یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

گروه حوادث: مرد مجسمه‌ساز که با ساخت عتیقه‌های قلابی، قصد کلاهبرداری‌ میلیونی را داشت هنگام فروش ۲ مجسمه طلای قلابی دستگیر شد.

این مرد برای واقعی نشان دادن مجسمه‌ها از زهر مار استفاده می‌کرد و آنها را طوری می‌ساخت که فقط کارشناسان خبره  می‌توانستند جعلی بودن آن را تشخیص دهند.

مدتی قبل گزارشی در اختیار ماموران یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران قرار گرفت که از نقشه کلاهبرداری‌های میلیونی مرد میانسالی با فروش اشیای عتیقه قلابی حکایت داشت.

در این گزارش آمده بود مرد کلاهبردار با شگردی ماهرانه‌ اقدام به ساخت اشیای عتیقه قلابی از روی اشیای واقعی می‌کند؛

به‌طوری که فقط کارشناسان بسیار خبره می‌توانند به قلابی بودن این اشیا پی ببرند. وی سپس این اشیا  را با مبالغ هنگفتی به طعمه‌هایش به فروش می‌رساند.

با دریافت این گزارش، ماجرا به قاضی حسن جراحی- بازپرس شعبه 15 دادسرای ناحیه 5- گزارش شد و به این ترتیب گروهی از ماموران زیر نظر سرهنگ علیرضا انوری- فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران- ماموریت یافتند پرده از راز فعالیت این مرد میانسال بردارند.

ماموران که با رد زنی‌های تخصصی و به‌کارگیری منابع اطلاعاتی توانسته بودند سرنخ‌هایی از محل فعالیت این مرد در شمال پایتخت به دست بیاورند، آنجا را به‌صورت نامحسوس زیر نظر گرفته و در تحقیقات محلی دریافتند مرد کلاهبردار قرار است ۲ مجسمه طلای قلابی را به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان به یک تاجر عتیقه بفروشد.

با این اطلاعات واحد‌های عملیاتی با شناسایی محل انجام این معامله آنجا را به محاصره درآوردند و در یک عملیات ضربتی موفق شدند مرد کلاهبردار را که به همراه یکی از همدستانش برای فروش مجسمه‌ها به محل قرار آمده بود، دستگیر کنند.

جست‌وجوی کلاهبرداری در کتاب تاریخی

با کشف ۲ مجسمه طلای قلابی از این مرد، وی به یگان حفاظت سازمان میراث‌فرهنگی استان تهران انتقال یافت و با اعتراف به ساخت عتیقه‌های قلابی، مقابل قاضی جراحی قرار گرفت. 

مرد میانسال در جریان تحقیقات قضائی گفت: مدتی است که در ساخت مجسمه فعالیت می‌کنم و یک روز که در حال مطالعه یک کتاب تاریخی بودم، با دیدن تصویر ۲ مجسمه طلا که متعلق به صدها سال پیش بود، تصمیم گرفتم از روی آنها مجسمه‌های قلابی بسازم.

وی افزود: با این نقشه دست به کار شدم و با مهارتی که در ساخت مجسمه داشتم، قالبی از موم و گچ تهیه کرده و پس از ذوب و مخلوط کردن چند فلز با هم، آنها را در قالب ریخته و مجسمه‌ها را درست مانند همان مجسمه‌های واقعی ساختم.

سپس به خاطر اینکه آنها کاملا واقعی به‌نظر برسند و هیچ‌کس متوجه قلابی بودنشان نشود به آنها زهر مار مالیدم تا رنگ مجسمه‌ها طبیعی به‌نظر برسند اما زمانی که با کمک یکی از دوستانم قصد داشتم مجسمه‌ها را به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان به یک تاجر عتیقه بفروشم، قبل از معامله دستگیر شدم.

بازپرس شعبه ۱۵ پس از شنیدن اظهارات متهم برای وی قرار قانونی صادر کرد و پرونده وی برای تحقیقات بیشتر در اختیار اداره آگاهی تهران قرار گرفت.

کد خبر 55032

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز