گروه شهری: در جلسه دیروز شورای شهر، یک فوریت طرح «تملک املاک ریزدانه با مساحت کمتر از 50 متر مربع واقع در بافت‌های فرسوده توسط شهرداری تهران» تصویب شد.

به گزارش همشهری، رسول خادم رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر هنگام بررسی این طرح که ابتدا به صورت 2 فوریتی ارایه شده بود گفت: ورود موردی و نگاه تملکی به بافت‌های فرسوده مشکلی را از این مناطق حل نمی‌کند.

وی افزود: فعالیت‌های صورت گرفته برای نوسازی بافت‌های فرسوده برعکس اجرا شده است.

خادم گفت: در کمیسیون فرهنگی طرحی کلان درباره بافت‌های فرسوده در حال تدوین است که در آن همه مسایل مربوط به بافت‌های فرسوده و دست‌کم 20 شاخص مربوطه در نظر گرفته شده است.

وی افزود: روند اجرایی تجمیع پلاک‌ها در بافت فرسوده متاسفانه به بیراهه می‌رود.

وی با بیان این‌که در مواردی مصوبات شورای شهر برای نوسازی بافت‌های فرسوده آفت این بافت‌ها شده گفت: ورود موردی به بافت‌های فرسوده غیر از آسیب زدن به آن نتیجه‌ای نخواهد داشت.

خادم با اشاره به مصوبه سال 82 شورای شهر درباره نوسازی محله سیروس گفت: با گذشت چند سال از این موضوع تنها 23 پروانه صادر شده که آن هم از طریق شرکت تعاونی مسکن محله پیگیری و انجام می‌شود.

این طرح با پیشنهاد چمران رئیس شورای شهر از 2 فوریت به یک فوریت تبدیل و برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع شد.

شورای شهر همچنین در ادامه بررسی لایحه «مجوز بهینه‌سازی مصرف سوخت و استفاده از مصالح مناسب در نمای ساختمان‌ها» آخرین بخش‌های آن را تصویب کرد.

بر اساس مصوبه شورای شهر، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران موظف است ضوابط ساماندهی نماهای ابنیه شهری با هدف بهترسازی مصرف انرژی، ایمنی، زیست محیطی، عملکردی و حفظ ارزش‌های تاریخی و فرهنگ ایرانی در شهر تهران را 6 ماه پس از ابلاغ این مصوبه و منطبق با راهبردهای طرح جامع و تفصیلی به شورای اسلامی ارایه کند.

شهرداری همچنین موظف است حداکثر تا پایان  دی‌ماه هر سال لایحه تعیین پارامتر «G» برای سال بعد را جهت بررسی و تصویب به شورای شهر ارایه کند و مالکان ساختمان‌های دارای سطح شیشه بیش از 40 درصد سطح کل نما نیز موظفند حداکثر ظرف مدت 3 سال نمای شیشه‌ای ساختمان خود را با استانداردهای جاری مبحث 19 مرتبط با شیشه تطبیق دهند و در غیر این صورت، بعد از 3 سال باید بهای خدمات را بر مبنای2 / G سالیانه بپردازند.

شهرداری همچنین موظف است از مالکان ساختمان‌هایی که از سطح شیشه بیش از 40 درصد کل نما با رعایت کامل استانداردها استفاده کنند، سالیانه به ازای هر متر مربع ‌نمای شیشه‌ای بیش از 40 درصد «G» ریال طبق ضوابط به عنوان بهای خدمات سری و مصرف اضافه انرژی دریافت کند.

رئیس شورای شهر هنگام بررسی این لایحه با اشاره به اهمیت و مزایای فیزیکی و اقلیمی کاربرد آجر در ساختمان‌ها گفت: آجر به عنوان یکی از مصالح بومی از نظر معماری بهتر از شیشه و حتی سنگ گرانیت است و مصوبه شورای شهر تشویق‌هایی را برای کاربرد آن قائل شده است.

در جلسه دیروز شورای شهر همچنین لایحه «تعیین بهای خدمات ساماندهی، ایمنی و نگهداری مواد شیمیایی خطرناک» به تصویب رسید.

کد خبر 6998

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز