گروه شهری: رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از عدم همکاری دستگاه‌های ذیربط در زمینه ساماندهی متکدیان و بی‌خانمان‌ها گفت: در حال حاضر شهرداری به‌تنهایی بار ساماندهی متکدیان و بی‌خانمان‌ها را به دوش می‌کشد.

به گزارش همشهری، رسول خادم دیروز در جمع خبرنگاران افزود: طبق مصوبه شورای عالی اداری، ستاد استانی متشکل از استانداری، فرمانداری و سایر دستگاه‌های دولتی موظف به همکاری و ساماندهی متکدیان در حیطه وظایف خود هستند ولی متأسفانه هم‌اکنون برخلاف این مصوبه عمل می‌شود و مدیریت شهری به‌تنهایی در جمع‌آوری و ساماندهی بی‌خانمان‌ها انجام وظیفه می‌کند.

وی با بیان این‌که کار ساماندهی بی‌خانمان‌ها از سال 83 آغاز شده است گفت: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون 4هزار و 796 بی‌خانمان و متکدی جمع‌آوری شده‌اند که از این تعداد 4 هزار و 157 نفر ترخیص شده‌اند و 609 نفر نیز در مراکز نگهداری موقت اسکان داده شده‌اند.

خادم فعال‌نشدن ستادهای ساماندهی در استان‌ها را عامل هجوم آوردن بی‌خانمان‌ها به تهران دانست و گفت: بیش از 60 درصد متکدیان و بی‌خانمان‌های جمع‌آوری شده شهرستانی هستند و از این رو ستادهای ساماندهی متکدیان و بی‌خانمان‌ها باید توسط وزارت کشور در استان‌ها فعال شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر افزود: وزارت رفاه نیز تاکنون در ساماندهی آسیب‌های اجتماعی به‌خوبی عمل نکرده است که امیدواریم وزیر جدید بتواند اقدام مناسبی در این زمینه انجام دهد.

وی با بیان اینکه جمع‌آوری بی‌خانمان‌ها راه‌حل کاهش این آسیب نیست و آنها باید به‌طور مناسب ساماندهی شوند گفت: اگر هریک از دستگاه‌های ذیربط به وظیفه خود عمل نکنند درحقیقت یک حلقه از کار انجام نمی‌شود و درنتیجه ساماندهی بی‌خانمان‌ها دچار مشکل می‌شود.

خادم افزود: تنها اعتباری که برای ساماندهی بی‌خانمان‌ها از سوی دولت تخصیص داده شد در زمان دولت هشتم و رقمی معادل 2 میلیارد تومان بود ولی از آن زمان تاکنون یک ریال هم از سوی دولت اختصاص نیافته و این درحالی است که با وجود ملی بودن موضوع، تهران و مدیریت شهری بار سنگین هزینه‌های سایر نقاط را به دوش می‌کشد.

وی در عین حال از راه‌اندازی 3 گرمخانه برای بی‌خانمان‌ها تا پایان آبان‌ماه جاری در تهران خبر داد و گفت: در این رابطه جلسات متعددی با مدیریت شهری برگزار شده است و علاوه بر این گشت‌های شبانه به‌منظور جمع‌آوری بی‌خانمان‌ها افزایش می‌یابد.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر گفت: اغلب متکدیان به‌صورت قوی و سازمان‌یافته برای کسب درآمد در سطح تهران اقدام به تکدی‌گری می‌کنند و درآمد بالایی دارند و تنها راه‌حل کاهش متکدیان امتناع از کمک به آنهاست زیرا ترحم و دلسوزی در این رابطه پایتخت را به محفل تکدی‌گری بین‌المللی تبدیل کرده است.

خادم همچنین گفت: هنوز سیاست‌های دولت درباره ساماندهی بی‌خانمان‌ها و متکدیان روشن نیست و چگونگی ورود متکدیان بین‌المللی به کشور نیز نامشخص می‌باشد و برای خروج آنها نیز با مشکل مواجه هستیم.

کد خبر 7346

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز