سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: ارتش لبنان اعلام کرد که آماده است تا در صورت تداوم درگیری‌ها و منازعات میان گروه‌های مسلح متخاصم در کشور برای برقراری آرامش مداخله کند.

به گزارش بی‌ بی سی یک سخنگوی ارتش لبنان اظهار داشت که ارتش به عنوان یک نیروی منسجم آماده مقابله با خشونت‌ها است و برای مقابله با خشونت‌های فردی یا گروهی بر اساس قانون حتی به زور نیز متوسل خواهد شد.

در راستای همین برنامه نیروهای ارتش صبح سه‌شنه (24 اردیبهشت) به صورت کامل در مناطق بحران‌زده این کشور مستقر شدند.

در همین حال به گزارش شبکه خبری الجزیره، به رغم استقرار ارتش در بیروت، طرابلس و جبل، صبح امروز منطقه طرابلس در شمال لبنان شاهد درگیری‌های خشونت آمیز و مسلحانه بین‌ طرفداران احزاب موافق و مخالف دولت لبنان بود که به مجروح شدن 6 تن در منطقه جبل محسن منجر شد.

به گزارش بی بی سی در خلال درگیری‌های اخیر در لبنان دست‌کم تا کنون 60 تن کشته شده‌اند. بنا بر این گزارش هم‌اکنون حضور جدی نیروهای مسلح در بیروت، شمال تریپولی و کوهای جنوب غرب مشرف به بیروت کاملا مشهود است.

از سوی دیگر حسین الخلیل، معاون سیاسی دبیر کل حزب الله لبنان درگفت‌وگو با شبکه‌ المنار تصمیم‌گیری‌های اخیر دولت لبنان در خصوص برکناری مسوول امنیتی فرودگاه بیروت و شبکه‌ی مخابراتی حزب‌الله لبنان را غیر قانونی و به منزله‌ اعلام جنگ آشکار علیه مقاومت دانست. به گزارش ایسنا، وی این تصمیمات را نقض اصول ملی و توافق‌نامه‌ طایف دانست و بر ادامه‌ تحصن‌های معارضان جهت احقاق حقوق‌شان و اقدامات دولت غیرقانونی لبنان تاکید کرد.

الخلیل خاطرنشان کرد: تحصن‌های مدنی و مسالمت‌آمیز جهت رویارویی با تصمیم‌گیری‌های غیر قانونی دولت که تحت حمایت‌های خارجی انجام می‌شود، حق مسلم لبنانی‌ها است و جریان حاکم لبنان با حساب باز کردن بر وعده‌ها و پیشنهادات طرف‌های خارجی دچار اشتباه شده است.

وی ادامه داد: تحصن‌های معارضان کاملا مسالمت‌آمیز بود و جریان حاکم بار دیگر در حساب و کتاب‌هایش که تحت توصیه‌ها و سفارش‌های آمریکا و حتی دخالت‌های اسرائیل صورت می‌گیرد، دچار اشتباه شد و تصور کرد که با به خشونت کشیدن این تحصن‌ها و کشتن و یا مجروح کردن چند تن از تظاهرکنندگان می‌تواند معارضان را به خانه‌هایشان بازگرداند.

معاون سیاسی دبیر کل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: معارضان با هدف حمایت از وحدت و اصل مشارکت به خیابان‌ها آمده‌اند و تا زمانی که این امر تحقق نیابد تحصن نیز ادامه خواهد داشت.

وی افزود: اهداف جنگ علیه مقاومت به طور کامل آ‌شکار است و دولت سنیوره پیش از این نیز به طور پنهانی علیه حزب‌الله و سلاح آن کارشکنی کرده بود، اما این بار جرات یافته به صورت علنی آنچه را که تاکنون پنهان می‌کرده، آشکار نمود.

الخلیل تصریح کرد: در این خصوص که سلاح مقاومت اساس مشکل‌ ما با دولت لبنان است با سنیوره موافقیم . او به واقع در تلاش است تا رویای آمریکا را مبنی بر ایجاد لبنانی بدون مقاومت محقق سازد تا از این پس اسرائیل به راحتی بتواند با دست‌ درازی به خاک لبنان شکست‌های گذشته‌اش را در برابر مقاوت جبران سازد.

معاون سیاسی دبیر کل حزب الله لبنان گفت: ارتش تنها مکلف و مسئول کنترل امنیت کشور است و معارضان نیز از حضور شبه نظامیان در خیابان‌های بیروت جلوگیری کرده و کنترل پایتخت را به دست ارتش سپردند، اما به تحصن‌های مسالمت‌آمیزشان که در واکنش به تصمیم‌های دولت غیر قانونی لبنان صورت می‌گیرد، ادامه خواهند داد تا دولت را وادار به صرف نظر از تصمیماتش و روی آوردن به مذاکره کنند.

وی افزود: مردم لبنان باید بدانند که اساسا مشکل ما و آنها با حزب حاکم است که کشور را عرصه‌ی اجرای عزم و اراده‌ آمریکا کرده و سعی دارد لبنان را به جنگ داخلی بکشاند. الخلیل تصریح کرد: حزب حاکم در تلاش است تا مقاومت و ارتش لبنان را با یکدیگر درگیر سازد که این امر به نابودی کشور منجر خواهد شد.

وی هم‌چنین تاکید کرد که حزب الله لبنان از تلاش‌های بی‌طرف کشورهای عربی جهت کمک به لبنان و حل بحران آن استقبال می‌کند.

طلال ارسلان، از وزیران سابق لبنان نیز در یک کنفرانس خبری از احزاب سیاسی لبنان در منطقه‌ی جبل خواست تا سلاح خود را به ارتش تحویل دهند.

وی تاکید کرد که به نمایندگی از سوی رهبران معارض لبنان جهت ممانعت از ایجاد آشوب و درگیری و هم‌چنین کمک به استقرار نیروهای ارتش در مناطق درگیر تلاش می‌کند.

ارسلان از شبه نظامیان وابسته به ولید جنبلاط، رهبر دروزی‌های لبنان خواست تا به این مساله پایبند بوده و از درگیری‌های مسلحانه خودداری کرده و سلاح‌شان را به ارتش تحویل دهند.

وی ضمن ابراز حمایت از مقاومت لبنان لغو تصمیم‌های اخیر دولت را آغاز راه برای بازگرداندن اوضاع طبیعی به کشور دانست.

میشل عون، رهبر مارونی‌های لبنان نیز در یک کنفرانس خبری از دولت سنیوره خواست تا پیش از ورود هیات میانجی‌گری کشورهای عربی به لبنان استعفا دهد.

وی تاکید کرد: معارضان ترجیح می‌دهند تا قبل از ورود هیات عربی به لبنان که قرار است روز چهارشنبه وارد بیروت شوند، دولت سنیوره استعفایش را اعلام کند. عون تصریح کرد: حوادث اخیر لبنان نتیجه‌ی تصمیم‌گیری‌های نادرست دولت نامشروع لبنان است.

وی افزود: معارضان بیش از این نیز نسبت به تصمیم‌گیری‌های دولت لبنان با در اختیار داشتن تنها 11 وزیر هشدار داده بود و این بار این تصمیم‌گیری‌ها اوضاع لبنان را به چنین بحرانی کشانده است.

عون تصریح کرد: بحران لبنان از سال 2002 و به دلیل اقدامات غیرقانونی دولت آغاز شده و راهکار حل وفصل بحران فعلی نیز احترام به اصول قانونی و تشکیل دولت متحد ملی است و در صورت ادامه‌ی موضع‌گیری‌های فعلی دولت، مردم مجبور به برگزاری انتخابات پارلمان و پس از آن انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل دولت جدید خواهند شد.

رهبر مارونی‌های لبنان انجام مذاکرات را به عنوان اصل تفاهم به دور از هر گونه برخورد خواستار شد. وی خاطرنشان کرد که توافقنامه‌ به وجود آمده بین جریان ملی آزاد که خود وی ریاستش را برعهده دارد با حزب‌الله لبنان تا ابد ادامه خواهد داشت.

عمر کرامی، نخست‌وزیر اسبق لبنان نیز بر پافشاری احزاب معارض نسبت به اصول و خواسته‌هایشان مبنی بر تحقق مشارکت ملی تاکید کرد. وی افزود: سیاست‌های حزب حاکم و تلاش این حزب جهت تحقق اهداف شخصی و حزبی موجب پیچیدگی امور در لبنان شده است. کرامی تصریح کرد: ما هرگز نمی‌گذاریم که کشور به جنگ داخلی کشیده شود.

وی از لبنانی‌ها خواست تا به مذاکرات عاقلانه روی آورده واز پیوستن به آشوب‌ها و فتنه‌گری‌های حکومت غیرقانونی لبنان خودداری کنند.

از سوی دیگر 12 کشور عضو سازمان ملل متحد متشکل از آلمان، عربستان، امارات، مصر، اسپانیا، آمریکا،‌ فرانسه، انگلیس، ایتالیا، اردن، کویت و قطر موسوم به گروه دوستان لبنان به علاوه‌ی دبیر کل اتحادیه‌ عرب، دبیر کل سازمان ملل متحد و شورای اروپا با صدوربیانیه‌ای توقف هر چه سریع‌تر درگیری‌ها در لبنان و انجام انتخابات بی‌قید و شرط ریاست جمهوری در این کشور بر اساس طرح اتحادیه عرب را خواستار شدند.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز بار دیگر خشونت‌ها در لبنان را محکوم کرده و از طرف‌های ذیربط خواست تا برای دستیابی به راهکاری جهت خروج این کشور از بحران به مذاکره روی آوردند.

انگلیس و آلمان نیز در بیانیه‌های جداگانه خشونت‌ها در لبنان را محکوم کرده و حمایت‌شان را از رایزنی‌های کشورهای عربی جهت حل بحران این کشور اعلام کردند.

زلمای خلیل زاد، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل نیز تاکید کرد: از شورای امنیت می خواهم به دلیل درگیری‌های اخیر لبنان تدابیری را علیه حزب‌الله و هم‌پیمانانش اتخاذ کند.

منابع خبری نیز اعلام کردند که به دنبال خروج عبدالعزیز خوجه، سفیر عربستان در لبنان از این کشور که روز دوشنبه از طریق دریا لبنان را به مقصد قبرس ترک کرد، سفارت عربستان در بیروت بسته شد.

نتایج یک نظرسنجی درمصر نیز که از شبکه‌ تلویزیونی الجزیره پخش شد، نشان می‌دهد که اکثریت مردم این کشور دولت سنیوره را به دلیل فراهم کردن شرایط جهت دخالت‌های محرمانه‌ آمریکا و اسراییل در لبنان و منطقه عامل بحران اخیر در لبنان می‌دانند.

بر اساس این نظرسنجی مصری‌ها معتقدند که سنیوره باید از وابستگی به قدرت‌های خارجی دست برداشته وحزب‌الله را به عنوان حزب مقاومت به رسمیت بشناسد.
 
در ادامه واکنش‌های جهانی، جرج بوش رئیس‌جمهور آمریکا با حمله به حزب‌الله از کمک به دولت لبنان خبر داد. وی در گفـت‌و‌گو با بی بی سی مدعی شد که حزب‌الله لبنان علیه مردم این کشور عمل کرده و قصد دارد بی ثباتی در لبنان بوجود آورد.

کد خبر 51791

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز