همشهری انلاین: قشقاوی در خصوص مذاکرات هسته‌ای، نشست وزاری خارجه جنبش عدم تعهد در تهران سفر بشار اسد و تعدادی دیگر از رخداد‌های بین‌المللی و خارجی ایران به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش مهر، وی دوشنبه (14 مرداد) در آغاز نخستین نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی ضمن تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت یاد و خاطره شهید صارمی و دیپلماتهای همراه او از تلاش‌های بی وقفه نمایندگان رسانه های گروهی در ارائه اخبار و تحلیل های دقیق صمیمانه تشکر کرد.

جدیدترین توفیق دستگاه دیپلماسی

وی با اشاره به تحولات هفته اخیر در عرصه سیاست خارجی کشور برگزاری نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد در تهران را موفقیتی قابل توجه برای دستگاه دیپلماسی کشور ارزیابی کرد و اظهار داشت: این اجلاس با اعتراف رسانه‌های گروهی و میهمانان آن از جمله جلساتی بوده که در نوع خود بی‌نظیر است.

قشقاوی سطح مشارکت در اجلاس اخیر تهران را بی‌سابقه دانست و یادآور شد: در این اجلاس حدود 70 وزیر و 20 قائم مقام، معاون وزیر و دیپلمات عالی رتبه حضور داشتند که در نوع خود رخدادی کم‌سابقه بوده و بالا بودن سطح استقبال این اجلاس را نشان می دهد.

سخنگوی وزارت خارجه اسناد تصویب شده در این اجلاس را از جمله دستاوردهای کیفی آن عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران به تمام اهداف خود در برگزاری این اجلاس دست یافته و سند تصویب شده در آن علاوه بر ابعاد سیاسی و رسانه‌ای دارای ارزش‌های آکادمیک نیز بوده که  بیانگر مواضع کشورهای مختلف در سه فصل مهم بوده است.

وی با اشاره به بخش‌های مختلف سند مورد تفاهم شرکت کنندگان در اجلاس تهران اظهار داشت: مسائل مندرج در این سند گویای این حقیقت است که در سه بخش مهم که از جمله موارد مطلوب موردنظر ما نیز هست جنبش عدم تعهد با پیشرفتی چشمگیر نسبت به گذشته مواجه شده است.

قشقاوی افزود: این نکته که حق کشورها برای داشتن چرخه سوخت هسته‌ای باید لحاظ گردد و اینکه مسائل مربوط به این موضوع باید در چارچوب آژانس و مطابق با قواعد بین‌المللی پیگیری شود در کنار تاکید بر عدم سوء استفاده قدرت‌های بزرگ از فصل 7 منشور ملل متحد برای اعمال  تحریم‌ها خارج از قاعده جهت دستیابی به اهداف خود از جمله نکات ارزشمند مندرج در این سند بوده است.

وی با اشاره به این نکته که در جریان اجلاس عدم تعهد برای نخستین بار برگزاری کامل این نشست بر عهده وزارت امور خارجه بوده، اظهار داشت: سمینار وزرای خارجه عدم تعهد در تهران با ظرفیت تشریفاتی و سازماندهی مستقل وزارت امور خارجه شکل گرفت و تمام برنامه ریزی‌های مربوط به آن از طریق پرسنل و با تجهیزات داخلی وزارتخانه انجام شد.

قشقاوی برگزاری موفق این نشست را نمایانگر توان بالای ساماندهی این قبیل جلسات از سوی وزارت خارجه دانست و یادآور شد به واسطه مدیریت این وزارتخانه در این برنامه بیشترین صرفه جویی مالی در هزینه‌های این اجلاس صورت گرفت که این مسئله اقدامی در چارچوب سیاست‌های دولت محترم در عرصه صرفه جویی بیشتر بوده است.

ظرفیت‌های اجلاس سارک

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به سفر منوچهر متکی به سریلانکا و حضور او در اجلاس منطقه‌ای سارک ادامه داد: این اجلاس با عضویت 8 کشور پرجمعیت آسیایی از جمله اجلاس‌های پیمانی مهم منطقه‌ای است که معتقدیم در کنار سایر پیمان های آسیایی می‌تواند یک اتحادیه آسیایی را در قالب‌هایی چون پارلمان آسیایی شکل دهد.

وی در ادامه با تایید سفر وزیر خارجه کشورمان به جده، هدف این سفر را شرکت در کمیته سازمان کنفرانس اسلامی با موضوع تحولات سودان عنوان نمود و ادامه داد جمهوری اسلامی ایران در این نشست حمایت خود را از دولت و ملت سودان اعلام خواهد کرد.

ابعاد سفر بشار اسد به تهران

قشقاوی سفر اخیر بشار اسد به تهران را نیز مورد اشاره قرار داد و با بی مورد خواندن گمانه زنی‌های مرتبط با محتوای این سفر گفت: همانطور که شخص رئیس جمهور سوریه نیز اشاره کرد برغم گمانه زنی‌های رسانه‌ای این سفر در چارچوب تبادل نظر بین رهبران ایران و سوریه در سطوح عالی انجام گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به روابط استراتژیک تهران - دمشق اظهار داشت: همانطور که می‌دانید روابط ما با سوریه موضوعات متنوعی را در راستای همکاری و همپیمانی‌های دو جانبه در بر می گیرد که تنها بخشی از آن مربوط به مسائل خاورمیانه از جمله تحولات فلسطین، لبنان، منطقه و مسائل نظام بین‌الملل می باشد.

وی در خصوص رایزنی هسته‌ای ایران و سوریه نیز توضیح داد: نظر به اینکه سوریه همواره از مواضع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران پشتیبانی کرده این سفر فرصت ارزشمندی بود که در حاشیه ملاقات‌های رسمی و دیدارهایی که با مقامات ایرانی انجام شد در کنار مسائل متنوع آخرین تحولات موضوع هسته‌ای نیز برای بشار اسد تشریح گردد چرا که لازم بود ایشان به عنوان یکی از حامیان فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران در جریان آخرین تحولات این مسئله قرار بگیرند.

قشقاوی در خصوص مصادق آخرین تحولات مسئله هسته ای ایران که به اطلاع بشار اسد رسیده یادآور شد: بدون شک شما با آخرین تحولات جاری در این چارچوب آشنا هستید؛ مسئله مربوط به ارائه بسته‌های پیشنهادی، مدالیته و نان پیپر از جمله موضوعاتی است که امروز در این زمینه مطرح می شود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا در جریان این سفر ایران در خصوص مذاکرات سوریه با رژیم صهیونیستی توصیه‌ای را به مقامات این کشور داشته؟ گفت: همانطور که گفتم ما بحث روابط دو جانبه مان را با سوریه را در دستور کار داشتیم و همانطور که در مواضع اعلامی ما نیز آشکار است معتقدیم وجب به وجب اراضی اشغالی باید بدون قید و شرط از سوی رژیم صهیونیستی رها شده و در این زمینه قائل به هیچ گونه پیش شرطی نیستیم.

آمریکا درخواستی نداشته است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور خبر منتشر شده از سوی نشریه آمریکایی واشنگتن پست مبنی بر گشایش دفتر حفظ منافع آمریکا در تهران را گمانی زنی رسانه‌ای دانست و گفت: در این خصوص مقامات عالیرتبه ایرانی اظهاراتی را داشته اند و بنده بر اساس گمانه زنی یک روزنامه موضع جدیدی برای ارائه ندارم. وی دریافت هر گونه درخواست رسمی از سوی واشنگتن را در این چارچوب را رد کرد.

تماس تلفنی جلیلی و سولانا

قشقاوی از تماس تلفنی خاویر سولانا و سعید جلیلی طی امروز جهت ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای غربی خبر داد و درباره پایان مهلت دو هفته ای ایران که از سوی رسانه‌های غربی ضرب الاجل غرب به کشورمان نامیده شده بود نیز گفت: همانطور که پیش از این نیز اعلام شده اصلا بحث ضرب‌الاجل مطرح نبوده و مقامات غربی نیز این مسئله را تایید کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: باید توجه داشته باشید که مسئله تداوم مذاکرات بین ایران و طرف های مقابل موضوعی جدی است و این یک امر راهبردی بوده و از دیدگاه ما مسئله‌ای تاکتیکی محسوب نمی‌شود و به هر صورت این راهبرد ادامه خواهد یافت که گفتگوی تلفنی امروز دکتر جلیلی و خاویر سولانا نیز در همین چارچوب خواهد بود.

دو بعد مذاکرات: شکلی و ماهوی

وی در پاسخ به این سئوال که آیا تماس تلفنی امروز سولانا وجلیلی برای اعلام پاسخ رسمی ایران به بسته پیشنهادی 1+5 صورت می‌گیرد؟ گفت: همانطور که گفتم این مذاکرات، جاری است و روند آن ادامه دارد و قید و بندهایی که هر از گاهی به آن نسبت داده می‌شود صرفا گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است.

قشقاوی با تاکید بر لزوم پیگری مذاکرات با رویکرد مثبت و در فضایی سازنده، تصریح کرد: در حال حاضر تقریبا همه چیز به خوبی در حال پیشرفت است و این موضوع در دو بعد شکلی و محتوایی جلو می‌رود که بحث شکلی آن به نان پیپر دو صفحه‌ای ایران و نان پیپر یک صفحه ای طرف‌های غربی مربوط می‌شود که مدل مذاکرات را تعیین می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد که بحث محتوایی و ماهوی این مذاکرات به محتوای بسته های پیشنهادی ایران و غرب باز می‌گردد و می‌توان از رهگذر تعیین مدالیته گفتگو بین ایران و طرف‌های غربی در چارچوب مشترکات دو بسته پیشنهادی به نتایجی قابل قبول دست یافت.

قشقاوی در خصوص آینده مذاکرات هسته‌ای نیز تصریح کرد: ما با خوشبینی ادامه مذاکرات را پیگیری می‌کنیم و معتقدیم این گفت‌وگوها ادامه خواهد داشت؛ نباید از یاد برد که تفاهم از دل مذاکره و در چارچوب حقوق حقه کشورها بیرون می‌آید و می‌توان با یک راهبرد مثبت و سازنده به نتایج آتی امیدوار بود.

پیگیری شدید پرونده تاجیک

وی در خصوص آخرین تحولات پرونده نصرت‌الله تاجیک دیپلمات ایرانی در بند نیروهای انگلیسی اظهار داشت: ما به شدت در این زمینه فعال هستیم و بخش‌های مختلف وزارت خارجه از جمله بخش حقوقی آن اقدامات بسیاری را در جهت حل مشکل وی انجام داده که امیدواریم در این زمینه به نتایج قابل قبول برسیم.

از آمریکایی‌ها بپرسید!

قشقاوی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه ارزیابی شما از طرح همزمان تحریم‌های جدید علیه ایران و موضوع گشایش دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران از سوی واشنگتن افزود: این مسئله را باید از طرف آمریکایی سئوال کنید اما آنچه به ما مربوط می شود اینکه تحریم‌ها هیچ تاثیری را در روند احقاق حقوق ما نخواهد داشت.

حقایق را درست منعکس کنید

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران که مدعی اعمال محدودیت‌های جدید از سوی چین برای ورزشکاران و تجار ایرانی با بهانه برگزاری مسابقات المپیک در آن کشور بود، از خبرنگاران خواست مسائل را همانگونه که اتفاق افتاده منعکس کنند.

وی تاکید کرد: هیچ اتفاق خاصی در چین راجع به تجار و ورزشکاران یا دیپلمات‌های ایرانی بوقوع نپیوسته و قرار هم نیست که اتفاق بیفتد؛ به هر صورت چین میزبان المپیک است و طبیعی است که در روند جامعی که برای تامین امنیت این مسابقات در نظر می‌گیرند تمهیداتی را جهت ورود و خروج تمام هیئت‌ها قائل شوند.

قشقاوی مجددا تاکید کرد: این مسائل عمومی بوده و به هیچ وجه مختص به ایرانیان نیست.

ایران، بدهکار پاسخ به بسته؟

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا در حال حاضر ایران بدهکار پاسخ به بسته پیشنهادی 1+5 است؟ یادآور شد: فکر می کنیم بهتر است در این شرایط بر روی فرمول برد - برد به جای الگوهای بدهکاری یا طلبکاری متمرکز شویم چرا که در این صورت و با پیگیری نگاه مثبت می‌توان به نتایج سازنده دست یافت.

پیگیری پرونده گروگان‌های اربیل

وی در بخش دیگری از سخنانش پیگیری تلاش‌ها برای رهایی دیپلمات‌های ایرانی که ماه‌ها قبل از سوی نظامیان آمریکایی  در اربیل عراق ربوده شدند خبر داد.

تکذیب میانجی‌گری هسته‌ای ترکیه و سوئیس

قشقاوی همچنین اخبار منتشر شده در خصوص میانجیگری ترکیه و سوئیس در پرونده هسته‌ای ایران را تایید نکرد و گفت: به هر صورت ظاهرا امروز مرسوم شده که با هر سفری که به کشورهای دیگر انجام می‌شود بحث میانجیگری نیز مطرح می‌گردد اما ما همکاری های بسیاری با ترکیه داریم و این مطالب صحیح نیست.

داستان دستگیری سفیر حامل مواد منفجره

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اخبار منتشر شده درباره توقیف سفرای یکی از کشورهای همسایه ایران در فرودگاه به دلیل حمل مواد منفجره اظهار داشت: مسئله به حمل مواد منفجره توسط سفیر یک کشور همسایه مربوط نبوده و نیست بلکه موضوع انتقال موادی بوده که حمل آنها به هماهنگی ویژه و پیش از انتقال نیاز داشته است.

وی با اشاره به پیگیری این موضوع از سوی نهادهای ذیربط اعلام کرد که به محض مشخص شدن نتایج نهایی این مسئله اطلاع رسانی لازم درباره آن صورت خواهد گرفت.

وزارت کشور هنوز گزارش نداده است

قشقاوی در خصوص سربازان ایرانی که همچنان به عنوان گروگان در اختیار گروه‌های تروریستی شرق کشور قرار دارند نیز گفت: در این باره گزارشی را از وزارت کشور درخواست کرده ایم که هنوز به دست مان نرسیده است.

ادعای روزنامه‌های افغانی قابل اعتنا نیست

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به جو سازی چند روزنامه افغانی علیه کشورمان اظهار داشت: به هر حال طرح این موارد در دنیای آزاد اطلاعات طبیعی است اما در خصوص نقش مثبت ایران در این کشور یک نوع اجماع جهانی وجود دارد که حتی کشورهایی که اختلاف نظراتی با ما نیز داشته‌اند بر آن صحه می‌گذارند.

وی تصریح کرد: کشور افغانستان همسایه عزیز ماست و ثبات و امنیت آن با ثبات کشور ما یکی است؛ این قبیل ادعاها نیز از نظر ما قابل اعتنا نیست.

کد خبر 59766

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز