سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۴
۰ نفر

دامنه تخلفات راهنمایی و رانندگی برای رانندگان متخلف به اندازه‌ای وسیع است که هرچه تعداد ماموران افزایش یابد، باز هم کوچه یا خیابانی پیدا می‌شود که آنها در آن جولان دهند.

ورود ممنوع‌های خلوت

با وجود اینکه تعداد نیرو‌های راهنمایی و رانندگی نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است اما هنوز در برخی‌از کوچه ها و خیابان‌های کم تردد‌تر تخلفات رانندگی مشاهده می شود.

یکی از بیشترین خلاف‌هایی که در کوچه‌ها و خیابان‌های خلوت انجام می‌شود، ورود به کوچه‌های ورودممنوع است. هر چند در ظاهر این کوچه‌ها خلوت هستند اما بار‌ها مشاهده شده که در همین خیابان‌های خلوت تصادفات رانندگی با تلفات جانی به وقوع پیوسته است.

از همین رو توصیه می‌شود ماموران راهنمایی و رانندگی به طور محسوس یا غیر محسوس هر از گاهی کوچه‌ها و خیابان‌های کم تردد تر و فرعی را نیز تحت نظارت خود قرار دهند و با متخلفانبه شدت برخورد کنند تا از بروز اتفاق‌های ناگوار جلوگیری شود.

کوچه در انحصار بنایی

این روز‌ها با توجه به شرایط خوب آب و هوایی و همچنین گران شدن مسکن، شهرهای بزرگ و کوچک به کارگا‌های ساختمان سازی تبدیل شده‌اند. متاسفانه برخی از مجریان طرح‌های ساختمانی علاوه بر زمینی که برای ساخت و ساز در اختیار دارند به زمین‌های اطراف بنای خود نیز تجاوز می‌کنند و ابزار و مصالح ساختمانی را در این فضاها رها و انبار می‌کنند.

این مشکل زمانی ملمو‌س‌تر می‌شود که در کوچه‌ای تنگ و باریک که یک طرف آن خودرو پارک شده است ، یک طرح‌ ساختمانی در دست اجراست و علاوه بر پیاده‌رو بخشی از کوچه نیز به انبار مصالح ساختمانی تبدیل شده است.

در این صورت نه تنها عبور و مرور عابران، بلکه تردد خودرو‌ها نیز با مشکل مواجه می‌شود. تمام این وقایع در حالی رخ می‌دهد که تجاوز به حریم سواره‌رو  و پیاده‌رو تخلف آشکار به شمار می‌آید و تحت هیچ شرایطی این فضاها نباید اشغال شوند.    

پلاک شب‌تاب

این اواخر صاحبان برخی شرکت‌ها و منازل مسکونی از پلاک‌هایی استفاده می‌کنند که در شب‌ نیز شماره پلاک را به وضوح برای افرادی که نشانی به دست و پرسان پرسان به دنبال آنها می‌گردند، نمایان می‌کند.

ارقام این پلاک‌های شب‌تاب از چراغ‌های ریز و رنگارنگی تشکیل شده است که به صورت ثابت یا چشمک زن، توجه رهگذران و به ویژه افراد مراجعه کننده را به خود جلب می‌کند.

با وجود این، گاهی اوقات صاحبان پلاک‌های یاد شده، پلاک معمولی خود را جدا کرده و فقط از پلاک شب‌تاب استفاده می‌کنند این در حالی است که پس از چندی ممکن است تمام لامپ‌ها یا بخشی از آنها سوخته و پلاک شب‌تاب، تبدیل به پلاک گمنام شود.

همچنین در طول روز

و هنگام تابش نور خورشید ارقام این پلاک‌ها مشخص نیست و به همین دلیل بهتر است که شهروندان پلاک‌های سنتی را نیز در کنار این پلاک‌های مدرن روی دیوار حفظ کنند.

پیاده‌روی با مانع

در برخی پیاده‌رو‌های شهر، میله‌ها و لوله‌های آهنی سر از زمین درآورده‌اند که در نگاه نخست، پیست دو و میدانی و ‌دوهای استقامت و نیمه استقامت با مانع را در ذهن رهگذران تداعی می‌کنند.

پیاده‌روی در این محدوده از شهر مانند دوی با مانع است؛ با این تفاوت که کسی مجبور نیست برای ادامه مسیر از روی مانع‌های آهنی بپرد، در عوض شهروندان مجبورند فقط از کناره‌های دیوار یا خیابان به حرکت خود ادامه دهند.

میله‌های یاد شده که به نظر می‌رسد ساکنان منطقه برای جلوگیری از توقف خودرو‌ها در پیاده‌رو آن‌را تعبیه کرده‌اند، علاوه بر ایجاد مانع برای شهروندان عادی، برای اقشار خاصی مشکلات بیشتری به وجود می‌آورند.

برای نمونه شهروندان روشندل بار‌ها  و بار‌ها با این موانع غیر منتظره برخورد کرده‌اند. همچنین کودکان نیز یکی دیگر از قربانیان برخورد با این میله‌های عمودی و افقی هستند.

کد خبر 53049

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز