دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: قطر چارچوب توافقی جدیدی را برای بررسی انتخاب رئیس جمهورو تشکیل دولت و قانون انتخابات میان گروه‌های معارض و موافق دولت لبنان مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه الجزیره، قطر در ادامه‌ نشست‌های گروه‌های معارض و موافق دولت لبنان چارچوب جدیدی را در زمینه‌ حل بحران سیاسی در این کشور مطرح کرد.

این چارچوب جدید شامل تشکیل دولت بی‌طرف و انتخاب رئیس جمهور و بررسی قانون انتخابات در پارلمان است.

این در حالی است که گروه‌های معارض و موافق هم‌چنان در خصوص مسایل اصلی و در راس آن مساله‌ سلاح حزب‌الله لبنان و تشکیل دولت متحد ملی و قانون انتخابات با هم اختلاف نظر دارند.

شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر در نشست گروه‌های معارض و موافق دولت لبنان در دوحه به همراه فواد سنیوره، نخست وزیر، نبیه بری، رئیس پارلمان، سعد حریری و میشل عون حضور یافت.

در پایان این نشست سعد حریری، رهبر فراکسیون المستقبل در پارلمان لبنان اظهار داشت: امور روند مثبتی را طی می‌کند.

علی حسن خلیل، از اعضای جنبش امل نیز گفت: امور روند مثبتی را طی می‌کند و پیشرفت‌هایی در این راستا حاصل شده است.

امیر قطر که در راستای تلاش‌ها برای موفقیت آمیز بودن نشست دوحه خود مستقیما وارد عمل شده چارچوربی را بر اساس انتخاب میشل سلیمان به عنوان رئیس جمهور بلافاصله بعد از توافق بر سر تشکیل دولت متحد ملی پیشنهاد کرد.

منابع آگاه به روزنامه‌ لندنی الحیات گفته‌اند امیر قطر از دو طرف خواسته‌ است به این پیشنهاد پاسخ دهند. گروه 14 مارس در نشستی با حضور فواد سنیوره، نخست وزیر لبنان موافقت خود را با این پیشنهاد اعلام کرد.

نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان نیز موافقت اولیه‌ای خود را اعلام کرده و گفته است من با حزب‌الله لبنان در این زمینه رایزنی خواهم کرد. اما میشل عون، رهبر جریان آزاد ملی این پیشنهاد را رد کرده است. قطر نیز در تلاش برای قانع ساختن حزب‌الله به موافقت با این پیشنهاد است.

به موجب پیشنهاد قطر باید این هفته میشل سلیمان به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود و مساله تغییرات در قانون انتخابات به بعد از انتخاب ریاست جمهوری و تشکیل دولت متحد ملی که مقدمه‌ بررسی آن در پارلمان است، موکول شود.

هم‌چنین یک مقام لبنانی گفته است: امیر قطر در تماس تلفنی با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و نیز تماس تلفنی‌اش با مقام‌های ایران از آن‌ها خواسته است در راستای موفقیت نشست دوحه وارد عمل شوند.

به نوشته‌ روزنامه‌ لبنانی النهار، قطر در راستای تشکیل دولت متحد ملی هم چنان در تلاش است که دو طرف را راضی کند.

منابع نزدیک به گروه‌های معارض به این روزنامه گفتند: پیشنهاد قطر براساس یکی از دو چارچوب 13 کرسی برای اکثریت، 10 کرسی برای معارضان و 7 کرسی برای رییس جمهور و دیگری 16 کرسی برای اکثریت، 11 کرسی برای معارضان و 3 کرسی برای رئیس جمهور است.

از سوی دیگر روزنامه‌ مصری الاهرام نوشته است: عمرو موسی، دبیر کل اتحادیه‌ عرب پیش بینی کرد که امروز (دوشنبه 30 اردیبهشت) پایان مذاکرات جریان اکثریت و معارض لبنان باشد. وی عنوان داشت بعد از پایان نشست ملی لبنان در دوحه به سوریه سفر خواهم کرد.

عمرو موسی گفت: مساله تشکیل دولت متحد ملی از طریق طرح اتحادیه‌ عرب حل خواهد شد و هیچ یک از گروه‌های معارض و حاکم لبنان ضرر نخواهند کرد. دبیر کل اتحادیه‌ عرب درباره‌ مساله‌ی قانون انتخابات اظهار داشت: در حال حاضر دیدار‌ها در خصوص حل این مساله افزایش یافته است.

از سوی دیگر روزنامه‌ الوطن، چاپ کویت، به نقل از منابع آگاه نوشته است:‌ میشل سلیمان اواسط هفته‌ آینده انتخاب می‌شود، نه در تاریخ 10 ژوین که توسط نبیه بری رئیس پارلمان لبنان تعیین شده است. این منابع گفته‌اند انتخابات بعد از پایان نشست دوحه آغاز خواهد شد و نشست دوحه احتمالا تا سه‌شنبه یا چهارشنبه جاری ادامه خواهد داشت.

به گفته این منابع توجه قطر در حال حاضر متمرکز بر انتخاب سلیمان بدون در نظر گرفتن شروط قبلی برای توافق بر سر دولت و قانون انتخابات است.

کد خبر 52381

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز