی مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این زمینه فلسفه انقلاب اسلامی را از یک منظر ،  اخلاقی‌کردن سیاست عنوان  می‌کند و می‌افزاید: بیاییم صادقانه به ارزیابی این مسئله بنشینیم آن هم در سال پیامبر اعظم و در یک جامعه مدعی دین محوری که  چه اندازه در طریق اخلاقی‌کردن سیاست تلاش کرده‌ایم. نماینده شاهرود افزود: به‌نظر می‌رسد بیش از اندازه اخلاق‌مان سیاسی شده است. کمی به اطراف خود نظر بیندازیم؛ گویی برای رسیدن به هدف از همه ابزارها می‌توان استفاده کرد حتی از ابزارهایی همانند دروغ‌پردازی، تهمت و افترا زدن که در دین مبین ما به‌عنوان گناهان کبیره برشمرده شده است.

تندرویی جواب نمی‌دهد
حمید رضا کاتوزیان نماینده تهران هم با اشاره به اظهارات فاطمه رجبی که حاوی انتقادهای شدیداللحنی به شخصیت‌های سیاسی کشور به ویژه مسئولان دولت‌های گذشته است گفت: اظهارات خانم رجبی در ارتباط با شخصیت‌هایی که ما می‌شناسیم مانند آقای خاتمی و آقای ضرغامی تندرویی بیش از حدی را نشان می‌دهد و حاکی از نوعی عصبانیت است. ما معمولاً انتظارمان از اشخاصی مثل خانم رجبی این است که بیشتر استدلال و منطق عقلایی بر اظهاراتشان حاکم باشد تا عصبانیت و رفتارهای مبتنی بر احساسات.
عضو فراکسیون اصولگرایان گفت: تجربه تاریخی در کشور ما نشان داده که حرکتهای افراطی و تندرویهای خالی از منطق، جناح‌های سیاسی را وارد چالشهای اساسی با مجموعه نظام کرده است. هیچ وقت سراغ نداریم تندرویی را که بعد از یک مدت به موضع برخورد با نظام کشیده نشده باشد.
کاتوزیان با اشاره به این‌که نمونه‌های تاریخی این موضوع در هر دو جناح سیاسی کشور وجود داشته است گفت: تندروهای هر دو جناح وقتی خیلی رادیکال شدند برخوردشان عملاً نظام را به چالش کشید و مجموعه آنچه که به عنوان جمهوری اسلامی و دستاوردهای آن که بیش از یک قرن بزرگان، روحانیون و مراجع ارزشمند تقلید هزینه‌های آن را پرداختند در معرض خطر قرار داد.

هدف، وسیله را توجیه نمی‌کند
حسین مظفر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز انتخابات را عرصه تجلی مشارکت مردمی در تعیین سرنوشت و فرایند تصمیم‌سازی کشور دانست و گفت: سیاست ما جزیی از دیانت ما تلقی می‌شود لذا حضور در میدان رقابت‌های سیاسی مولفه‌هایی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. رقابت‌ها باید مشفقانه، مسالمت‌جویانه و بر مبنای برنامه‌ها و ارایه  نظرها باشد حمایت‌ها هم باید همین‌طور باشند کسانی که قصد رقابت انتخاباتی را دارند باید به جای این‌که بر دوش رقیبان قرار گیرند و به آنها لطمه بزنند باید خودشان با ارایه برنامه به صورت ایجابی عمل کنند. به جای برخوردهای سلبی و انکار دیگران و برای اثبات توانایی خود از هرگونه تهمت؛ تخریب، اتهام و... به دور باشند.
مظفر افزود: در دین ما هدف وسیله را توجیه نمی‌کند و برای رسیدن به قدرت نمی‌توان از هر وسیله‌ای استفاده کرد لذا به دست‌گرفتن قدرت باید همراه با اخلاق، برنامه و اقناع افکار عمومی باشد.

نگاه خداباورانه کاندیداها
احمد بلوکیان عضو فراکسیون اکثریت مجلس در این راستا با اشاره اینکه انتخابات در کشور ما هر ساله برگزار می‌شود ایران را یکی از دموکرات‌ترین کشورهای دنیا دانست و گفت: رقبا از هر جریانی که هستند باید اخلاق انسانی و اسلامی را رعایت کنند و تنها از توانمندی‌های خود دفاع کنند ولی این‌که به جای دفاع از خود، تخریب دیگران را در پیش بگیرند،  خلاف مقررات و شرع است.وی توصیه کرد کاندیداها نگاه خداباورانه داشته باشند.

جلب آرا با صداقت
از سوی دیگر حسین نوش‌آبادی رئیس فراکسیون روزنامه‌نگاران مجلس هم تخریب افراد در انتخابات ایران را شیوه‌ای متداول برای کسب رأی دانست و از این امر ابراز تأسف کرد و در عین حال افزود: بهترین شیوه برای جلب آرا صداقت با مردم و راستگویی است.

برخورد با تخریب‌کنندگان
ولی‌الله آذروش عضو فراکسیون اقلیت مجلس هم انتخابات سالم و حضور پررنگ مردم را منوط به رعایت آداب انتخاباتی دانست و گفت: در این زمینه لازم است. همه جناح‌ها،   اقدامات فوری را انجام دهند و بر مبنای تاکیدی که مقام معظم رهبری داشته‌اند صرفاً در حد تبلیغ کاندیداهای خود عمل کنند.
نماینده اردبیل با اشاره به این‌که تخریب جریان مقابل برای احزاب سیاسی تاکنون جواب نداده است، گفت: دستگاه قضایی باید مبنای قانون در زمینه برخورد با تخریب‌کنندگان را بیش از پیش مورد توجه قرار دهد.

برخورد دولت با مخربان
عضو هیأت رئیسه مجلس هم با اعلام این‌که تخریب ناجوانمردانه‌ترین شیوه رقابت است، گفت: افرادی که به این گونه اقدامات متوسل می‌شوند از ضعیفان هستند.
موسوی قربانی با بیان این‌ مطلب افزود: افرادی که ضعیف هستند و نمی‌توانند با منطق کار خود را پیش ببرند دست به تخریب و توهین می‌زنند. مردم باید آگاه باشند و به تخریب‌گران امتیاز منفی بدهند و در انتخابات اقدامات این افراد را از یاد نبرند.
قربانی با تاکید بر این‌که وظیفه دولت در این راستا برگزاری انتخابات سالم است، خاطرنشان کرد: دولت به عنوان مسئول اصلی برگزاری انتخابات سالم باید با افراد متخلف برخورد جدی نماید.

تخریب‌گران، مخالفان واقعی نظام
عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه تخریب سیاسی امری جدید نیست، گفت: تخریب سیاسی امری غیرقانونی و دور از اخلاق انسانی و مرام جوانمردی است و تخریب گران سیاسی مخالفان حقیقی نظام اسلامی و مردم سالاری هستند.
فاطمه رهبر ضمن بیان این مطلب افزود : تخریب سیاسی افراد معمولاً در تمام دوره‌های انتخاباتی به نحوی ظهور و بروز پیدا می‌کند به گونه‌ای که در برخی از مقاطع پررنگ‌تر و در مواردی دیگر کم رنگ‌تر می‌شود و این یک موضوع تکراری است.وی با ابراز امیدواری از اینکه در این دولت شاهد کمتر شدن این گونه اقدامات باشیم، خاطرنشان کرد: تا کنون نظارتی که باید در این راستا صورت بگیرد تا این عملکردها به حداقل برسد یا نبوده و یا اگر هم وجود داشته خیلی قوی نبوده و ضعیف عمل شده است.

پیشگیری از اقدامات غیرقانونی
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم با ناپسند شمردن تخریب سیاسی در آستانه انتخابات گفت: این اقدام حکایت از ضعف گروهی دارد که به واسطه آن اهداف خود را پیگیری می‌کنند، تخریب خلاف دستور رهبر انقلاب است و با دفاع از تخریب هم نمی‌توان از آرای مردم صیانت کرد.
علاء‌الدین بروجردی با بیان این مطلب افزود: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری انتخابات باید در فضایی سالم انجام شود، هرگونه تخریب ضد این اصل  نظر ایشان است. لذا افرادی که اقدام به کار تخریبی در دوران انتخابات می‌کنند در واقع ضعف خود را به نمایش می‌گذارند و بر خلاف نظر نظام عمل می‌کنند.
وی با بیان اینکه وظیفه دولت در این میان برخورد قانونی با این افراد و روند است، تصریح کرد: برخورد قانونی به معنای پیشگیری از کلیه اقدامات غیرقانونی است.

کد خبر 8445

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز