شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

مشکل گرانفروشی از آن معضلاتی است که همواره مصرف کننده با آن مواجه بوده و با وجود اقداماتی که علیه آن در جریان است باز هم می‌توان در خرید‌های روزانه، مغازه‌های گرانفروش را مشاهده کرد.

گرانفروشی منطقه‌ای

جالب اینکه گرانفروشی در نقاط مختلف شهرها شدت و ضعف دارد و همین موضوع به مشکلات ترافیکی نیز دامن می‌زند.

به عنوان مثال در مناطقی که مثلا قیمت املاک بالاتر است، گرانفروشی با شدت بیشتری به چشم می‌خورد، به همین دلیل ساکنان این مناطق ناچار می‌شوند برای تامین مایحتاج روزانه خود به محله‌ها و مناطق دور‌تر اما ارزان‌تر مراجعه کنند.

این امر نه تنها به اتلاف وقت می انجامد  بلکه حجم تردد‌های شهری را نیز افزایش می‌دهد. از آنجایی که گرانفروشی منطقه‌ای رو به گسترش است، برخورد قاطعانه با فروشگاه‌هایی که به صورت منطقه‌ای اقدام به گرانفروشی منطقه‌ای می‌کنند، کاملا ضروری به نظر می‌رسد.

یک نفر، حرکت!

برای آن دسته از افرادی که خودروی شخصی ندارند یا ترجیح می‌دهند برای کمک به کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند، جمله «یک نفر، حرکت» در زمان استفاده از مسافربر‌های شخصی، خیلی آشناست.

رانندگان این مسافربر‌ها برای جذب مسافران که منتظر تاکسی‌های گذری ایستاده‌اند فریاد می‌زنند که فقط به یک نفر دیگر احتیاج دارند تا ظرفیت سرنشینان خودرو برای حرکت تکمیل شود اما در واقع منظور از یک نفر 2، 3 و گاهی 4 نفر است و مسافر نگون بخت که این ادعا را باور می کند، ناچار است مدت زیادی داخل خودرو و زیر آفتاب بنشیند تا دیگر مسافران یکی پس از دیگری سوار خودرو شوند.

گاهی این زمان  آنقدر طولانی می‌شود که مسافر کلافه شده و می خواهد از خودرو پیاده شود اما راننده وعده می‌دهد که تا چند ثانیه دیگر حرکت خواهد کرد.

با توجه به اهمیت زمان برای مردم ، بهتر است که رانندگان از همان ابتدا تعداد واقعی مسافران مورد نیاز خود را اعلام کنند تا مسافران با توجه به زمان خود در مورد سوار شدن یا نشدن، تصمیم‌گیری کنند.

عینک اینترنت پرسرعت

این اواخر فروشنده‌های عینک‌های غیراستاندارد و مضر علاوه بر قیمت‌های میکروسکوپی عامل دیگری نیز برای اغوای رهگذران یافته‌اند.

این عامل که روی هر فرد کم اطلاعاتی به سرعت تاثیر می‌گذارد شامل شعار‌هایی در مورد کاربری‌های خاص عینک‌های آفتابی و غیر آفتابی آنهاست.

برای نمونه، فروشنده‌ها مدعی می‌شوند عینک‌های  آنها ویژه کاربران رایانه و از آن جالب‌تر کاربران اینترنت پرسرعت است.

این دسته از فروشند‌گان که به نظر می‌رسد کوچک ترین آگاهی از چند و چون شبکیه چشم و شبکه اینترنت ندارند برای جلب خریدار خود را مجاز می‌دانند هر  شعار بی‌اساسی را در بوق و کرنا کنند.

با اینکه مدتی است عینک‌های مخصوص کار با رایانه به بازار آمده است اما درج شعار‌هایی همچون «عینک مخصوص اینترنت پرسرعت» به طور حتم هیچ پشتوانه‌ علمی ندارد. بنابراین به نظر می‌رسد گفته‌های کارشناسان از هر شعاری موثق‌تر است.

به گفته آنها ، عینک‌های طبی، آفتابی و عینک‌های ویژه کاربری‌های خاص مانند عینک رایانه حتما باید با مشورت متخصص خریداری شود.

ترافیک جریمه

گاهی اوقات راننده‌ها با دیدن پلیسی که برای تنبیه آنها دست به جریمه برده همانجا وسط خیابان از خودرو خارج شده و مشغول صحبت با مامور می‌شوند.

در این هنگام خودرو‌های پشتی با بوق‌های اعتراض‌آمیز خود سعی می‌کنند تا راننده‌ را متوجه ترافیک تشکیل شده کنند اما راننده‌ جریمه شده بدون توجه به بوق راننده‌ها و تذکر پلیس باز هم به صحبت و التماس کردن ادامه می‌دهد و ترافیک ر ا سنگین‌تر می‌کند.

شاید برای این دسته از راننده‌ها باید به نسبت ترافیک سنگینی که ایجاد می‌کنند، جریمه‌های سنگین‌تری در نظر گرفت.

کد خبر 54932

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز