یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: قطری‌ها طرحی را برای برون رفت گروه‌های درگیر سیاسی از بحران موجود در لبنان ارائه کردند

براساس این طرح  ۱۱ وزیر به مخالفان(8 مارسی ها)، 61 وزیر به طیف سیاسی حاکم
 (41 مارسی ها)و 3 وزیر هم به رئیس‌جمهوری داده می‌شود. هنوز واکنش رسمی رهبران 2طیف به این طرح منتشر نشده اما سکوت هر 2طیف در قبال این طرح، نشان از تایید ضمنی این طرح دارد.

بنابر آنچه روزنامه البلد لبنان نوشته است، گروه سیاسی حاکم در مورد این طرح ملاحظاتی داشت از جمله اینکه به موازات این طرح، مسئله سلاح حزب‌الله نیز طرح شود که پس از آنکه هیات اعزامی حزب‌الله و شخص محمد رعد با آن مخالفت کردند، قطر پیشنهاد داد که موضوع سلاح در بیروت پس از انتخاب رئیس‌جمهوری مورد بررسی قرار گیرد.

بر این اساس قرار شده است که بحث درباره سلاح مقاومت به 2 بخش امنیتی و راهبردی تقسیم و بحث درباره سلاح مقاومت در چارچوب راهبرد دفاعی لبنان در بیروت مورد بحث قرار گیرد.

درخواست 41 مارسی‌ها برای گنجاندن بحث سلاح حزب‌الله در گفت‌وگوهای دوحه در حالی بود که بسیاری از محافل عربی این بحث را صرفا تبلیغاتی عنوان کرده‌اند. در میان طیف 14 مارس بیش از همه سمیر جعجع و امین جمیل به این بحث دامن زده‌اند.

از مجموع واکنش‌های رهبران حزب‌الله به بحث سلاح این حزب اینگونه بر می‌آید که آنها گفت‌وگو در این مورد را اصولا غیرضروری دانسته و بر حفظ سلاح خود تاکید دارند. کمیته بحث در مورد قانون انتخابات نیز در دوحه توسط سران سیاسی تشکیل شد و این  کمیته  موافقت کرد که با برخی تعدیلات شهرستان به‌عنوان حوزه انتخاباتی باشد و همچنین بیروت به 3 حوزه انتخاباتی تقسیم شود.

اعضای این کمیته عبارتند از علی حسن خلیل (نماینده جنبش امل)، جبران باسیل (نماینده گروه آزاد ملی)، هاغوب بقراذونیان (نماینده ارمنی ها) از گروه مخالف، جورج عدوان (نماینده حزب قوات لبنانیه) و 2نماینده از گروه ولید جنبلاط رهبر حزب سوسیالیست ترقی خواه و گروه مستقبل به رهبری سعد حریری.منابع نزدیک به نبیه بری رئیس مجلس هم گفتند که احتمال دارد راه‌کار نهایی برای دوموضوع دولت وحدت ملی و قانون جدید انتخابات ظرف 48 ساعت آینده ایجاد شود.

محبوبیت حزب‌الله

نتایج جدیدترین نظرسنجی یک مؤسسه آمریکایی نشان داد، بیشتر لبنانی‌ها مخالفان دولت به رهبری حزب‌الله را قبول داشته و تأیید می‌کنند. به نوشته روزنامه اماراتی البیان، نتایج این نظرسنجی که توسط دانشگاه مریلند آمریکا با همکاری مؤسسه بین‌المللی زاگبی تهیه شده، نشان می‌دهد 30 درصد لبنانی‌ها مخالفان را تایید کرده و 24 درصد آنها با جناح اکثریت حاکم بر لبنان موافق هستند.

در جهان عرب نیز محبوبیت عملکرد حزب‌‌الله 30 درصد بوده و این در حالی است که جناح موافق دولت لبنان تنها 9درصد مقبولیت دارد. این نظرسنجی نشان داد که سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان بار دیگر به‌عنوان محبوب‌ترین چهره در میان سران جهان عرب شناخته شده و 26 درصد عرب‌ها وی را بهترین و برجسته‌ترین شخصیت عربی می‌دانند.

کد خبر 52284

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز