چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: دبیرکل سازمان ملل متحد اوضاع نوار غزه را بحرانی خواند وگفت: محاصره کنونی زندگی را به کام ساکنان این منطقه تلخ کرده است.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، روز گذشته بان کی مون طی اظهاراتی در مقر سازمان ملل به مناسبت نزدیک شدن روز جهانی همبستگی با ملت فلسطین ( 29 نوامبر) با اشاره به فاجعه انسانی در غزه خواستار اتخاذ تدابیر فوری برای کاهش مشکلات ساکنان این منطقه شد.

دبیر کل سازمان ملل در بخشی دیگر از سخنانش افزود: برای پیشبرد امور، طرفین باید به پیمان آرام‌سازی که از ژوئن گذشته با میانجیگری مصر امضا شد، پایبند باشند. وی همچنین از اسرائیل خواست تا اجازه دهد که کمک‌های بشر دوستانه و نیز نیروهای امداد رسانی وارد غزه شوند.

هنیه: عباس مسئول محاصره غزه است

نخست‌وزیر منتخب مردم فلسطین، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان را مسئول اوضاع جاری در این کشور و محاصره نوار غزه خواند. اسماعیل هنیه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره، ادامه محاصره نوار غزه را محکوم کرد و گروه‌های رسمی در تشکیلات خودگردان فلسطین را مسئول محاصره این منطقه دانست.

وی گفت: می‌خواهم تأکید کنم که طرف‌های فلسطینی و رسمی در محاصره نوار غزه و نیز در ادامه مسدود ماندن گذرگاه‌های این منطقه دست دارند. هنیه افزود: عباس را به خاطر مسائلی که در فلسطین و در محاصره نوار غزه می‌گذرد، نمی‌بخشم.

همچنین دولت منتخب فلسطین از اتحادیه عرب خواست هر چه سریع‌تر برای رفع محاصره ظالمانه کنونی علیه نوار غزه اقدام کند.

دولت منتخب فلسطین در نشست سه‌شنبه شب خود با صدور بیانیه‌ای همچنین از اتحادیه عرب خواست تا بی‌طرفانه به دیدگاه‌ها و مواضع همه طرف‌ها توجه کند.

دراین بیانیه تأکید شده است که مسئول دانستن تنها یک طرف در بحران کنونی، به معنای تشدید بحران است و نه حل آن.

دولت منتخب فلسطین همچنین با محکوم‌کردن ادامه محاصره ظالمانه غزه، محاصره این منطقه را به مثابه نقض آشکار تمامی قوانین بین‌المللی دانست.

دولت هنیه در بیانیه خود از جامعه بین‌المللی و مؤسسات حقوقی جهان خواسته است تا برای نجات ملت فلسطین از مرگ تدریجی هر چه سریع‌تر مداخله نمایند.

این بیانیه می‌افزاید: از وزیران امور خارجه عرب می‌خواهیم که در نشست خود مسئله محاصره و رفع آن را در رأس برنامه‌های خود قرار دهند.

در بخشی دیگر از بیانیه دولت منتخب فلسطین آمده است که گفت‌و‌گوی ملی، تنها راه احیای وحدت ملی است و از دولت‌های عربی می‌خواهیم که برای تحقق منافع ملی فلسطینیان تلاش کنند.

دولت هنیه همچنین موضع‌گیری اخیر شورای مرکزی ساف در انتخاب و معرفی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان به‌عنوان رئیس‌جمهوری فلسطین را به مثابه نادیده گرفتن قانون اساسی فلسطین درباره برگزاری انتخابات سراسری دانست.

در این بیانیه تأکید شده است که شورای مرکزی ساف حق ندارد رأی و انتخاب مردم را مصادره کند و اتخاذ یک چنین تصمیمی هرگز در حیطه اختیارات شورای مرکزی ساف نیست و گذشته از این هنوز کشور فلسطین شکل نگرفته است که برای آن رئیس‌جمهوری انتخاب شود.

تکذیب جوسازی مجله تایم

حماس همچنین دیروز اخبار منتشره از سوی مجله تایم درباره میانجیگری اردن نزد حماس جهت توقف حملات راکتی علیه سرزمین‌های اشغالی بنا به درخواست آمریکا را رد کرد.

موسی ابومرزوق، معاون خالد مشعل در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت: اخباری که از سوی مجله تایم در زمینه دیدار مسئولان برجسته سازمان اطلاعات اردن و برخی رهبران حماس در دمشق و هشدار به آنها در زمینه پیامدهای ادامه حملات راکتی منتشر شده، صحت ندارد.

ابومرزوق افزود: هیچ‌گونه میانجیگری جدیدی میان حماس و اسرائیل و همچنین بحران اخیری که ساکنان نوار غزه با آن روبه‌رو هستند، وجود ندارد و تنها مصر است که درخصوص بحران نوار غزه میانجیگری می‌کند.

این رهبر حماس تنها به‌وجود ارتباطات میان جنبش حماس و برخی گروه‌های عربی اشاره و خاطرنشان کرد: این ارتباطات در سطح میانجیگری نیست.

وی اظهار داشت: حماس و گروه‌های مقاومت در نوار غزه از زمانی که اسرائیل تصمیم به بستن گذرگاه‌های منتهی به نوار غزه گرفته، هیچ حمله راکتی صورت نداده است.

ابومرزوق عنوان کرد: اسرائیل گذرگاه‌ها را روز سه‌شنبه تنها به خاطر برخی منافع شخصی‌اش و بنا بر اعمال فشارهای سازمان ملل و سازمان‌های انسانی گشود نه بنا به درخواست میانجیگری‌ها. معاون رئیس دفتر سیاسی حماس همچنین ابراز کرد: گشودن گذرگاه‌ها امری طبیعی است و بستن آن نقض قوانین بین‌المللی از سوی اسرائیل محسوب می‌شود.

مجله تایم به نقل از مسئولان اردنی و فلسطینی نوشته بود: دولت کنونی آمریکا از ملک عبدالله دوم خواسته است نزد حماس برای  توقف حملات راکتی علیه اسرائیل میانجیگری کند.

به نوشته این مجله، اردن یکی از مسئولان برجسته خود در سازمان اطلاعات را به دمشق فرستاده تا با خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس دیدار کند و به وی نسبت به ادامه حملات راکتی علیه اسرائیل هشدار دهد.

تایم همچنین نوشته بود: مشعل با پیشنهاد اردن موافقت و این مسئله را به رهبران حماس و جهاد اسلامی ابلاغ کرده است.

تظاهرات دانشجویان مصری

دانشجویان دانشگاه‌های مختلف مصر دیروز با برپایی تظاهرات اعتراض آمیز به ادامه محاصره نوار غزه توسط نیروهای صهیونیستی، از دولت قاهره خواستند با گشودن گذرگاه مرزی رفح، امکان ارسال و انتقال کمک‌ها برای مردم غزه را فراهم کند.

دانشجویان دانشگاه قاهره تحت تدابیر شدید نیروهای امنیتی مصر، در تظاهرات خود ضمن سردادن شعارهایی در مخالفت با ادامه محاصره غزه از سوی رژیم صهیونیستی و بی‌توجهی کشورهای عربی به این امر، اقدام بین‌المللی را در زمینه لغو محاصره غزه خواستار شدند.

این دانشجویان همچنین از دولت مصر خواستند بی‌درنگ، صادرات گاز را به رژیم صهیونیستی متوقف کند.

دانشجویان دانشگاه الزقایق قاهره نیز با حمل پارچه نوشته‌هایی با مضمون غزه را نجات دهید، کودکان غزه فریاد می‌زنند و قدس اسیر است، تحریم و منع فروش کالاهای اسرائیلی را در مصر خواستار شدند.

این دانشجویان همچنین خواستار واکنش رهبران عرب به محاصره نوار غزه و درد و رنج مردم فلسطین شدند.

کد خبر 69422

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز