جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس پارلمان و رهبر جریان اکثریت در پارلمان امروز (جمعه13 اردیبهشت) با حضور دبیر کل اتحادیه‌ عرب نشستی را برگزار خواهند کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت اینترنتی الجزیره، یک مقام نزدیک به رییس پارلمان لبنان با بیان این خبر اظهار داشت: بررسی راهکار مذاکرات، انتخاب رییس‌جمهور و قانون جدید انتخابات، محور مذاکرات نبیه بری رییس پارلمان لبنان و سعد حریری رهبر جریان اکثریت در پارلمان و عمرو موسی دبیر کل اتحادیه‌ عرب خواهد کرد.

خبر این دیدار بعد از نشست پشت درهای بسته‌ عمرو موسی و نبیه بری منتشر شد.

عمرو موسی بعد از دیدار با بری، به اصل توافق میان رهبران سیاسی لبنان و فرصت حل و فصل بحران این کشور اشاره کرد و بر اهمیت مذاکرات میان جریان اکثریت و احزاب معارض و انتخاب رییس‌جمهور تاکید نمود. موسی اظهار داشت: باید 13 مه آینده (24 اردیبهشت) آخرین فرصت جهت انتخاب رییس‌جمهور باشد.

وی گفت: توافق میان رهبران لبنان، انتخاب رییس‌جمهور را در این روز آسان می‌کند. دبیرکل اتحادیه‌ عرب خاطرنشان کرد: تمام گروه‌ها در راستای ایجاد تغییری جدید تلاش می‌کنند.

موسی درباره‌ درخواست نبیه بری مبنی بر مذاکرات در داخل پارلمان اظهار داشت: هر گونه دعوت به مذاکرات دعوتی مثبت است و گروه‌ها مسلما نظرات مختلفی دارند و ما امیدواریم که بتوانیم دیدگاه‌های گروه‌های مختلف را به هم نزدیک کنیم تا مذاکراتی فعال و نتیجه بخش داشته باشیم.

وی اجرای طرح اتحادیه‌ عرب را ضروری دانست و گفت: این طرح دو بخش دارد؛ نخست انتخاب رییس‌جمهور، تشکیل دولت متحد ملی و توافق بر قانون جدید انتخابات و دوم روابط لبنان و سوریه.

دبیر کل اتحادیه‌ عرب در ابتدای ورودش به لبنان با میشل سلیمان فرمانده ارتش لبنان و نامزد احراز پست ریاست جمهوری و سپس میشل عون رهبر جریان آزاد ملی و فواد سنیوره نخست وزیر لبنان دیدار کرد. میشل عون نیز ابراز امیدواری کرد که در نخستین فرصت در صورتی که شرایط اجازه دهد به سوریه سفر کند.

عون گفت: نبیه بری بهترین فردی است که می‌تواند بحران لبنان را حل کند. وی جریان اکثریت لبنان را به اعلام موافقت‌شان با مذاکرات به طور علنی فراخواند.

وی افزود: گروه‌های معارض اعتماد زیادی به نبیه بری دارند. همانطور که حزب حاکم به سعد حریری اعتماد دارد.

رهبر جریان آزاد ملی اظهار داشت: من تا زمانی که یک قانون انتخابات که بر اساس آن تمام گروه‌های لبنانی اجازه‌ مشارکت در انتخابات را داشته باشند تصویب نشود، در انتخابات شرکت نخواهم کرد.

فراکسیون حزب الله در پارلمان لبنان نیز اعلام کرد: حزب حاکم موضع مثبتی در قبال درخواست بری برای انجام مذاکرات اتخاذ نکرده و این دعوت را رد می‌کند، چون دستورات گروه‌های بین‌المللی را اجرا می‌کند.

کد خبر 50595

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز