جواد عزیزی: مرد جوان برای معامله اشیای عتیقه، با اسکناس یک میلیون دلاری از آمریکا به ایران آمد اما وقتی هنگام معامله در پایتخت به دام پلیس افتاد، مشخص شد اسکناس او تنها ارزش کلکسیونی دارد.

چندی قبل زمانی که ماموران پلیس سرگرم تعقیب یک باند بزرگ قاچاق اشیای عتیقه در یکی از استان‌های مرکزی کشور بودند، در بررسی‌های اطلاعاتی دریافتند اعضای این باند قصد دارند به‌زودی در یک معامله میلیونی محموله‌ای از اشیای عتیقه را به یک تاجر ایرانی مقیم آمریکا بفروشند.

در حالی که اطلاعات به دست آمده از این باند نشان می‌داد این معامله قرار است در پایتخت انجام شود، ماجرا به قاضی حسن متولی- بازپرس شعبه سوم دادسرای قاچاق کالا و ارز تهران- گزارش شد و گروهی از ماموران ماموریت یافتند پرده از راز این معامله بزرگ بردارند.

کارآگاهان که دریافته بودند خریدار محموله عتیقه از چندی قبل وارد ایران شده و قصد دارد با خرید محموله یک میلیون دلاری، آن را به یک تاجر عرب بفروشد، پس از تحقیقات شبانه‌روزی موفق شدند این مرد را ردزنی کرده و با تحت نظر قرار دادن او به سرنخ‌هایی از محل انجام معامله میلیونی دست پیدا کنند.

وقتی مشخص شد این معامله قرار است در یکی از مناطق مرکزی پایتخت انجام شود، تیم‌های عملیاتی پلیس ساعاتی قبل از معامله عازم محل قرار شدند و با محاصره آنجا به کمین قاچاقچیان عتیقه نشستند.

دقایقی بعد، خریدار محموله عتیقه که تصور نمی‌کرد پلیس او را زیر نظر دارد، با خودروی سواری خود به محل معامله آمد اما زمانی که وی در حال گفت‌وگو با فروشندگان محموله عتیقه بود، ناگهان خود را در محاصره ماموران پلیس دید.

مرد جوان با مشاهده پلیس پا به فرار گذاشت اما ماموران که محل را به محاصره خود درآورده بودند در یک عملیات ضربتی او و همدستانش را دستگیر کردند.

وقتی در بررسی‌های اولیه مشخص شد از محموله عتیقه خبری نیست و قاچاقچیان از انتقال آن به محل معامله خودداری کرده‌اند، تمامی آنها به اداره پلیس انتقال یافتند و تحت بازجویی‌های پلیسی قرار گرفتند.

در حالی که متهمان مدعی بودند پلیس آنها را اشتباهی دستگیر کرده است، ماموران در بازرسی بدنی از خریدار محموله عتیقه یک اسکناس یک میلیون دلاری کشف کردند که قرار بود از آن برای خرید اشیای عتیقه استفاده شود.

با کشف این اسکناس عجیب، بازجویی از این مرد آغاز شد و او با اعتراف به سفر به ایران برای خرید محموله عتیقه گفت: مدتی قبل در حالی که در آمریکا به سر می‌بردم یکی از دوستانم نزد من آمد و با نشان دادن اسکناس یک میلیون دلاری و تاییدیه بانک آمریکا که نشان می‌داد این اسکناس واقعی است از من خواست برای سرمایه‌گذاری در ایران به او کمک کنم.

به این ترتیب همراه این مرد راهی تهران شدیم اما هر چه سعی کردیم موفق نشدیم از این اسکناس برای ساخت کارخانه یا خرید زمین استفاده کنیم. مدتی بعد از این ماجرا فکری به ذهنم رسید و تصمیم گرفتم از اسکناس یک میلیون دلاری درخرید و فروش اشیای عتیقه استفاده کنم.

این بود که با یک قاچاقچی عتیقه تماس گرفتم و برای خرید یک محموله بزرگ با او وارد معامله شدم. من و دوستم می‌خواستیم پس از خرید این محموله، آن را به کشورهای حاشیه خلیج فارس قاچاق کرده و به یک تاجر عرب بفروشیم اما در سر قرار به دام پلیس افتادیم.

اسکناسی برای انجمن میلیونرهای آمریکا

پس از اظهارات این مرد، به دستور بازپرس متولی، اسکناس یک میلیون دلاری در اختیار بانک مرکزی قرار گرفت و کارشناسان این بانک پس از بررسی‌های تخصصی اعلام کردند اینگونه اسکناس‌ها که روی کاغذ اسکناس‌ واقعی چاپ می‌شوند، مخصوص اعضای انجمن میلیونرهای آمریکا به چاپ می‌رسند و ارزش کلکسیونی دارند اما هیچ پشتوانه مالی نداشته و از ارزش مالی برخوردار نیستند.

با اعلام این نظریه، بازپرس شعبه سوم دادسرای قاچاق کالا و ارز برای متهمان به اتهام مشارکت در تهیه و توزیع ارز خارجی جعلی قرار مجرمیت صادر کرد و پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شد.

کد خبر 55778

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز