پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۹:۰۰
۰ نفر

دولت لبنان در اقدامی مهم که می‌تواند آرامش را به صحنه سیاسی این کشور بازگرداند تدابیری را که در پی درگیری‌های روزهای اخیر علیه حزب‌الله وضع شده بود لغو کرد.

 به عقیده تحلیلگران این تصمیم می‌تواند پیروزی بزرگی برای نیروهای حزب‌الله تلقی شود و حاکی ازآن است که حزب‌الله در منازعات سیاسی لبنان به موقعیتی به‌مراتب مهم‌تر از گذشته دست یافته است.

این تدابیر که هفته پیش اتخاذ شده بود از جمله شامل غیرقانونی کردن شبکه تلفن حزب‌الله و اخراج رئیس امنیتی یک فرودگاه که ادعا می‌شد با حزب‌الله ارتباط دارد می‌شد.
حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، این تدابیر را اعلان جنگ علیه گروه خود خوانده بود.اقدام تازه دولت درحالی صورت می‌گیرد که هیاتی از اتحادیه عرب در تلاش است میان طرفین مناقشه میانجیگری کند.

غازی عریضی وزیر اطلاعات لبنان گفت که دولت با مد نظر قرار دادن منافع مهم‌تر ملی این تدابیر را لغو می‌کند. عریضی افزود که دولت امیدوار است ‌ این تصمیم بتواند شرایط امنیتی جدیدی را در کشور ایجاد کند و همه گروه‌های سیاسی بدون توجه به اختلافات قدیمی شان بتوانند به یک لبنان متحد فکر کنند.

ناآرامی‌های اخیر در لبنان پس از آن آغاز شد که دولت فواد سنیوره، شبکه مخابراتی حزب‌الله را غیرقانونی و وفیق‌شقیر رئیس دستگاه امنیتی فرودگاه بیروت را از مقام خود برکنار کرد. حزب‌الله این اقدام دولت سنیوره را اعلام جنگ علیه خود خواند و اعلام کرد که این شبکه در جنگ 33روزه با رژیم صهیونیستی در سال 2006 نقشی محوری و اساسی داشته است.

به گفته منابع بیمارستانی لبنان، در درگیری‌های‌ اخیر بین نیروهای معارض و جریان طرفدار دولت لبنان وابسته به غرب تاکنون، دستکم 60تا 80 نفر کشته و 205 نفر دیگر زخمی شدند، اما از روز دوشنبه که آتش بس بین طرف های درگیر اعلام شد درگیریها در سطح کشور کاهش یافت و در روز گذشته درگیری مهمی گزارش نشد.

در پی اعلامیه دولت در محلات جنوبی بیروت و دیگر نواحی شیعه نشین صدای تیراندازی هوایی که نشانه شادمانی بود شنیده شد. هم اکنون هیاتی از اتحادیه عرب در لبنان به سر می‌برد تا میان مخالفان و طرفداران دولت میانجیگری کند.این هیات که شامل هشت وزیر خارجه به سرپرستی نخست وزیر قطر است مذاکرات جداگانه‌ای با دو طرف انجام می‌دهد.

در پی تصمیم دولت انتظار می‌رود مخالفان به رهبری حزب‌الله موانعی را که در جاده‌ها برپا کرده بودند، از جمله موانع جاده فرودگاه بیروت، برچینند؛  فرودگاه بیروت برای یک هفته بسته بوده است.

همچنین انتظار می‌رود دو طرف فورا بر سر سه مسئله عمده مورد اختلاف وارد گفت‌وگو شوند - انتخاب یک رئیس‌جمهوری تازه، تشکیل یک دولت وحدت ملی و اصلاح قانون انتخابات. در تحولی دیگر کاخ سفید از تسریع در اعزام کمک‌های نظامی خود به دولت لبنان خبر داد. بنابراین گزارش وزارت خارجه آمریکا امروز تأکید کرد اعزام تجهیزات نظامی برای ارتش لبنان را تسریع خواهد کرد.

این در حالی است که رسانه‌ها به نقل از منابع مطلع آمریکایی گزارش دادند  ایالات متحده آمریکا در اقدامی شدیدتر علیه حزب‌الله و گروه مخالفان دولت لبنان  و در پی حوادث و درگیری‌های اخیر بیروت، در حال بررسی ارسال کمک‌های نظامی فوری برای ارتش لبنان است وهم‌اکنون ناو هواپیمابر بزرگ هری اس ترومن از شرق به سوی شمال اسرائیل حرکت کرده است.

بنابراین گزارش، این کمک‌ها با هدف تقویت و کمک به ارتش لبنان صورت می‌گیرد و این در حالی است که حکومت لبنان و وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در حال بررسی این کمک‌ها هستند.

کد خبر 51961

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز