همشهری آنلاین: منوچهر متکی در حاشیه جلسه هیئت دولت در خصوص سفر رئیس‌جمهور به سازمان ملل، سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران و مذاکرات با آژانس انرژی اتمی توضیحاتی به خبرنگاران ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، متکی در خصوص سفر رئیس‌ جمهور به نیویورک گفت: شعار همبستگی برای صلح و عدالت سرفصل مهم گفت‌وگوها و دیدار رئیس جمهور در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک است.

 وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که روز دوشنبه (25 شهریور) محمد البرادعی قرار است گزارشی در مورد فعالیت هسته‌‌ای ایران ارائه دهد و شما انتظارتان از این گزارش چیست؟ گفت:‌ همکاری ما با آژانس طی سالهای گذشته به ویژه در یک سال اخیر صمیمانه، ‌جدی و در چارچوب وظایف آژانس بوده است و این همکاری در اجرای طرح مدالیته‌ای که مورد توافق ایران و آژانس بود صورت گرفت و خوشبختانه در راستای اجرای این طرح پاسخ بسیاری از ابهامات القایی طرف‌های خارجی به آژانس داده شد و آژانس پاسخ این ابهامات القایی را دریافت کرد.

وی گفت: ما ادامه‌ این همکاری را خواهیم داشت؛ البته در چند ماه اخیر برخی از عناصر آژانس تحت فشارهای عناصری قرار گرفتند به ویژه پس از پایان همکاری های ایران وآژانس در چارچوب طرح مدالیته.

وزیر خارجه همچنین گفت:‌ ما از جزئیات گزارش آقای البرادعی اطلاع دقیقی نداریم. ولی همکاری‌های ما با آژانس مسیر طبیعی خود را ادامه می‌دهد و ما اظهارنظر در مورد گزارش آژانس را به بعد از انتشار این گزارش موکول می‌کنیم.

وزیر امور خارجه در ادامه‌ گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه وزیر امور خارجه‌ انگلیس قرار است که به زودی به ایران بیاید و آیا اینکه سفر وی مرتبط با مذاکرات 1 + 5 هست یا نه؟ گفت: در سفرهایی که وزرای خارجه به کشورها انجام می‌دهند از همتای خود نیز دعوت می‌کنند که به آن کشور سفر کند و در واقع در سفرهای دیپلماتیک اینگونه دعوت‌ها صورت می‌گیرد و عملیاتی شدن آن موکول به هماهنگی است که به لحاظ دیپلماتیک در این ارتباط صورت می‌گیرد.

وی همچنین در مورد مذاکرات گفت: آقای جلیلی و سولانا با یکدیگر در تماس هستند. معاونین آنها نیز با یکدیگر تماس دارند و مباحث را در چارچوب سازنده‌ای پیگیری می‌کنند و اگر به نتایج خاصی رسیدند آن را بیان می‌کنند.

متکی همچنین در پاسخ به این سوال که شما اخیرا به روسیه و آذربایجان سفر داشته‌اید و آیا در سفر به مسکو در مورد نیروگاه اتمی بوشهر نیز صحبت کردید و به نتیجه‌ خاصی رسیدید؟ گفت: هدف از سفرهای منطقه‌ای وزیر امور خارجه پیگیری تحولات در منطقه است از جمله موضوع گرجستان و پیامدهایی که در موضوع قفقاز و همسایگان آن ممکن است داشته باشد.

وی گفت: ما در ارتباط با مسائل منطقه‌‌ای با کشورهای منطقه رایزنی‌هایی را آغاز کرده‌ایم و چند روز پیش به مسکو رفته بودیم و دیروز نیز به آذربایجان و در واقع با دیگر کشورهای منطقه نیز رایزنی‌هایی را با دیگر کشورهای منطقه رایزنی‌هایی را در مورد مسائل منطقه انجام می‌دهیم و در این ارتباط رایزنی‌هایی را برخی از کشورهای اروپایی انجام می‌دهیم و در واقع این گفت‌وگوهای منطقه‌ای برای مسائل منطقه و تامین ثبات در منطقه است.

وزیر امور خارجه گفت: در سفر به مسکو بحث خاصی در مورد نیروگاه بوشهر مطرح نشد؛ مگر تکرار تعهدات طرف روس برای اتمام نیروگاه و راه‌اندازی آن.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که گویی هنوز به هیئت ایرانی جهت سفر به نیویورک ویزایی داده نشده است؟ گفت: نمایندگی‌های ذیربط پیگیر این امر هستند و ما پیگیر هستیم که این مسئله هر چه زودتر اتفاق بیفتد. البته هر چند سال‌های گذشته نیز ما مواجه با تاخیراتی بوده‌ایم و ما امیدواریم هر چه زودتر این اتفاق بیفتد و ویزاها صادر شود.

متکی همچنین در پاسخ به این سوال که برنامه‌های سفر به نیویورک چیست؟ گفت: در سال جاری نیز برنامه‌های مختلفی در حوزه‌ رسانه‌ای و ارتباط با برخی از فعالیت‌های اجتماعی انجام داده‌ایم و البته رئیس جمهور دیدارهای قابل توجه سیاسی نیز با برخی از همتایان خود در نیویورک خواهد داشت و سرفصل مهم این گفت‌وگوها همبستگی برای صلح و عدالت است.

وی گفت: رئیس جمهور در این سفر دیدارهایی را نیز با ایرانی‌های مقیم آمریکا به مانند سفرهای قبل خواهد داشت و در واقع برنامه‌هایی را برای این سفر تنظیم کرده‌ایم.

کد خبر 63342

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز