جمعه ۳ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

با اینکه دویدن روی پله‌‌‌‌های برقی‌ یکی از مهم‌ترین نباید‌های استفاده از این وسیله است اما برخی شهروندان همچنان تابلو‌های هشدار دهنده در این مورد را نادیده می‌گیرند.

مسابقه دو روی پله برقی

البته این معضل بیشتر در پله برقی‌های مترو به چشم می‌خورد.

به عبارت دیگر مسافرانی  که عجله دارندبه محض شنیدن صدای ورود قطار به ایستگاه به امید رسیدن به قطار شروع به دویدن روی پله‌ها کرده و علاوه براین، به شهروندان بی‌حرکت نیز اعتراض می‌کنند.

البته چنین شتابی تقریبا در تمام کشورهای صاحب مترو به چشم می‌خورد که مسافران برای رسیدن به قطار روی پله‌های برقی سر و دست می‌شکنند اما این قانون نانوشته برای تمام آنها جا افتاده که منتهی الیه سمت راست پله‌های برقی ویژه مسافرانی است که می‌خواهند روی پله‌ها بایستند و مسافرانی که عجله دارند و یا به عبارتی می‌خواهند روی پله‌ها راه بروند یا بدوند باید از سمت چپ استفاده کنند.

اما متاسفانه مسافرانی که عجله دارند تصور می‌کنند که سایر مسافران باید کل مسیر پله برقی را برای تردد آنها خالی کنند یا در دویدن با آنها همراه شوند.

آبخوری پردردسر

در برخی از شهر‌های گرمسیر، مشکلات شهروندان با دردسر‌های آبخوری‌ها مانند نبود لیوان، آب‌سرد و اجازه آبخوری برای عموم آغاز شده است. در نبود لیوان‌های یکبار مصرف، برخی افراد مجبور می‌شوند با دست‌های آلوده در شرایطی نامتعادل عطش خود را فرو نشانند.

در برخی موارد دیگر نیز آب موجود در آبخور‌ی‌ها حسابی گرم است. علاوه بر این در تعدادی از محیط‌های عمومی و اداره‌ها کارکنان، لیوان‌های آبخوری را برداشته و بدین ترتیب مراجعان و افراد عادی نمی‌توانند به راحتی آب بخورند. این در حالی است که در فرهنگ ما ایرانیان، محروم کردن دیگران از آب آشامیدنی کاری بس مذموم و ناپسندیده است.

جدال بر سر پارک

کمبود جای پارک در کلانشهر‌ها به اندازه‌ای کلافه کننده است که دیگر نیازی به مشکلات جانبی ندارد تا به یک معضل تمام عیار تبدیل شود. اما متاسفانه برخی رانندگان برای دامن زدن به این مشکل کمر همت می‌بندند و اوضاع را به مراتب پیچیده‌تر می‌کنند.

باید پذیرفت که هیچ راننده‌ای نیست که بدون امتحان آیین نامه موفق به گرفتن گواهینامه رانندگی شده باشد. یکی از اصول اساسی که در بند‌های آیین‌نامه به آن اشاره شده این است که در هنگام پارک کردن حق تقدم با خودرویی است که در حالت دنده عقب وارد پارک می شود.

این در حالی است که برخی از رانندگان  این اصل را رعایت نمی‌کنند و حق تقدم را از راننده دیگر سلب کرده و با آخرین سرعت و طی عملیات آکروباتیک وارد جای پارک می‌شوند. این اقدام خلاف، موجب می‌شود که در اغلب موارد جدال لفظی بین رانندگان به وجود آید و برای مدتی عبور و مرور در خیابان با مشکل مواجه شود. این درحالی است که می‌توان با رعایت اصول آیین نامه راهنمایی و رانندگی تا حد زیادی از چنین مشکلاتی جلوگیری کرد.

خوردنی‌های پیام دار

همیشه روی بسته‌بندی مواد غذایی تاریخ تولید و انقضا ، مواد تشکیل دهنده و در صورتی که خیلی دقیق باشیم علامت استاندارد را جست‌وجو می‌کنیم. اما اینکه پیام‌های بهداشتی و تغذیه‌ای روی بسته بندی مواد غذایی چاپ شود، نکته پر اهمیتی است که در افزایش آگاهی مردم تاثیر زیادی دارد.

اخیرا تعدادی از کارخانه‌های تولید کننده مواد غذایی اقدام به چاپ پیام‌های بهداشتی و تغذیه‌ای روی بسته بندی  تولیدات‌شان کرده‌اند. این پیام‌ها معمولا در مورد ویژگی‌های ماده غذایی و تاثیر آن بر سلامت بدن است.

این پیام‌ها که در چند جمله خلاصه شده و چکیده مطلب را ادا کرده‌اند، کاملا خواندنی و قابل فهم برای عموم جامعه هستند و مردم می‌توانند با آگاهی کامل از آنچه می خورند فواید آن را نیز درک کنند. با توجه به تاثیرگذاری این پیام‌ها، خوب است که دیگر تولید کنندگان مواد غذایی نیز به جرگه آنهایی بپیوندند که مردم را از خواص مواد غذایی و ویژگی‌های آنها آگاه می‌کنند.

کد خبر 52768

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز