چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۳:۵۶
۰ نفر

مصوبه ساماندهی تبلیغات محیطی و شهری تهران با انجام تغییراتی در دویست و پنجاه و هفتمین جلسه علنی شورای شهر، اصلاح شد.

شورای اسلامی شهر تهران به زودی تسهیلات بیشتری را برای نوسازی بافت های فرسوده در نظر می گیرد.

به گزارش همشهری، شورای شهر  یک فوریت طرح «اصلاحیه تبصره یک مصوبه مجوز کاهش عوارض زیربنا و تراکم مازاد مربوط به تشویق مالکین تجمیع کننده پلاک های همجوار» را تصویب کرد که به نظر می رسد در صورت نهایی شدن، گامی مهم و راهگشا برای نوسازی بافت های فرسوده خواهد بود.ارایه دهندگان طرح امیدوارند با اصلاح مصوبه مذکور و افزایش تسهیلات و میزان بخشودگی عوارض ساخت و ساز، تحول و تحرکی تازه در احیا و نوسازی بافت های فرسوده ایجاد شود.

حسن زیاری رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر گفت: شورای شهر در سال ۸۳ مصوبه‌ای داشت که به موجب آن برای تجمیع کنندگان پلاک ها متناسب با افزایش تعداد پلاک های تجمیع شده تا ۹۰ درصد تخفیف عوارض در نظر گرفت ولی با این وجود این مصوبه خیلی کاربرد عملی پیدا نکرد و از این رو برای رفع موانع موجود باید اصلاح و تغییراتی در آن داده شود.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: نوسازی بافت‌های فرسوده بدون داشتن الگوی مناسب امکان‌پذیر نیست.

حسن بیادی افزود: حوزه شهرسازی و معماری شهرداری باید در این باره الگو و مدل ارایه کند.

وی از جمله مشکلات موجود در این زمینه را نوع نگرش به مقوله نوسازی و سرمایه گذاری دانست و گفت: در حال  حاضر این قدر موانع وجود دارد که اگر سرمایه گذار یا بخش خصوصی بخواهد در این زمینه سرمایه گذاری کند منصرف می شود.

بیادی گفت: تا زمانی که نوع نگرش به بخش خصوصی و سرمایه گذاری در این حوزه تغییر نکند، نوسازی بافت های فرسوده با مشکلاتی روبه رو خواهد بود. از سوی دیگر، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر گفت: نوسازی بافت های فرسوده با نگاه شهرسازی موفق نخواهد بود بلکه باید مدل های اقتصادی و اجتماعی در این زمینه تعریف شود و مدنظر قرار گیرد.

رسول خادم افزود: بزرگترین مشکل در ساماندهی بافت های فرسوده تهران نگاه متمرکز روی موضوع شهرسازی و نادیده گرفتن مدل های اجتماعی است. وی با اشاره به عدم استقبال مردم از مصوبه مربوط به نوسازی محله سیروس گفت: در حال  حاضر اهالی محل یک شرکت تعاونی تشکیل داده و به صورت مردمی در حال نوسازی این محله هستند.

نسرین سلطانخواه عضو هیأت  رئیسه شورا نیز گفت:  اگر مسئولان شهری خواهان مشارکت مردم برای نوسازی بافت های فرسوده هستند، باید این مشارکت برای مردم به صرفه باشد.وی با بیان این که مصوبات شورای شهر برای نوسازی تسهیلات و تخفیف های مناسبی در نظر گرفته شده است گفت:  این مصوبه برخی مشکلات اجرایی دارد که باید رفع شود.

نادر شریعتمداری رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر گفت: طرح جامع و تفصیلی باید توجه جدی به مقوله نوسازی بافت های فرسوده داشته باشد و در طرح های راهبردی تهران باید مکانیزم نوسازی بافت های فرسوده به صورت عملی و با توجیهات فرهنگی و اجتماعی تعریف شود.وی افزود: تسهیلات و تشویق های موردی مشکل مردم را برطرف نمی کند.

حمزه شکیب عضو کمیسیون شهرسازی نیز گفت: قبل از هر چیز شهرداری باید گزارشی درباره وضعیت نوسازی بافت های فرسوده تهران ارایه کند تا مشخص شود که مصوبات تشویقی شورای شهر تا چه حد به این هدف کمک کرده است.وی افزود: حداقل ۳۰ درصد ساختمان های شهر تهران، بافت فرسوده است. پس از سخنان اعضا رأی گیری به عمل آمد که در نتیجه یک فوریت طرح به تصویب رسید و برای بررسی بیشتر به کمیسیون ها ارجاع شد.

مصوبات شورای شهر

در جلسه اخیر شورای شهر، مصوبه ساماندهی تبلیغات محیطی و شهری تهران با انجام تغییراتی اصلاح شد.

بر اساس یکی از بندهای اضافه  شده به مصوبه مذکور، سازمان زیباسازی موظف است فضاهای تبلیغات محیطی را که پس از ۳ دوره برگزاری مزایده موفق به واگذاری آنها نشده است ضمن خارج  کردن آنها از لیست مزایده به دو شیوه یعنی با انجام کار کارشناسی و حداقل با قیمت پایه مزایده و در نظر گرفتن صرفه و صلاح سازمان و رعایت ضوابط به شرکت های تولیدکننده کالا و عرضه کنندگان خدمات داخلی و یا در غیر این صورت با انجام کار کارشناسی و انعقاد تفاهم نامه به صورت رایگان در اختیار مراکز فرهنگی آموزشی و مذهبی و یا برای انجام فعالیت های فرهنگی و اطلاع رسانی امور شهری در اختیار واحدهای مختلف شهرداری قرار دهد.

در بخش دیگری از این اصلاحیه آمده است: درآمد حاصله مستقیماً به حساب سازمان زیباسازی شهرداری واریز می شود و مالکیت کلیه سازه های تبلیغاتی متعلق به سازمان زیباسازی شهرداری تهران است.

بر اساس این مصوبه، هر نوع مکان و محلی که به هر شکل ممکن شرایط لازم و مناسب را برای استقرار و بهره برداری رسانه محیطی داشته باشد اعم از مکان های عمومی، فضاهای تاریخی، تابلوهای تبلیغاتی و پیاده روها، پل ها و مواردی از این قبیل به عنوان فضای تبلیغات محیطی شهر به شمار می رود.

شورای شهر همچنین یک فوریت طرح اصلاحیه تبصره یک مصوبه مجوز کاهش عوارض زیربنا و تراکم مازاد جهت تشویق مالکین به منظور تجمیع پلاک های همجوار را تصویب کرد.

کد خبر 3120

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز