دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۷
۰ نفر

در شرایطی که صرفه جویی در مصرف سوخت به دغدغه عمومی تبدیل شده است، بیشتر سازمان‌ها و ارگان‌ها سیاست‌های خود را در جهت کاهش مصرف سوخت طراحی می‌کنند

کارمزد نقدی

اما گاهی برخی قوانین به طور غیر مستقیم به حجم تردد‌های درون شهری و افزایش مصرف سوخت و از سوی دیگر اتلاف وقت مردم دامن می‌زند.

در پی تماس‌های مردمی  با ستون «در شهر چه خبر»، با خبر شدیم برخی بانک‌ها برای نقد کردن چک‌های مربوط به همان بانک که در شعبه دیگری صادر شده است به طور نقدی کارمزد دریافت می‌کنند.

روابط عمومی این بانک‌ها هم در پاسخ به پیگیری‌های خبرنگار همشهری این موضوع را تایید کردند.

این در حالی است که با وجود قابل توجه نبودن کارمزد اخذ شده، برخی از مشتریان ترجیح می‌دهند به جای مراجعه به شعبه نزدیک تر، به همان شعبه محل صدور چک مراجعه کنند تا این کارمزد را نپردازند به این ترتیب هم زمان زیادی از وقت مشتریان به هدر می رود و هم بر حجم سفر‌های بی‌مورد درون شهری افزوده می‌شود.

کیک‌ها هم رژیم می‌گیرند!

همیشه هر محصولی که به بازار می‌آید، در آغاز کیفیت خوبی دارد تا مشتری بیشتری جذب کند اما متاسفانه برخی از تولید کنندگان پس از اینکه جای پای خود را محکم کردند و محصولشان بین مردم جا افتاد، وارد حیطه کم فروشی می‌شوند و با هدف کاهش هزینه‌ها، از کیفیت یا حجم و اندازه محصولات خود می کاهند.

این در حالی است که قیمت این محصولات همواره سیر صعودی را طی می‌کند و در رابطه معکوس با کیفیت قرار دارد. به عنوان مثال برخی از شرکت‌های تولید کننده کیک صبحانه اخیرا به طور کاملا مشهودی اندازه کیک‌های خود را کوچک کرده‌اند و در مقابل 50 یا 100 تومان به قیمت این کیک‌ها افزوده‌اند.

گویا  برخی از تولید‌کنندگان این محصولات به این نتیجه رسیده‌اند که همزمان با همه‌گیر شدن موج رژیم‌های لاغری، کیک‌ها را هم رژیم بدهند تا ا ز چاق شدن مصرف کنندگان جلوگیری شود.

آتش‌سوزی‌های فصل گرم

چندی روزی است که با گرم شدن هوا، آتش‌سوزی‌های فصل گرم آغاز شده و به دنبال آن، ماموران آتش نشانی نیز پرکارتر شده‌اند.

بخش بزرگی از ماموریت‌های سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی در روز‌های گرم ، به آتش‌سوزی‌هایی باز می‌گردد که در پارک‌های جنگلی و دیگر فضاهای سبز روی می‌دهد.

هر سال در این ماه ها علف‌های خشک بیشتری روی زمین جمع شده و سهل‌انگاری و بازیگوشی‌ برخی افراد نیز آتش‌های کوچک و بزرگی را در این سو  و  آن سوی شهر برپا می‌کند.

برای نمونه دیروز مطابق گزارش 24‌ساعته‌ای که سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی منتشر کرد فقط 8 منطقه از فضاهای سبز شهری در تهران طعمه حریق شده بود.

برای بر پا شدن یک آتش سوزی خطرناک حتی  وجود یک بطری شیشه‌ای کنار فضای سبز جاده‌ها و بزرگراه‌هاکافی است تا خاصیت تحدب آن نور خورشید را روی یک نقطه خاص متمرکز کند.

چنانچه زیر این نقطه داغ برگ و علف‌های خشک موجود باشد احتمال آتش‌سوزی به مراتب بالاتر می‌رود. البته نباید از افرادی که در کنار جاده و بوستان‌ها و پارک‌های جنگلی آتش روشن می‌کنند، غافل شد.

هر گردی گردو نیست

گویا شهروندانی که تصور می‌کنند هر گردی گردوست، می‌پندارند هر استوانه و مکعب خالی هم سطل زباله است. جدای از صندوق پستی که در عکس ملاحظه می‌کنید، صندوق‌‌های خیریه نصب شده در مترو، باغچه‌های سیمانی، جوی آب و ...

برای آنها هیچ تفاوتی با سطل‌های مکانیزه و غیر مکانیزه زباله  ندارد و افراد فاقد فرهنگ شهرنشینی به بهانه نبود سطل زباله کافی، در کوچه و خیابان، زباله داخل آنها می‌اندازند.

با وجود این، به طور حتم چنانچه کسی در منزل آنها به بهانه نبود سطل زباله یا پر بودن آن،‌ در گوشه و کنار مبلمان منزل زباله بریزد،‌ مورد اعتراض همین فرد قرار می‌گیرد؛

البته نباید این نکته را از خاطر برد که وجود امکانات شهری معیوب همچون همین صندوق پست، می‌تواند در بی‌اعتنایی افراد جامعه نسبت به حفظ  پاکیزگی شهر دخیل باشد.

کد خبر 55172

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز