جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

در روز‌هایی که زمین‌ اغلب بوستان‌های شهر‌ چمن‌کاری شده و این بخش از شهر آماده سبز شدن است، تعداد افرادی که از روی چمن‌ها عبور و مرور می‌کنند و روی آنها می‌نشینند، زیاد شده است.

مطالعه روی چمن

با آغاز امتحانات پایان ترم مقاطع گوناگون، برخی دانش‌آموزان برای مطالعه بیشتر به فضای پارک‌های می‌آیند و متاسفانه بسیاری از آنها چمن‌های بوستان را به نیمکت‌ها ترجیح می‌دهند و این در حالی است که چمن‌های تازه کاشته شده بسیار ضعیف و شکنند‌ه‌ هستند.

هر چند تابلو‌های گوناگونی با محتوای هشدار در مورد ممنوعیت ورود به فضای چمن‌کاری شده وجود دارد اما چمن‌های زرد به همراه مسیر‌های متعدد خالی از چمن، کاملا نشانگر نقض این قوانین است.

از سوی دیگر کف ناشی از شست‌وشوی برخی مغازه‌ها و منازل مسکونی اطراف بوستان‌ها وارد فضای سبز شده و موجب خشک شدن گل‌ها و گیاهان بوستان می‌شود. این موضوع به بوستان‌ها ختم نشده و تمامی فضای سبز مقابل پیاده‌رو‌ها و دیگر نقاط شهر را هم تهدید می‌کند.  

بازدید دارو‌خانه‌های خانگی

متاسفانه تصور برخی از مردم بر این است که دارو‌ها به ویژه کپسول و قرص فاسد نمی‌شوند و می‌توان برای مدت نامحدود آنها را در دارو‌خانه‌های خانگی نگهداری کرد.

اما باید گفت که دارو‌ها هم همانند سایر مواد خوراکی تاریخ مصرف دارند و در صورتی که تاریخ آنها سپری شود، مصرف آنها نه تنها سودمند نخواهد بود بلکه سلامتی را تهدید خواهد کرد. از سوی دیگر باقیمانده دارو‌ها بستر مناسبی برای خود درمانی و مراجعه نکردن به پزشک پدید می‌آورد.

این در حالی است که اگر دارو‌ها با تجویز پزشک مصرف شوند، نباید باقی‌مانده‌ای داشته باشند. به هر ترتیب توصیه می‌شود هر ازگاهی دارو‌خانه منزل را بازدید کرده و تاریخ دارو‌ها را بررسی کنید.

در صورتی که به دارو‌های تاریخ گذشته یا دارو‌هایی که فرصت چندانی برای مصرف آنها باقی نمانده، برخورد کردید، آنها را جمع‌آوری کنید تا از مسمومیت‌های دارویی جلوگیری شود.

دودی شدن در رستوران

هر چند استعمال دخانیات در رستوران‌ها و کافی شاپ‌های سطح شهر ممنوع شده است اما رستوران‌های بین راهی یا رستوران هایی که در حاشیه شهر قرار دارند، از این قاعده مستثنا هستند.

تعدادی از شهروندان در تماس تلفنی با ستون در شهر چه خبر از این نکته گلایه کرده‌اند که متاسفانه در برخی رستوران‌های اطراف شهر محل ویژه‌ای برای سیگاری‌ها در نظر گرفته نشده و آنها در کنار سایر مشتریان که برای تفریح و صرف غذا به خارج از شهر آمده‌اند، می‌نشینند و دود به خورد آنها می‌دهند.

این گروه از شهروندان می‌گویند با وجود اینکه تخت‌ها و میزهای این رستوران‌ها در فضای باز قرار دارند اما دود سیگار مشتریان تخت‌هاو میزهای کناری مشتریان غیر سیگاری را به شدت آزار می‌دهد.

با توجه به این انتقاد شهروندان، خوب است رستوران‌ها محل نشستن مشتریان سیگاری را از غیر سیگاری جدا کنند.

تماس پرهزینه

با اینکه برای دریافت کالا و خدمات بهینه و سالم از تمامی اصناف، آگاهان بازار پیوسته مراجعه به واحدهای دارای پروانه کسب از اتحادیه مربوط به آن صنف را توصیه می‌کنند اما شهروندانی که علاقه خاصی به خدمات ارزان‌تر دارند، این مهم را در نظر نمی‌گیرند.

به‌طور حتم چنین رویکردی تبعات منفی نیز در بر دارد. برای نمونه بار‌ها شهروندان در تماس با روزنامه اعلام داشتند، مشاوران بنگاه‌های فاقد پروانه کسب از اتحادیه مشاوران املاک، با در دست داشتن کلید منزل یا واحد تجاری آنها،‌ از خط تلفن آن واحدسوء استفاده کرده‌اند.

حتی در برخی موارد، تماس‌ با خارج از کشور هزینه قابل توجهی را به صاحب واحد مسکونی یا تجاری وارد کرده است.

بنابراین از آنجا که در صورت تحویل کلید به کارکنان بنگاه‌های فاقد پروانه کسب، امکان سو‌ءاستفاده‌هایی این‌چنینی وجود دارد، بهتر آن‌است که برای سپردن کلید‌ها به کارکنان بنگاه‌ها، حتما به مجاز بودن آژانس املاک توجه شود.

کد خبر 52037

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز