پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: تحولات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله بحران قفقاز، عراق، افغانستان، لبنان، فلسطین و نقش مهم جمهوری اسلامی ایران در کمک به حل بحران‌های منطقه‌ای در دیدار وزیر امور خارجه ایران و دبیرکل سازمان ملل متحد مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش واحد مر کزی خبر از نیویورک در این دیدار که در حاشیه برگزاری اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک صورت گرفت، آقای متکی با ابراز تاسف از اینکه به دلیل بی توجهی به ریشه‌های مشکل فلسطین، ارائه بیش از یکصد طرح، ابتکار و قطعنامه در سال های گذشته منتهی به حل این مسئله نشده است، اظهار داشت جمهوری اسلامی ایران ریشه اصلی این مشکل را عدم رجوع به خواست و نظر ساکنین اصلی این سرزمین شامل مسلمانان، یهودی‌ها و مسیحیان‌، چه آنهایی که در سرزمین فلسطین مانده‌اند و چه آنهایی که در نقاط مختلف جهان آواره هستند، می‌داند و به همین دلیل اساس طرح مورد نظر جمهوری اسلامی ایران، مراجعه به آراء فلسطینی‌ها است.

وی ضمن نمایشی خواندن اقدام اخیر شورای امنیت در صدور قطعنامه اخیر درباره فعالیت هسته‌ای ایران، مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران را مبنی بر ادامه مذاکرات آغاز شده برای نیل به یک توافق مشترک بیان کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در تحلیل اوضاع قفقاز، سوء محاسبه و اطلاعات نادرست، همراه با تحریک‌ها و مداخلات خارجی را از علل بروز بحران و ادامه آن بر منطقه و جهان دانسته و ابتکار جمهوری اسلامی ایران برای کمک به حل این مناقشه را از طریق مذاکرات منطقه‌ای و به موازات آن استفاده از ظرفیت اروپا بر مبنای ایجاد یک ساز وکار همکاری در حوزه‌های انرژی، حمل و نقل و امنیت، تشریح کرد.

متکی با اشاره به افتتاح دفتر یونامی در تهران، آمادگی کشورمان را برای تقویت همکاری با سازمان ملل در مسئله عراق اعلام کرد.

دبیرکل سازمان ملل نیز در این دیدار با مهم توصیف کردن نقش ایران در کمک به حل بحران‌های منطقه‌ای از جمله در خاورمیانه، به تشریح فعالیت‌های سازمان ملل درباره مسئله فلسطین پرداخت و تصریح کرد اینجانب مکرر مواضع قاطع خود را درباره ضرورت بر چیدن شهرک‌ها، احداث نکردن شهرک‌های جدید، بازشدن راه‌های کمک به مردم غزه و رفع محدودیت‌های مرزی از سوی اسرائیل‌، اعلام کرده‌ام.

وی با ابراز خرسندی از استقرار ثبات و آرامش بیشتر در لبنان و عراق از جمهوری اسلامی ایران بخاطر استقرار افسر رابط یونامی در تهران تقدیر کرد.

بان کی مون ادامه بحران در قفقاز را مایه نگرانی خواند و ابراز امیدواری کرد با ادامه تلاش‌ها و ابتکارها و نقش مهم سازمان ملل در ادامه گفتگوها و کمک به مردم آسیب دیده، این بحران بطور کامل حل شود.

وی در بحث هسته‌ای، بر ضرورت ادامه گفتگوها تا حل نهایی مسئله به عنوان موضع سازمان ملل متحد تاکید کرد.

کد خبر 64724

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز