جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با گذشت 9روز از بحران لبنان، رایزنی طیف‌های داخلی و خارجی به کسب توافق نزدیک شد

دولت لبنان چهارشنبه شب گذشته به ریاست فواد سنیوره تشکیل جلسه داد و پس از 5ساعت بحث و مذاکره، 2مصوبه جنجالی خود در مورد شبکه مخابراتی حزب‌الله و برکناری رئیس امنیتی فرودگاه بیروت را لغو کرد. لغو این دومصوبه در کابینه لبنان با مخالفت جدی بعضی از وزرا مواجه شد اما تماس‌های مکرر سعد حریری و ولید جنبلاط در نهایت سبب لغو این دو مصوبه شد.
به گزارش شبکه خبری پرس تی وی با خاتمه جلسه کابینه و صدور بیانیه رسمی لغو این 2مصوبه، مردم در حومه جنوبی بیروت در خیابان‌ها  شادمانی کردند و صدای شلیک گلوله‌ها به نشانه پیروزی منطقه را فرا گرفت.

شیخ نعیم قاسم، معاون سیدحسن نصرالله، در اولین واکنش طیف مخالفان دولت، عقب‌نشینی دولت سنیوره از 2مصوبه‌خود را راهی برای حل بحران سیاسی حاکم بر این کشور دانست.

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در نشستی خبری پس از نشست خود با وزرای خارجه اتحادیه عرب، اقدام مخالفان علیه دولت سنیوره را واکنشی طبیعی در قبال تصمیمات اخیر دولت دانست و آمادگی حزب‌الله برای حل و فصل مسائل باقیمانده با جریان حاکم را اعلام کرد. شیخ نعیم قاسم خاطرنشان کرد: شروط ما پیچیده نیست، ما خواهان حل مسائل باقیمانده براساس پیمان طائف هستیم و اینکه همه جریان‌ها براساس جایگاه واقعی و مردمی خود از سهم برابری در قدرت برخوردار باشند.

روز پنجشنبه 9وزیر خارجه اتحادیه عرب ، که در قامت میانجی به بیروت آمده بودند، پس از گفت‌وگو با مخالفان و موافقان دولت سنیوره، با امضای یک توافقنامه 6بندی موافقت همه طرف‌ها را برای حل بحران از مسیر مذاکره  جلب کردند.

با این توافق وضعیت بیروت عادی‌تر شد و  زندگی مردم به حالت معمولی بازگشت. فرودگاه بین‌المللی بیروت هم باز شد. این فرودگاه در 9روز گذشته مسدود بوده است اما روز گذشته موانع جاده‌ای تعبیه شده در مسیر این فرودگاه برداشته شد و باردیگر مسیر عادی حمل‌ونقل و تردد افراد از بیروت به نقاط دیگر از طریق این فرودگاه باز می‌شود.

براساس این توافقنامه به زودی ژنرال میشل سلیمان فرمانده ارتش، رئیس جمهوری لبنان می شود اما ابتدا باید سایر مسائل باقیمانده بین مخالفان و موافقان دولت حل شود.
همچنین در این توافق مقرر شد مخالفان و موافقان دولت سنیوره جمعه شب در دوحه قطر مذاکرات خود را برگزار کنند و تا زمان ایجاد توافق، مذاکرات را ادامه دهند.

به این ترتیب سران گروه های لبنانی به همراه کمیته عربی، ظهر دیروز، بیروت را به مقصد دوحه ترک کردند. به گفته منابع لبنانی یک هواپیما برای گروه حاکم و هواپیمای دیگری نیز برای مخالفان دولت در نظر گرفته شده بود.

شمار زیادی از مردم لبنان هم در یک اقدام خودجوش، نزدیک فرودگاه بین‌المللی بیروت گردآمدند و با حمل دست‌نوشته‌هایی خطاب به این افراد اعلام کردند: تا به توافق نرسیدید، برنگردید.

۱۴نفر از سران گروه های لبنان که در گفت‌وگوی ملی 2 سال پیش این کشور حضور داشتند، دیروز به دوحه رفتند و تنها سید حسن نصرالله به دلایل امنیتی به قطر نرفت و محمد رعد رئیس فراکسیون حزب‌الله در مجلس به جای وی رفت.

قرار است مذاکرات دوحه به ریاست اتحادیه‌ عرب و با حضور عمرو موسی دبیرکل این اتحادیه، اعضای کمیته وزارتی متشکل از وزرای امور خارجه‌ 8 کشور عربی و احزاب معارض و موافق دولت لبنان برگزار ‌شود.

کد خبر 52049

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز