یکشنبه ۲ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۲
۰ نفر

برای داشتن خواب خوش شبانه در شهر‌های بزرگ، باید خیلی خوش شانس بود.

بلندگوهای قوی

شب‌ها انواع و اقسام سر و صدا‌ها از صدای تلویزیون همسایه بغلی گرفته تا خالی کردن آهن و میلگرد، خواب را از چشم دور می‌کند.

اما در صورتی که هیچ‌کدام  از این صدا‌های ناهنجار به گوش نرسد و بتوانید با خیال راحت سر بر بالش بگذارید، باز هم نمی‌توانید امیدوار باشید صبح با روی خوش از خواب بیدار شوید.

چون احتمالا صدای میوه‌فروش سیار یا سمساری که با وانت یا موتورش دوره می‌چرخد، شما را چند متری از جا می‌پراند و به این ترتیب شیرینی خواب خوش شبانه به شما زهر خواهد شد.

متاسفانه برخی از دوره‌گردها گمان می‌کنند هرچه صدایشان بلندتر باشد،  مشتری بیشتری جذب می‌کنند و به این منظور پرقدرت‌ترین بلندگو‌های موجود در بازار را روی وانت خود می‌بندند تا به همه مردم محل‌ حضورشان را مژده دهند.

این در‌حالی است که صدای بلند آنها در ساعات اولیه صبح، آرامش بسیاری از مردم که در بین آنها نوزاد و سالمند و بیمار قلبی هم کم نیستند را سلب می‌کند.

بهتر است که این دوره‌گرد‌ها هم صدای بلندگو‌های خود را کمتر کنند و هم در ساعات مناسب‌تری در محله‌ها فریاد بکشند تا آسایش مردم از بین نرود.

خواب اشغالگرانه

اگر به پارک نزدیک محل رفتید و دیدید شخصی آنجا روی نیمکت دراز به دراز خوابیده، به هیچ‌وجه به وی برچسب معتاد و ولگرد نزنید.

زیرا این اواخر افراد عادی نیز نیمکت‌های پارک را با تختخواب منزل اشتباه می‌گیرند و به جای استراحت در منزل در پارک چرت می‌زنند. این کار آنها باعث می‌شود نیمکتی که ظرفیت دست کم ۳ شهروند را دارد به اشغال یک نفر درآید و بقیه از امکان نشستن محروم شوند.

این خواب اشغالگرانه در روز‌های گرم اخیر بیشتر شده و افراد ناآگاه از مفهوم احترام به حقوق شهروندی زیر سایه درختان و در مسیر نسیم خنک پارک گاهی اوقات صبح را به شب می‌رسانند.

ورزش زیر پل

اینکه شهرداری طرح های عمرانی متعددی را دنبال می کند، اقدامی شایسته  است اما از آن بهتر توجه ویژه شهرداری به استفاده بهینه از فضا‌های شهری است.

اخیرا همزمان با افتتاح پل‌های جدید در سطح شهر شاهد آن هستیم که فضای زیر پل‌ها هم که در گذشته تنها به محل تجمع بی‌خانمان‌ها و معتادان تبدیل می‌شد، به فضایی کاملا قابل استفاده تبدیل شده است.

برای مثال زیر برخی از پل‌ها به ورزشگاه‌های سرپوشیده تبدیل شده است که با توجه به  کمبود این فضا‌ها در سطح شهر، اقدام بسیار خوبی به شمار می‌رود.

این ورزشگا‌ه‌های سرپوشیده از دیواره‌های شیشه‌ای ساخته شده‌اند و علاوه بر فراهم آوردن محیطی برای ورزش کردن اهالی محل، منظره چشم‌نوازی را برای عابران پدید آورده‌اند تا به جای محیطی تاریک در زیر پل، ورزشکاران را زیر نورافکن‌های روشن ببینند.

لاستیک در رژیم غذایی

گویا افراد ناهنجاری که علاقه خاصی به اسفنج صندلی اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها دارند، این اواخر تسمه‌ پله‌برقی‌ها را نیز در رژیم‌ غذایی خود گنجانده‌‌‌اند. افراد ناهنجار به محض مشاهده ترک یا پارگی در این تسمه‌ها شروع به کندن  و بریدن آنها می‌کنند.

در چنین مواقعی متاسفانه شهروندان نیز به افراد متخلف اعتراضی نمی‌کنند. البته رهگذران حساس‌تری که به حقوق شهروندی خود به خوبی آگاهند در مقابل این ناهنجاری‌ها خاموش نمانده و به افراد متخلف تذکر می‌دهند.

از سوی دیگر برخی کودکان و نوجوانانی که به پله ‌برقی‌ها به عنوان اسباب‌بازی نگاه می‌کنند، از زشت بودن حرکاتی همچون کندن لاستیک‌ها و غیره آگاهی ندارند.

بسیار دیده شده که یک تذکر پدرانه با لحنی آرام و دوستانه توانسته روی حرکات بازیگوشانه آنها تاثیر مثبتی بگذارد.

کد خبر 55785

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز