دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دعوت رییس‌ پارلمان لبنان از گروه‌های سیاسی برای مذاکرات تازه، استقبال آنها از این دعوت و تایید تلویحی حزب‌الله از برگزاری چنین مذاکراتی، این کشور را در آستانه تحولات تازه‌ای قرار داده است.

به گزارش همشهری آنلاین، بن‌بست سیاسی در تعیین رییس جمهور لبنان و عدم سازگاری گروههای سیاسی این کشور در تصمیم‌گیری مشترک برای انتخاب جانشین امین لحود، این کشور را با خلا قدرت سیاسی و احتمال تنش‌های مسلحانه مواجه ساخته است.

طی ماه‌های اخیر میانجی‌گری‌های اتحادیه عرب از یک سوی و رفت‌و آمد و موضع‌گیری‌های سیاسی رهبران غربی  از جمله فرانسه، نتوانسته‌ است جریان‌های سیاسی و قدرت‌مند این کشور که در غالب گروه 14 مارس و معارضان به رویارویی با هم ایستاده‌اند به تفاهمی جدی برساند.

از این روز تا کنون بیش از 18 بار جلسه پارلمان برای انتخاب رییس‌جمهور بی‌نتیجه مانده است [بیشتر]. اما پیشنهاد اخیر نبیه بری، رییس‌ پارلمان لبنان برای آغاز دور جدید مذاکرات با استقبال گروه‌های سیاسی در این کشور مواجه شد.

نبیه‌بری که به لحاظ سیاسی به معارضان، از جمله حزب‌الله لبنان نزدیک است، طی سخنانی در جنوب این کشور بار دیگر گروه‌های سیاسی را به مذاکره‌ای اساسی و قاطع برای انتخاب رییس‌جمهور دعوت کرد.

به گزارش ایسنا  به نقل از خبرگزاری کویت،در واکنش به این دعوت، رییس حزب اکثریت پارلمان لبنان و رهبر دروزی‌های این کشور، دعوت نبیه بری را مبنی بر انجام مذاکرات برای انتخاب رییس جمهور لبنان در تاریخ 13 ماه مه مهم دانستند.

سعد حریری رهبر اکثریت پارلمان لبنان و ولید جنبلاط رهبر دروزی‌های این کشور، پس از برگزاری یک نشست مشترک در یک کنفرانس خبری تاکید کردند: درخواست و دعوت نبیه بری رییس پارلمان لبنان برای انجام مذاکرات بین احزاب لبنانی به طوری که این مذاکرات به انتخاب رییس جمهور جدید لبنان در تاریخ 13 مه (24 اردیبهشت) منجر شود، بسیار حایز اهمیت دانستند.

حریری تاکید کرد: ما ابتدا برای مذاکره رفتیم و نتایجی را نیز از این مذاکرات گرفتیم؛ اما اکنون انتخاب رییس جمهور برایمان در اولویت است.

وی افزود: ریاست جمهوری اساس مذاکره است و طبیعتا با وجود یک رییس جمهور حل اختلافات بین احزاب لبنانی آسان خواهد شد.

جنبلاط نیز تاکید کرد: هیچیک از ما مخالف مذاکره نیست، اما مشروط به این که رییس جمهور انتخاب شود.

وی تصریح کرد: از اکنون تا 13 مه فرصت داریم که در خصوص مشکلات گفت‌وگو کرده و به توافق برسیم. ما مشکلی با انجام این مذاکرات نداریم اما اولویت برای ما و هم پیمانانمان پر شدن پست ریاست جمهوری است.

از سوی دیگر، رییس پارلمان لبنان نیز بار دیگر تاکید کرد: تنها راه برای احزاب معارض و موافق دولت جهت خارج نمودن لبنان از بحران کنونی مذاکره است.

وی که طی مراسمی در جنوب لبنان سخن می‌گفت، افزود: طرح پیشنهادی من تنها یک عنوان دارد و آن هم مذاکره است و آیا شما تاکنون شنیده‌اید که کسی درخواست مذاکره را رد کرده و یا با آن مخالفت کند؟

بری گفت: این مذاکرات هرگز یک مانور سیاسی و یا تلاش جهت تعطیل کردن روند سیاسی نیست و امیدواریم که رهبران احزاب سیاسی لبنان به این درخواست پاسخ مثبت دهند.

رییس پارلمان لبنان ادامه داد: ما طرح‌های عربی و بین‌المللی زیادی را تجربه‌ کردیم و اکنون باید برای یک بار هم که شده یک طرح خود ساخته را امتحان کنیم و ثابت کنیم که می‌توانیم با انجام این طرح و نشستن سر میز مذاکرات، به بحران حاکم بر کشور خاتمه دهیم.

وی بار دیگر ضمن ابراز امیدواری نسبت به پاسخ مثبت حزب حاکم به این درخواست گفت‌: ما هم‌چنان منتظر پاسخ نهایی حزب حاکم هستیم.

بری عنوان داشت: تعیین زمان جدید برای برگزاری نشست پارلمان جهت انتخاب رییس جمهور به این معنا نیست که ما به مذاکرات پایبند نیستیم.

نواف الموسوی مسوول روابط بین‌الملل حزب‌الله لبنان نیز بر ضرورت تدوین قانون عادلانه‌ انتخابات جهت تحکیم وحدت ملی در لبنان تاکید کرد.

وی افزود: معارضان آماده‌ پذیرش هر گونه راه‌کار بر اساس اصل مشارکت حقیقی هستند و مذاکرات پیشنهادی می‌تواند موضوع انتخاب رییس جمهور توافقی و تشکیل دولت متحد ملی را مورد بررسی قرار دهد.

الموسوی تاکید کرد: ساختار دولت آینده لبنان باید بر اساس عدالت و توازن تشکیل شود و معارضان باید نقش فعالی را در این دولت ایفا کنند.

از سوی دیگر، احمد ابوالغیظ وزیر امور خارجه‌ مصر نیز اعلام کرد که عمرو موسی دبیر کل اتحادیه‌ عرب پیشنهاد جدیدی را برای حل بحران لبنان در نظر دارد.

وی تاکید کرد: هیچ گونه جایگزینی برای طرح اتحادیه‌ عرب وجود ندارد و پیشنهادات جدید می‌تواند راه را برای اجرای این طرح هموار سازد.

ابوالغیظ ابراز اطمینان کرد که راه‌حل اتحادیه‌ عرب نهایتا اجرا شده و به حل و فصل بحران لبنان می‌انجامد.

کد خبر 50230

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز