گروه شهری: با تصویب اساسنامه سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهر تهران، مناسبات حقوقی و مکانیزم سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهری شفاف سازی و تسهیل خواهد شد.

به گزارش همشهری، شورای اسلامی شهر تهران دیروز در دویست و هفتا د و نهمین جلسه علنی خود، به منظور شفاف سازی مناسبات حقوقی میان سرمایه‌گذار و شهرداری، مواد دیگری از اساسنامه سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهر تهران را تصویب کرد.
نادر شریعتمداری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در طرح‌های شهری و رفع  موانع موجود گفت: در حال حاضر فرایند سرمایه‌گذاری به خاطر شفاف نبودن قوانین و برخی سکوت‌های قانونی با مشکل روبه‌رو بوده
و شورای شهر می‌کوشد اساسنامه سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی را به گونه‌ای تصویب کند که  ضمن رفع موانع و دادن اختیارات مورد نیاز، نحوه نظارت شورای شهر و مناسبات میان شهرداری و سرمایه‌گذاران  در طرح‌های  عمرانی و خدماتی پایتخت  به طور شفاف و دقیق مشخص شود.
وی همچنین افزود: با این کار زمینه برای سرمایه‌گذاری کلان در شهر تهران فراهم خواهد شد.
شریعتمداری گفت: در حال حاضر شرایط و مکانیزم درستی برای سرمایه‌گذاری در تهران وجود ندارد و مناسبات حقوقی میان سرمایه‌گذار و شهرداری مشخص نیست.
از سوی دیگر احمد دنیا مالی معاون فنی و عمرانی شهرداری و رئیس هیأت مدیره سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهر تهران نیز هنگام بررسی اساسنامه  مربوطه  از این سازمان به عنوان یک مجموعه تخصصی و حرفه‌ای یاد کرد و خواستار تصویب اساسنامه با هدف بهبود و افزایش سرمایه‌گذاری و استقبال بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های شهری شد.   وی با تاکید بر ضرورت رفع موانع دست و پا گیر در این زمینه گفت: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که در بحث مشارکت‌های بخش خصوصی  نمی‌توان برنامه  داد زیرا معلوم نیست سازمان در رابطه با طرح‌های پیشنهادی با چه کسی به توافق می‌رسد  از این رو شورای شهر می‌تواند در این باره سقفی را برای سرمایه‌گذاری سالانه، مثلاً ردیفی حدود 1000 میلیارد تومان را برای مشارکت  بخش خصوصی  در قالب بودجه شهرداری پیش بینی کند.  وی همچنین گفت: شهرداری به دنبال این است که روش‌هایی را دنبال کند که ضمن رفع مشکل سرمایه‌گذاری  حقوق هیچ یک از طرفین تضییع نشود.
دنیا مالی نظارت شورای شهر در این زمینه را مفید دانست و گفت : شورای شهر هرچه بیشتر نظارت داشته باشد سرمایه‌گذاری بهتر صورت می‌گیرد.  وی افزود: از آنجا که  سرمایه‌گذاری در شهرداری نظامی نوپا است  باید کمک کرد تا با اصلاح قوانین راه برای ترغیب و استقبال از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهر تهران هموار شود.
از سوی دیگر امیر رضا واعظی آشتیانی  خزانه‌دار و عضو هیأت رئیسه شورای  شهر در این باره گفت: شورا و شهرداری باید فرآیند سرمایه‌گذاری را به گونه‌ای تسهیل و فراهم سازند که افراد به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهری تمایل نشان دهند. وی افزود: در حال حاضر موارد متعددی مشاهده می‌شود که سرمایه‌گذار پس از یک بار سرمایه‌گذاری  قید هر گونه  کار جدید را به علت موانع و مشکلات می‌زند.
همچنین حسن زیاری رئیس کمیسیون شهرسازی و عمران  شورای شهر نیز  با تاکید بر  ضرورت رعایت ضوابط قانونی در این باره گفت: شهرداری برای دریافت یا پرداخت  وام  باید  مجوز شورای شهر را داشته باشد.  وی افزود: دریافت وام برای اجرای پروژه‌های شهری سازمان سرمایه‌گذاری و  مشارکت‌های مردمی باید مطابق اساسنامه این سازمان و بر اساس  ضوابط تعیین شده در آن باشد. شورای شهر در این جلسه همچنین  احداث سرویس‌های بهداشتی و نگهداری فضای سبز خوابگاههای دانشگاه تهران را تصویب کرد.
به موجب این مصوبه  شهرداری تهران مجاز است نسبت به احداث سرویس‌های بهداشتی دانشگاه تهران با اعتباری معادل 550  میلیون تومان و نگهداری فضای سبز خوابگاههای تهران با  اعتباری حدود 169  میلیون تومان اقدام و هزینه‌های مربوطه را از محل ردیف یک ماده 16 بودجه مصوب سال 85 تأمین و پرداخت کند.  در این مصوبه همچنین آمده است که  این رقم برای یک سال خواهد بود و بعد از آن دانشگاه مربوطه باید نسبت  به تأمین بودجه و اقدام جهت نگهداری فضای سبز خوابگاهها  اقدام کند.  نادر شریعتمداری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز هنگام بررسی این لایحه در باره دلایل مخالفت این کمیسیون گفت: نگران این هستیم که این رویه عام شود و سازمان‌های دیگر مثل آموزش و پرورش درخواست‌های مشابهی را داشته باشند. در جلسه دیروز شورای شهر همچنین اعتراض فرمانداری تهران به اصلاحیه مصوبه تعیین عوارض تغییر کاربری املاک واقع در طرح‌های دولتی نیز مطرح و نظر کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان پاسخ شورای شهر برای فرمانداری تهران ارسال شد.
کد خبر 9002

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز