پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۹:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ارتش لبنان دو مصوبه‌ جنجالی اخیر دولت سنیوره را که منجر به اعتراض شدید احزاب معارض لبنان و در راس آنها حزب‌الله شد، رسما لغو کرد.

به گزارش ایسنا، فرمانده ارتش لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ارتش با توجه به ارزیابی‌های انجام شده لغو دو مصوبه دولت سنیوره را اعلام می‌کند و نظر نهایی و قطعی خود را این چنین به دولت کنونی لبنان ارایه می‌دهد:

1- تصمیم اتخاذ شده مبنی بر کنار گذاشته شدن فرمانده امنیتی فرودگاه بین‌المللی لبنان وفیق علی خلیفه لغو و ایشان بار دیگر به سمت فرمانده امنیتی این فرودگاه تعیین و منصوب می‌شود.

2- تصمیم اتخاذ شده‌ دولت سنیوره در ارتباط با شبکه مخابراتی حزب‌الله لبنان باید در چارچوب حمایت کامل از مقاومت اسلامی لبنان و بدون کوچکترین ضرری به منافع ملی لبنان حل و فصل شود.

3- با توجه به این دو تصمیم اتخاذ شده ارتش لبنان از دولت سنیوره عقب‌نشینی از دو تصمیم اتخاذ شده و لغو این تصمیمات را خواهان است.

به دنبال این اقدام ارتش، کابینه‌ وزیران دولت لبنان نشست فوری برگزار کرد تا پیشنهادات ارتش لبنان را برای حل بحران کنونی بررسی کند.

در پایان این نشست غازی عریضی، وزیر اطلاع رسانی لبنان اعلام کرد: دولت با پیشنهادات ارتش لبنان جهت حل بحران موافق است و رسما دو تصمیم خود را در زمینه برکناری فرمانده امنیتی فرودگاه لبنان و متوقف ساختن شبکه‌ی ارتباطاتی حزب‌الله لبنان ملغی اعلام می‌کند.

پذیرش تقاضای کلیدی حزب‌الله لبنان برای پایان دادن به هفته‌ها بحران و درگیری در این کشور توسط دولت سنیوره پیروزی بزرگ حزب‌الله در برابر دولت سنیوره محسوب می‌شود.

اعتراف دولت لبنان به شکست در برابر حزب‌الله و پذیرفتن درخواست‌های این گروه جشن و پایکوبی طرفداران حزب‌الله را در جنوب بیروت به دنبال داشت.

اقدام کابینه‌ لبنان که در واقع یک تصمیم فرموله شده از جانب ارتش این کشور بود همزمان با آغاز رایزنی‌های وزیران خارجه کشورهای عربی برای میانجیگری میان جناح‌های رقیب در لبنان به منظور خاتمه دادن به درگیری‌ها در بیروت که حداقل 65 کشته بر جای گذاشته و این کشور را تا آستانه‌ جنگ داخلی پیش برده، صورت گرفت.

غازی عریضی، وزیر اطلاع رسانی دولت پس از نشست کابینه گفت: به منظور تسهیل مذاکرات با هیات نمایندگی اتحادیه‌ی عرب و حفظ وحدت ملی و امنیت مردم، دولت تصمیم گرفت تصمیم‌های ارتش را در خصوص حزب‌الله بپذیرد.

وی گفت: دولت تصمیم شجاعانه‌ای با توجه به منافع ملی اتخاذ کرده است.

به گفته‌ وی دولت امیدوار است این تصمیم راه‌ را برای آغاز فصل جدیدی که طی آن کشور بتواند به اختلافات فرقه‌ای خاتمه داده و بر وحدت ملی لبنان متمرکز شود، هموار سازد.

وی افزود: دولت امیدوار است بتواند با حزب‌الله بر سر مسایل اساسی به توافق برسد.

پس از نشست کابینه یک مقام اپوزیسیون اعلام کرد: به احتمال زیاد مسیر‌های منتهی به فرودگاه از صبح روز پنجشنبه، 26 اردیبهشت ماه باز خواهد شد.

به گفته‌ وی وزیران خارجه‌ اتحادیه‌ عرب به رایزنی‌های خود برای یافتن یک توافقنامه‌ ادامه خواهند داد.

بن بست 18 ماهه میان جناح‌های رقیب در لبنان دولت را در اجرای برنامه‌های قانونی ناتوان ساخته و لبنان اکنون شش ماه است که بدون رییس جمهور بسر می‌برد.

واشنگتن اعلام کرده است که کمک‌های بیشتری برای ارتش لبنان ارسال خواهد کرد تا این نیروها بتوانند تجهیزات بیشتری در اختیار داشته باشند.

تام کیسی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما یک محموله‌ پشتیبانی برای ارتش لبنان ارسال کرده و قصد داریم به آنها کمک کنیم تا بتوانند مجددا ماموریت خود را در حمایت از مردم لبنان از سر بگیرند.

وی افزود: دولت آمریکا درصدد است از کنگره بخواهد هر چه سریعتر ارسال کمک‌های نظامی به ارتش لبنان را تایید کند.

البته وی از میزان دقیق کمک‌ها به ارتش لبنان خودداری کرد. اما گزارش‌های قبلی حاکی از آن است که این کمک‌ها شامل مهمات، خودرو‌های زرهی و دیگر جنگ افزارهای نظامی می‌شود.

از سوی دیگر ژنرال مارتین دمپسی، رییس موقت مرکز فرماندهی آمریکا با فرمانده ارتش لبنان و وزیر دفاع این کشور در سفارت آمریکا در بیروت دیدار کرد.

به گفته وی این دیدار بر تداوم کمک‌های آمریکا به ارتش لبنان متمرکز بود.

قرار است پارلمان لبنان 10 ژوئن (21 خرداد) در بیستمین تلاش برای انتخاب رییس جمهور تشکیل جلسه دهد. دولت و اپوزیسیون با انتخاب میشل سلیمان، فرمانده ارتش به عنوان رییس جمهور توافق دارند اما اختلافات بر سر جزییات طرح پیشنهادی دولت برای وحدت ملی و قوانین جدید انتخاباتی برای پارلمان همچنان باقی است.

اتحادیه‌ عرب نیز طی ماههای اخیر نتوانسته است با میانجیگری‌های خود به این بن‌بست خاتمه دهد.

در حال حاضر هیاتی از اتحادیه عرب در لبنان به سر می برد تا میان مخالفان و طرفداران دولت میانجیگری کند. این هیات که شامل هشت وزیر خارجه به سرپرستی نخست وزیر قطر است مذاکرات جداگانه‌ای با دو طرف انجام می‌دهد.

کد خبر 51958

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز