یکشنبه ۹ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

طرح جمع‌‌آوری زباله‌ها به صورت مکانیزه از جمله طر‌ح‌های شهرداری است که روند جمع‌آوری زباله‌های شهری را تسهیل کرده است.

در را ببندید

اما با گرم شدن هوا،  زباله‌های جمع شده در برخی از این سطل‌ها، بوی بسیار بدی منتشر می‌کنند که برای رهگذران و ساکنان محله‌ها آزار دهنده است.

این در حالی است که برخی به گمان اینکه چون زباله‌ها را در سطل می‌ریزند، نیازی به استفاده از کیسه نیست، زباله‌ها را در کیسه قرار نمی‌دهند و به بو گرفتن سطل‌ها کمک می‌کنند.

همچنین قرار ندادن زباله‌ها در سطل‌های مکانیزه در ساعت مشخص موجب می‌شود که آنها تا روز بعد در سطل باقی مانده و بو بگیرند. این در حالی است که بستن در سطل‌ها تا حد زیادی از منتشر شدن بوی زباله‌ها جلوگیری می‌کند اما متاسفانه معمولا در سطل‌ها بر اثر سهل‌انگاری باز می‌ماند.

یکی دیگر از اقداماتی که می‌تواند از بو گرفتن سطل‌های مکانیزه جلوگیری کند، شستن مرتب سطل‌هاست که در فهرست وظایف پیمانکاران تعریف شده اما متاسفانه گاهی سطل‌ها شسته نمی‌شوند و به این ترتیب سطل‌های خالی از زباله هم بوی بدی می‌دهند.

خودکار‌های به زنجیر کشیده شده

مراجعه به  بانک آن هم در ساعات شلوغ روز از آن کار‌های زمان‌بر است. معمولا رفتن به بانک با شلوغی و ازدحام و در عین حال کمبود وقتی همراه است که همه با آن دست به گریبانند.

در واقع همه می‌خواهند کار خود را در بانک سریع‌تر انجام داده و به دنبال سایر کار‌ها بروند اما در این بین معضل کمبود یا بدون جوهر بودن خود‌کار هایی که در شعبه‌ها به زنجیر کشیده شده‌اند به اتلاف وقت مردم کمک می‌کند.

بسیاری از مشتریان بانک هنگام انجام عملیات بانکی خودکار به همراه ندارند‌ به همین دلیل از خود‌کار های بانک استفاده می‌کنند اما گاهی این خود‌کار‌ها جوهر ندارند و مشتری برای گرفتن خودکار از سایر مشتریان سرگردان می‌شود.

البته متاسفانه برخی از مشتریان هم که علاقه زیادی به نوشت افزار دارند، خودکار‌های بانک را از نخ یا زنجیری که به آن بسته شده جدا کرده و با خود به همراه می‌برند.

ساندویچ با میکروب اضافه

در محدوده‌هایی از شهر که هیچ اغذیه‌فروشی بهداشتی و پاکیزه‌ای وجود ندارد، کم‌کم سر و کله بساط ساندویچی‌های دستفروش پیدا می‌شود.

برای نمونه ترمینال‌های مسافربری یکی از این محدوده‌ها را تشکیل می‌دهند که در هر چند صد متر می‌توان بساط ساندویچ‌های تخم‌مرغ، کالباس و غیره را که به شکل غیربهداشتی تهیه و روی هم چیده شدند، دید و‌ مگس‌هایی را‌که روی آنها می‌نشینند، مشاهده کرد.

از آنجا که مسافران ترمینال‌ها هنوز با شهر جدید آشنایی ندارند و قیمت‌های ساندویچ تخم‌مرغ نیز بسیار وسوسه‌ کننده است، آنها به چشم بر‌هم زدنی مشتری بساط ساندویچی می‌شوند.

این ساندویچ‌های غیربهداشتی که به جای نان اضافه، با میکروب اضافه سرو می‌شوند در تابستان‌ها به کار و بار بیمارستان‌ها رونق بیشتری می‌بخشند.

بنابراین در این فصل از سال توصیه می‌شود تا در حد ممکن از مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های باز و غیربسته‌بندی شده خودداری کنید.  

درخت سیگار

در حاشیه گرانی سیگار به نظر می‌رسد گربه‌نره و روباه مکار دست از سر پینوکیو برداشته‌اند  و این‌بار  سراغ  سیگاری‌ها رفته‌ و به آنها وعده روییدن درخت سیگار داده‌اند.

تعدادی از سیگاری‌ها نیز به جای اینکه ته سیگار خود را در سطل زباله بیندازند، آن را مچاله کرده و در گلدان‌های ریز و درشت سطح شهر می‌اندازند تا شاید روزی صاحب درخت سیگار شوند.

البته همه ما می‌دانیم که چنین بهانه‌هایی فقط به درد مجاب کردن بچه‌ها می‌خورد. بنابراین برای زشت کردن محیط زیبای پارک یا کوچه و خیابان هیچ عذر و دلیلی به جز تنبلی و فقدا‌ن وجدان اجتماعی نمی‌توان آورد.

متاسفانه گاهی نبود فرهنگ زندگی اجتماعی پا را فراتر گذاشته و افراد ناهنجار، شهروندانی را که حتی در نبود سطل زباله حاضر به آلوده کردن محیط نیستند، مسخره می‌کنند.

این در حالی است که عقل سلیم حکم می‌کند جای زباله فقط در سطل زباله است بنابراین نبود یا دوری از سطل زباله مجوزی برای انداختن زباله در محیط شهر نیست.

کد خبر 56489

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز