همشهری آنلاین: منوچهر متکی گفت: کار ایران میانجیگری نیست، اما طرح ایده‌هایی می‌تواند برای این که بحران منطقه قفقاز مسیر برون رفت خود را پیدا کند کمک کننده باشد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا به تفلیس، منوچهر متکی پس از دیدار با همتای گرجی خود در جمع خبرنگاران خارجی و ایرانی در پاسخ به این سوال که آیا ایران مایل است نقش میانجی بین تفلیس و مسکو ایفا کند، گفت: همه جوانب این بحران از سوی ایران در دست بررسی است.

وی گفت: اگر به نظر و موضع خاصی برسیم در ابعاد کلی و جزئی آن را اعلام می‌کنیم.

متکی تاکید کرد: عدم اعلام موضع در هر زمینه‌ای معنایش این است که موضعی در این زمینه هنوز اتخاذ نشده است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: کار ما میانجیگیری نیست، اما طرح ایده‌هایی می‌تواند به برون رفت از بحران فعلی کمک کند.

متکی هدف از رایزنی‌های اخیر ایران را آسیب شناسی بحران حاکم بر منطقه قفقاز دانست و افزود: قفقاز منطقه مهم و حساسی است؛ هر گونه وقوع بحران در یک منطقه جغرافیایی بر تمام منطقه حاشیه خود تاثیر می‌گذارد.

وی با اشاره به رایزنی‌هایی که در یکی دو هفته اخیر با مسکو، باکو، ایروان و برخی پایتخت‌های اروپایی داشته است،‌ گفت: این رایزنی‌ها برای مرور آخرین وضعیت منطقه قفقاز بود و امیدواریم به نتایج خوبی در جهت اهدافی که برای تمام منطقه ثبات و آرامش را به همراه داشته باشد، برسیم.

وزیر امور خارجه در ادامه گفت: کریدور شمال - جنوب بخش مهمی از ارتباطات حمل و نقل ایران با قفقاز و نیز این منطقه است. همچنین موضوعاتی از قبیل همکاری‌های اقتصادی،‌ انرژی و غیره سرفصل‌های مهمی در ارتباطات منطقه محسوب می‌شوند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: پیشینه تاریخی دو کشور علاقمندی متقابلی را ایجاد کرده است.

وی در ادامه افزود: ما در کنار بررسی زوایای مختلف بحران به وجود آمده در منطقه قفقاز مناسبات دوجانبه دو کشور را نیز بررسی کردیم و پیشنهادات مطرح شده در جریان گفت‌وگوها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان ظهر امروز (چهارشنبه) برای رایزنی با مقامات عالی رتبه گرجستان حلقه‌ آخر در دیپلماسی فعال شده ایران در منطقه قفقاز را تکمیل کرد.

متکی با رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و برخی مقامات سیاسی گرجستان دیدار و گفتگو کرد.

کد خبر 63726

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز