سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۸
۰ نفر

گویا خانواده مسکوکات و اسکناس‌ها صاحب عضو جدیدی شده‌اند که چندی است برای درمان مشکل مزمنی به نام «نبود پول‌خرد» وارد گود خرید و فروش شده است.

عضو جدید مسکوکات

این عضو جدید که عنوان سنگین‌ترین عضو خانواده مسکوکات را نیز با خود یدک می‌کشد از چند سکه 10، 25 یا 50 تومانی تشکیل شده که با چسب‌نواری، کنار هم میخکوب شده‌اند.

این نوع بسته‌بندی‌های سکه را بیشتر راننده‌های خودرو‌های مسافربری و برخی دارندگان سوپرمارکت‌ها و بقالی‌ها مورد استفاده قرار می‌دهند.

با اینکه به نظر می‌رسد مشکل نبود پول خرد باید با راهکار‌های صحیحی که کارشناسان و مسئولان اقتصادی ارائه می‌کنند، حل شود اما به هر صورت به نظر می‌رسد مسافربران و فروشندگان خوش‌انصاف، تا حل شدن این مشکل صبر نمی‌کنند و به جای گرد کردن مبلغ کرایه و یا ارائه جنس، به جای باقی پول خریدار،‌ از این دسته‌ سکه‌ها استفاده می‌کنند.

تلفن‌های آلوده

چندی پیش متخصصان اعلام کردند تلفن‌های همراه از جمله وسایل شخصی هستند که در ارتباط مستقیم با دست به شدت آلوده می‌شوند. در واقع این تلفن‌ها در شرایط مختلف با دست لمس می‌شوند و انتقال میکروب به آنها آسان است اما در حالی که وضعیت بهداشتی تلفن‌های شخصی تا این اندازه نگران کننده است،

باید این سئوال را مطرح کرد که اوضاع در مورد تلفن‌هایی که کارکنان ادارات و شرکت‌های مختلف از آنها استفاده می‌‌کنند، چگونه خواهد بود؟ به گفته کارشناسان، تلفن‌های عمومی مکان مناسبی برای تجمع میکروب‌ها هستند.

به این ترتیب تمیز کردن تلفن ها در ادارات و شرکت‌ها  باید همانند دیگر وسایل و تجهیزات مورد توجه قرار گیرد. البته بهتر است هر چند وقت یکبار این تلفن‌ها با مواد پاک کننده و ضد عفونی پاک شوند تا میکروب و چرک آنها از بین برود. 

 نمکدان پر سرعت

در حالی که هر روز اخبار تازه‌ای در مورد مضرات مصرف زیاد نمک به گوش می‌رسد، استفاده از این دانه‌های سفید و کریستالی همچنان رواج دارد و برخی وسایل، مانند نمکدان‌ها نیز به افزایش مصرف نمک دامن می زنند.

جدا از نمکدان‌های خانگی، در رستوران‌ها هم نمکدان روی میز گذاشته می شود تا شهروندان بسته به ذائقه خود، شوری غذا را تنظیم کنند. اما در برخی رستوران‌ها نمکدان‌هایی که سر میز گذاشته می‌شود، دارای سوراخ‌های بزرگی است که موجب
می شود، ناگهان مقدار زیادی نمک روی غذا بریزد.

در اغلب موارد مردم به گمان اینکه باید طبق رسم متداول نمکدان را تکان دهند تا نمک از آن خارج شود، اقدام به تکان دادن نمکدان می‌کنند و با این کارمقدارزیادی نمک روی غذای آنها تشکیل می‌شود. از سوی دیگر برخی از نمک‌های آشپزخانه دانه‌های بسیار ریزی دارند و حتی از نمکدان‌هایی با سوراخ‌‌های ریز،  با سرعت زیاد عبور می‌کنند.

با توجه به زیان‌های نمک خوب است که هم خانواده‌‌ها و هم رستوران‌ها به نوع نمکدان‌ها و سوراخ‌های آنها توجه کنند تا حتی‌المقدور نمک کمتری از آن خارج شود.

 نوشابه‌های دست‌ساز

با افزایش قیمت نوشابه‌های بسته‌بندی شده و استاندارد، به نظر می‌رسد رستوارن‌ها و اغذیه‌فروشی‌های شهر، تمایل بیشتری به تولید و فروش نوشابه‌های گازدار لیوانی و دست‌ساز، نشان می‌دهند. رستوران‌های یاد شده در حالی این نوشیدنی‌ها را همراه غذا به دست شهروندان می‌دهند که این تولیدات همچنان از تایید سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی به دور مانده‌اند.

صرفه اقتصادی تولید نوشابه‌های یاد شده برای صاحبان رستوران‌ها، یکی از مهم ترین علل گسترش این شیوه است. به گفته کارشناسان مسائل استاندارد، با توجه به این که ظروف مورد استفاده نوشابه در اغذیه فروشی‌ها، استریل نیست حتی در صورتی که آب و عصاره آن از لحاظ کیفی مشکلی نداشته باشد این محصول به طور حتم دچار آلودگی‌های ثانویه می‌شود.

کد خبر 52516

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز