سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۸۵ - ۱۸:۲۴
۰ نفر

گروه شهری: در جلسه شورای شهر، اصلاحیه عوارض و تسهیلات تشویقی توسعه اماکن فرهنگی، مذهبی و هنری و آموزشی شهر تهران به منظور بررسی و کارشناسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع شد.

به گزارش همشهری، این لایحه در دویست و هشتاد و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران مطرح، ولی پس از اظهارات موافق و مخالف برای بررسی بیشتر به کمیسیون فرهنگی و اجتماعی برگشت داده شد.
رسول خادم در دفاع از این اصلاحیه و کاهش عوارض این‌گونه مراکز گفت: شهرداری هیچ درآمدی از ساخت و ساز مراکز فرهنگی، درمانی، بهزیستی و ... ندارد ولی این مراکز برای توسعه با مشکل عوارض شهرداری روبه‌رو هستند.
وی گفت: در جلساتی که به این منظور در کمیسیون برگزار شده طبقه‌بندی این مراکز، میزان تخفیف عوارض و ارایه تسهیلات برای آنها مشخص شده است.
پورزرندی معاون اداری مالی شهرداری نیز در این باره گفت: تخفیف عوارض و کمک به مراکز فرهنگی و مذهبی خوب است ولی ما هم دغدغه تامین منابع مالی شهرداری و اداره شهر را داریم و از این رو پیشنهاد می‌شود این موضوع به منظور بررسی و کارشناسی بیشتر فعلاً مسکوت بماند.  وی افزود: دامنه این طرح مراکز زیادی را در برگرفته است که بار مالی آن باید به دقت بررسی و سپس تصمیم‌گیری شود.
رسول خادم نیز در پاسخ به این اظهارات و با بیان اینکه شهرداری باید تکلیف خود را با این لایحه مشخص کند گفت: در این باره قبلاً طی 4 جلسه با حضور معاونت شهرسازی و نیز اداره کل درآمد شهرداری در این باره بحث شد که حاصل آن  همین طرح مشترک است ولی حالا معاونت مالی و اداری خواستار بررسی بیشتر می‌شود.
از سوی دیگر مسعود زریبافان عضو هیات رئیسه شورای شهر گفت: رویکرد شورای شهر همیشه این بوده است که در توسعه مسایل فرهنگی و آموزشی مساعدت کند.  وی با اشاره به عدم تناسب  دریافت عوارض برخی مراکز با میزان درآمد آنها گفت: هم‌اکنون از کتابفروشی همان میزان دریافت می‌شود که از مراکز دیگر دریافت می‌شود. 
خسرو دانشجو مخبر کمیسیون شهرسازی و فنی معماری شورای شهر نیز گفت: اگر موضوع فقط کتابفروشی است مشکلی نیست ولی دامنه این طرح وسیع است و مراکز دیگر را نیز در بر می‌گیرد، از این رو باید با دقت مورد بررسی کارشناسانه قرار گیرد و بار مالی آن برای شهرداری محاسبه و سپس تصمیم‌گیری شود.  وی خواستار شفاف شدن پرداخت عوارض اداری‌ها و تجاری‌ها شد. امیر رضا واعظی آشتیانی عضو هیات رئیسه شورای شهر نیز مشارکت بخش خصوصی را با هدف توسعه فضاهای فرهنگی ضروری دانست.
   خزانه‌دار شورای شهر افزود: مشارکت بخش خصوصی در این زمینه با ایجاد انگیزه‌های قوی مربوط به سرمایه‌گذاری این بخش امکان‌پذیر است.  وی با اشاره به اینکه نباید در جامعه نسبت به واژه‌های بخش خصوصی و غیر دولتی حساسیت ایجاد کرد گفت‌: اگر می‌خواهیم فرهنگ را گسترش دهیم نیازمند ورود مردم هستیم  و این می‌تواند در کاهش تصدی‌گری دولت و واگذاری برخی وظایف دولتی به مردم موثر باشد و شوراها باید بستر این امر را فراهم سازند.
پس از سخنان موافق و مخالف  به پیشنهاد مهدی چمران رئیس شورای شهر، اصلاحیه مذکور برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع و مقرر شد پس از بررسی کارشناسی و ارایه گزارشی عملکرد عوارض وصولی مربوط به این مراکز در سال 84  و میزان بار مالی این لایحه برای شهرداری به صحن علنی برگردد تا بهتر بتوان درباره آن تصمیم‌گیری کرد.
کد خبر 9663

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز