جواد عزیزی: مردان کلاهبردار پس از ساخت مجسمه‌های قلابی ۷ خواهر و برادر کاهن، با پاشیدن خاک مخصوصی روی مجسمه‌ها وانمود می‌کردند این اشیا هزاران سال قدمت دارند.

مدتی قبل ماموران در جریان فعالیت 3 مرد کلاهبردار قرار گرفتند که با ساخت‌ مجسمه‌هایی تقلبی، معروف به «7 برادر و خواهر» دست به کلاهبرداری‌های میلیونی از خریداران اشیای عتیقه می‌زدند. 

با دستور سرهنگ علیرضا انوری- فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران- رسیدگی به ماجرا در دستور کار گروهی از ماموران واحد اطلاعات و عملیات این یگان قرار گرفت و تحقیقات تخصصی برای شناسایی مردان کلاهبردار آغاز شد.

بررسی‌های اولیه نشان می‌داد متهمان اهل یکی از شهرهای جنوبی کشور هستند که با شناسایی خریداران عتیقه در تهران، مجسمه‌های قلابی را به پایتخت منتقل می‌کنند و با این ادعا که آنها را در حفاری بیابان‌های جنوب کشور به دست آورده‌اند، به قیمت هنگفتی به فروش می‌رسانند.

با این اطلاعات، تحقیقات برای یافتن ردی از اعضای این باند ادامه یافت و ماموران از طریق منابع اطلاعاتی خود در جریان یک معامله 500 میلیون تومانی قرار گرفتند که قرار بود به‌زودی در تهران انجام شود.

با شناسایی زمان و محل انجام این معامله در جنوب پایتخت، تیم‌های عملیاتی آنجا را به‌صورت نامحسوس زیر نظر گرفتند و با دیدن 3 مرد که لباس‌ محلی به تن داشتند و بسته مرموزی را با خود حمل می‌کردند، آنها را دستگیر کردند.

با کشف 7 آدمک طلایی بسیار قدیمی که به طرز ماهرانه‌ای در بسته مرموز جاسازی شده بودند، مردان جوان به یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی انتقال یافتند و اشیای کشف شده نیز برای تعیین قدمت آنها در اختیار کارشناسان این سازمان قرار گرفت.

خاک مخصوص برای جعل عتیقه

وقتی تیم کارشناسی اعلام کرد تمامی مجسمه‌های کشف شده تقلبی هستند و متهمان سعی داشته‌اند با پاشیدن خاکی مخصوصی روی آنها وانمود کنند این اشیا از قدمت زیادی برخوردارند، بازجویی‌ از متهمان آغاز شد و آنها به فروش عتیقه‌های قلابی اعتراف کردند.

یکی از متهمان در بازجویی‌ها گفت: مدتی قبل یکی از دوستانم تعدادی مجسمه طلای قدیمی نزد من آورد و مدعی شد این مجسمه‌ها  به 7 برادر و خواهر معروف هستند که قدمت زیادی داشته و میلیون تومان ارزش دارند.

وی ادامه داد: در زمان کوتاهی که این مجسمه‌ها نزد من بود چند قطعه عکس از آنها تهیه کردم و پس از آن با همکاری 2 نفر دیگر از دوستانم کار جعل این عتیقه‌ها را آغاز کردیم.

ما ابتدا با استفاده از آلیاژ طلا و آلیاژ برنج مجسمه‌ها را قالب‌گیری کرده  و سپس برای آنکه آنها را قدیمی جلوه دهیم با ترکیب مواد مختلف اقدام به ساخت خاک مخصوصی کردیم.

سپس این خاک‌ را با چسب مخصوصی روی مجسمه‌ها چسباندیم و در حالی که وانمود می‌کردیم آنها را در حفاری بیابان‌های جنوب به دست آورده‌ایم، این اشیا را با قیمت هنگفتی به خریداران عتیقه می‌فروختیم.

سرهنگ انوری با بیان این خبر گفت: متهمان پس از شناسایی طعمه‌های خود مدعی می‌شدند مجسمه‌های آنها دارای سحر و جادو هستند و از میراث کهن باستانی به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه مردان کلاهبردار تا کنون مجسمه‌های عتیقه را به چند نفر فروخته‌اند، افزود: پس از اعترافات متهمان، تمامی آنها با صدور دستور قضائی روانه زندان شدند و تحقیقات درخصوص دیگر اقدامات مجرمانه آنها ادامه دارد.

سرهنگ انوری با بیان اینکه فروش عتیقه‌های قلابی جرم محسوب می‌شود  و ضربه جبران ناپذیری به آثار باستانی کشور می‌زند از شهروندان خواست درصورت مشاهده باندهای خرید و فروش عتیقه، ماجرا را از طریق شماره تلفن 3-22576570 به واحد اطلاعات و عملیات یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران اطلاع دهند.

کد خبر 58760

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز