چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: روند اعتراض‌های مردمی که به دعوت اتحادیه کارگران لبنان از صبح روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت شروع شده بود، رفته رفته تغییر کرد و تبدیل به درگیری‌های مسلحانه بین موافقان و مخالفان دولت در بیروت شد.

اندکی پس از آنکه کابینه سنیوره دستور برخورد با شبکه مخابراتی حزب‌الله را صادر کرد، بیروت به عرصه‌ای برای درگیری موافقان و مخالفان دولت تبدیل شد.

کارشناسان معتقدند اقدام دولت سنیوره برای برخورد با شبکه مخابراتی حزب‌الله در حقیقت اقدامی برای خلع سلاح مقاومت است و این سلاح محدود به سلاح جنگی نیست؛ بلکه شامل وسایل لجستیکی هم می‌شود.

دیروز لبنان بارها به خشونت کشیده شد و همزمان با برگزاری تحصن و اعتراض معترضان به عملکرد دولت لبنان در اکثر بخش‌های بیروت، درگیری شدیدی بین نیروهای جنبش امل و حزب‌الله از یک سو و شبه نظامیان وابسته به جریان المستقل به رهبری سعدالحریری درگرفت.

به گزارش آسوشیتدپرس، این درگیری‌ها زمانی آغاز شد که حامیان دولت و مخالفان در بیروت به سمت یکدیگر سنگ پرتاب کردند. شاهدان اعلام کردند که نیروهای امنیتی به سرعت برای کنترل ناامنی‌ها مجبور به دخالت شدند و برای متفرق کردن تجمع‌کنندگان تیرهوایی شلیک کردند.

برخی منابع خبری لبنان از شلیک گلوله آرپی‌جی توسط برخی افراد مسلح در بیروت هم خبر دادند. شبکه تلویزیونی المنار و رادیو نور وابسته به حزب‌الله لبنان با اعلام این خبر افزودند، با ادامه درگیری‌ها در بیروت، صدای انفجار بمب‌های دستی و شلیک گلوله‌های آرپی‌جی به گوش می‌رسید.

همچنین صدای شلیک گلوله‌های مسلسل به‌طور گسترده در محله‌های بربیر، نویری، راس النبع، بسطه، کورنیش مزرعه و الطریق الجدیده شنیده شد. درگیری‌هایی نیز میان طرفداران حزب سوسیالیست ترقی‌خواه به ریاست ولیدجنبلاط و جنبش امل به ریاست نبیه بری در منطقه مصیطبه رخ داد. به گفته منابع خبری این تیراندازی‌ها اکثرا از سوی منابع نزدیک به سعد حریری انجام شده است.

در اطراف شهر نیز مخالفان دولت، جاده‌ها را با لاستیک‌های به آتش کشیده و خودرو‌های فرسوده بستند تا بدین طریق اعتراض‌های خود را علیه سیاست‌های اقتصادی دولت و عدم‌اجابت درخواست‌های آنها برای افزایش حقوق‌ها اعلام کنند.

براساس این گزارش، اعتراض‌ها و تظاهرات کارگران به فرودگاه بین‌المللی بیروت کشیده شد. کارکنان این فرودگاه نیز برای ۶ ساعت، فعالیت‌شان را متوقف کردند. شبکه تلویزیونی الجزیره نیز گزارش داد، در پی برگزاری تظاهرات کارگران و بسته‌شدن راه‌های منتهی به فرودگاه بین‌المللی بیروت، این فرودگاه ده‌ها پرواز خود را لغو کرد. از عصر چهارشنبه البته اوضاع فرودگاه لبنان به حال عادی بازگشت.

همچنین مدارس، دانشگاه‌ها و بسیاری از ادارات و مؤسسات نیز به دلیل حضور نیافتن کارکنان به حالت تعطیل درآمده است و نیروهای امنیت داخلی و ارتش لبنان به‌طور گسترده در مناطق مختلف پایتخت و سایر شهرها مستقر شده‌اند.

سمیرجعجع ، رئیس سازمان مسیحی نیروهای لبنانی و از سران گروه ۱۴ مارس در واکنش به درگیری‌های لبنان مدعی شد که حزب‌الله به‌دنبال دردست گرفتن کنترل فرودگاه بیروت است.

وی اعتصاب سراسری دراین کشور و پیامدهای ناشی از آن را متوجه حزب‌الله دانست و گفت: حزب‌الله به خشونت و آتش افروزی متوسل و به جیش المهدی درخیابان‌های بیروت تبدیل شده است.

سمیر جعجع در گفت‌وگو با رادیو صدای لبنان افزود: به هر بهایی باید موانع خیابانی را برچید، زیرا کوتاهی دراین امر پیامدهای وخیمی خواهد داشت.

در هفته‌ جاری پس از آنکه دولت لبنان تصمیم گرفت تا با حزب‌الله مقابله کند، بحران لبنان وارد مرحله جدیدی شد. کابینه لبنان اعلام کرد که رئیس بخش امنیتی فرودگاه بیروت را به خاطر رابطه‌اش با حزب‌الله از کار برکنار کرد.

این در حالی است که بنا بر تقسیمات کاری وظایف مختلف در جامعه لبنان، شیعیان به‌طور سنتی مشاغلی مانند ریاست مجلس نمایندگان، چند پست وزارتی و مدیریت فرودگاه بین‌المللی بیروت را در اختیار دارند.

نشست مشترک شیعیان

۴ رهبر شیعه لبنان شامگاه سه‌شنبه نشستی اضطراری را برای بررسی اوضاع لبنان برگزار کردند. سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، نبیه بری رئیس پارلمان، سید محمدحسین فضل‌الله امام جمعه بیروت و شیخ عبدالامیر قبلان نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان ، در این نشست درباره تصمیمات اخیر فؤاد سنیوره رایزنی‌هایی انجام دادند.

حسین رحال، سخنگوی حزب‌الله هم در این باره گفت: سید حسن نصرالله روز پنجشنبه در نشستی خبری به مصوبات دولت فواد سنیوره پیرامون مسئول امنیت فرودگاه و شبکه مخابرات حزب‌الله پاسخ خواهد داد.

کد خبر 51239

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز