گروه سیاسی: وزیر امور خارجه با بیان اینکه توافقنامه امنیتی آمریکا و عراق باید در مجاری رسمی و ملی عراق از جمله دولت، شورای امنیت ملی و مجلس این کشور مورد بررسی قرار گیرد، گفت:

مردم عراق هم در این مورد نظراتی دارند و امیدواریم تصمیم مناسب که به صلاح و منافع مردم است در تدبیری هوشمندانه و با در نظر گرفتن نظرات مراجع دینی در مورد این توافقنامه، اتخاذ شود.

علاوه بر آیت‌الله سیستانی که تاکنون بارها بر لزوم توجه به مصلحت مردم عراق در بررسی این توافقنامه تأکید کرده است، آیت‌الله سید کاظم حسینی حائری، از مراجع تقلید ساکن در عراق و همچنین علامه محمدحسین فضل‌الله، از مراجع تقلید لبنان رسما امضای این توافقنامه را حرام اعلام کرده‌اند.

منوچهر متکی در نشست خبری مشترک با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم خودمختار کردستان عراق که ایرنا از آن خبر داد، تأکید کرد: عراق در معرض یک تصمیم‌گیری مهم تاریخی است و امیدواریم این تصمیم‌گیری به بهترین شکل انجام شود.

بارزانی هم در این نشست خبری با اشاره به موضوع توافقنامه امنیتی گفت: فرمول و مفاد کنونی این توافقنامه اگر‌چه ایده‌آل نیست، ولی حاکمیت ملی عراق را خدشه‌دار نمی‌کند.
وی همچنین مدعی شد که غیراز فرمول کنونی این توافقنامه، فرمول جایگزین بهتری برای آن وجود ندارد.

خروج از شمول فصل 7 منشور

وزیر امور خارجه در ادامه این نشست خبری گفت: عراق باید از شمول فصل 7 منشور سازمان ملل خارج شود و هیچ دلیلی برای ادامه این وضعیت وجود ندارد. در فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد موضوع تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی و چگونگی برخورد با آن از جانب سازمان ملل مطرح شده است.

متکی با بیان اینکه نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق هم تاکنون چندبار بر این امر تأکید کرده است، افزود: آمریکا نباید این مسئله را برای رسیدن به اهداف خود به گروگان بگیرد.
رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق همچنین روز گذشته با سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

احترام به‌نظر عراقی‌ها

در همین حال، منوچهر تسلیمی، سخنگوی سفارت ایران در بغداد در گفت‌وگو با خبرگزاری اصوات‌العراق، که مهر از آن خبر داد، با اشاره به موضوع توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا گفت: ایران به‌نظر دولت، پارلمان و ملت عراق درباره توافقنامه امنیتی احترام می‌گذارد؛ چراکه این مسئله یک موضوع داخلی محسوب می‌شود.

کد خبر 66503

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز