شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۳
۰ نفر

هنگام قطع برق، خیلی از بخش‌های جامعه از وضعیت عادی خود خارج شده و کار‌ها با سرعت کمتری انجام می شود.

قطع برق و گره‌های ترافیکی

به عنوان مثال، قطع برق، برخی چراغ‌های راهنما را از کار می‌اندازد و به این ترتیب گره‌های ترافیکی که در زمان فعال بودن چراغ‌های راهنما هم وجود دارند ، تشدید می‌شوند.

هر چند ماموران راهنمایی و رانندگی می‌کوشند در چنین شرایطی ترافیک چهارراه‌ها و تقاطع‌ها را به طور دستی هدایت کنند اما گاهی هم برخی خیابان‌ها بدون مامور می مانند و چراغ راهنمایی از کار افتاده زمینه را برای سوء استفاده برخی رانندگان فراهم می‌کند.

این درحالی است که با همکاری مردم و پیروی آنها از قوانین ساده راهنمایی و رانندگی می‌توان از ایجاد گره‌های کور ترافیکی در زمان قطع برق جلوگیری کرد.

در چنین شرایطی رعایت حق تقدم بیش از هر زمان دیگری معنا پیدا می‌کند. البته گاهی هم برخی شهروندان دست به کار می‌شوند و به جای مامور راهنمایی و رانندگی هدایت رانندگان را بر عهده می‌گیرند که در برخی موارد کارساز است.

وزن‌کشی در پیاده‌رو

خیلی از ما صحنه ای را که در آن پسرکی کنار پیاده‌رو نشسته و در حالی که مشق می‌نویسد ترازویی جلوی خود گذاشته است‌. بار‌ها  مشاهده کرده‌ایم؛ مشق‌هایی که هیچگاه نوشتن آنها تمام نمی‌شود و ترازویی که روی سطح ناهموار پیاده‌رو انتظار می‌کشد.

البته  با توجه به افزایش توجه مردم به وزن خود و همه‌گیر شدن کابوس چاقی، بازار  این ترازو‌های خیابانی همواره داغ است.

اما گاهی هم این ترازو‌ها از دقت لازم برخوردار نیستند و افراد پس از قرار گرفتن روی آن به گمان اینکه لاغر تر شده‌اند لبخندی حاکی از رضایت می‌زنند یا در نقطه مقابل با چند کیلو اضافه وزن مواجه شده و حسابی پکر می شوند.

این درحالی است که معمولا ترازو‌های سکه‌ای که در داروخانه‌ها موجود هستند از دقت بیشتری برخوردارند.  همچنین در برخی مراکز تفریحی و خرید هم دستگاه‌هایی نصب شده‌اند که ضمن محاسبه وزن، قد و فشار خون ، حتی شاخص توده بدنی(BMI) را اعلام می‌کنند.

بلیت جامانده

برخی مسافران مترو به دلیل عجله بیش از حد پس از وارد کردن بلیت مترو به دستگاه‌های نصب شده کنار گیت‌های ورودی، آن‌را رها کرده و به راه خود ادامه می‌دهند.

در همین حال مسافر بعدی که نمی‌تواند بلیت خود را وارد کند، مجبور می‌شود بلیت مسافر جلویی را از دستگاه خارج کرده  و بعد از آن، بلیت خود را وارد کند.

این در حالی است که فرهنگ شهرنشینی ایجاب می‌کند، هر مسافری پس از وارد کردن بلیت و باز شدن گیت، آن  را بردارد. از سوی دیگر شتاب مسافران از نوع دیگر جلوی در‌های  قطار مترو نیز  مشاهده می‌شود و تعدادی از مسافران نمی‌توانند تا خروج کامل مسافران از قطار منتظر بمانند.

این دسته از شهروندان به محض باز شدن در‌ها، هجوم می‌آورند و به هر قیمتی که  شده وارد قطار می‌شوند. این در حالی است که تابلو‌ها و علائم روی در‌ها در مورد ممنوعیت این حرکت هشدار می‌دهند.

رنگی نشوید

با اینکه اغلب ماموران شرکت‌ها و سازمان‌های گوناگون، هنگام رنگ‌آمیزی و نقاشی بنا‌های گوناگون یا مبلمان شهری با دست‌نوشته‌هایی، خیس بودن رنگ‌ها را به رهگذران اطلاع می‌دهند اما در برخی نقاط شهر، خود شهروندان هنگام رنگ آمیزی، این نکته را در نظر نمی‌گیرند.

برای نمونه گاهی اوقات کودکان و بزرگسالانی که به در ورودی  یا نرده‌های باغچه‌‌ خانه‌ مسکونی ‌آنها تکیه داده‌اند، به ناگاه لباس‌های خود را نقاشی شده و رنگی می‌یابند.

به طورحتم تهیه دست نوشته‌ای کوتاه در مورد تازه و خیس بودن رنگ اشیا‌ی  نزدیک خانه و محل کار نه تنها زمان زیادی نمی‌گیرد بلکه یکی از حرکت‌هایی است که نمایانگر دارا بودن فرهنگ شهرنشینی و احترام به حقوق دیگر افراد جامعه است.

کد خبر 54181

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز