چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: گروه‌های مخالف و موافق دولت سنیوره در لبنان پس از ۵ روز مذاکره در دوحه، با امضای توافقنامه‌ای به بحران سیاسی ۱۸ ماهه این کشور پایان دادند.

براساس این توافق قرار است ظرف روزهای آینده همزمان با تشکیل دولت وحد ت ملی، پارلمان لبنان هم میشل سلیمان، فرمانده کنونی ارتش را به‌عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب کند. به این ترتیب با آمدن رئیس‌جمهوری جدید دولت فؤاد سنیوره، استعفا خواهد داد.

شبکه الجزیره گزارش داد، شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، وزیر خارجه‌ قطر با اعلام پایان مذاکرات گروه‌های لبنانی در دوحه تحت نظارت کمیته وزارتی اتحادیه عرب، گفت: توافق دوحه یک پیمان تاریخی برای لبنانی‌ها است و این توافقنامه کوهی از مشکلات را از پیش روی ملت لبنان برخواهد داشت.

وی گفت: توافق گروه‌های لبنانی شامل انتخاب میشل سلیمان فرمانده ارتش لبنان به‌عنوان رئیس‌جمهوری جدید ظرف ۲۴ ساعت آینده، تشکیل دولت وحدت ملی و تکیه بر قانون انتخابات ۱۹۶۰ است.

نخست وزیر قطر درباره دولت وحدت ملی بیروت اظهار داشت: در این دولت ۱۶ پست وزارتی ازآن جناح اکثریت، ۱۱ پست متعلق به مخالفان و ۳ پست هم به انتخاب رئیس‌جمهوری خواهد بود.

این ۱۱ کرسی که به‌عنوان یک‌سوم ضامن از آن یاد می‌شود، این توان را به مخالفان می‌دهد که درصورت بروز برخی موارد، دولت لبنان را به انحلال بکشانند.

شیخ حمد افزود: قانون انتخابات هم براساس قانون انتخابات سال ۱۹۶۰ و تقسیم بیروت به ۳ حوزه‌ انتخاباتی پذیرفته شد. همچنین گروه‌های لبنانی متعهد شده‌اند از سلاح علیه یکدیگر استفاده نکنند و به حاکمیت دولت پایبند باشند.

در قانون انتخابات جدید که شبیه قانون سال ۱۹۶۰ است بیروت به ۳ بخش تقسیم می‌شود و تعداد نمایندگان برای بیروت شمالی که بیشتر ساکنانش مسیحی هستند ۵ نفر و تعداد نمایندگان برای بیروت جنوبی که اکثرا شیعه هستند ۷ نفر و تعداد نمایندگان برای بیروت غربی که اکثرا سنی هستند نیز ۷ نفر خواهد بود. 

در مجموع براساس توافق دوحه، مخالفان به دو خواسته خود رسیدند؛ اول اینکه یک‌سوم دولت را در دست گرفتند و دیگر آنکه موفق شدند قانون انتخابات لبنان را تغییر دهند؛ کاری که باعث مانور گسترده سیاسی مخالفان در انتخابات پارلمانی و به دست آوردن کرسی‌های بیشتر از سوی این ائتلاف خواهد شد. 

به موازات این توافق نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان از پایان تحصن گروه‌های معارض در مرکز بیروت خبر داد. مخالفان دولت از ۱۸ ماه پیش با برپایی چادرهایی در برابر کاخ نخست‌وزیری لبنان اعتصاب کرده بودند. در پی این موفقیت برای مخالفان دولت، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان،  روز یکشنبه در بیروت سخنرانی می‌کند.

عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه‌ عرب درباره توافق دوحه گفت: ما به چارچوبی رسیدیم که صورت غالب و مغلوب ندارد و در واقع چارچوبی است که لبنانی‌ها را با کشوری امن روبه‌رو می‌سازد.فواد سنیوره، نخست‌وزیر هم توافقنامه‌ دوحه را توافقی استثنایی برای لبنان و در مرحله‌ای استثنایی و در شرایطی استثنایی خواند.

وی با بیان اینکه مذاکرات دوحه گامی اساسی در راستای ایجاد کشوری با ثبات است، گفت: هیچ کس   نمی‌تواند به تنهایی مسئولیت ایجاد کشوری با ثبات را بر عهده بگیرد و تنها با حفظ وحدت داخلی که عامل پیروزی ما بر اسرائیل بود می‌توانیم آینده‌ خود را بسازیم.

ولید معلم، وزیر خارجه‌ سوریه نیز به‌عنوان اولین کشور با استقبال از این توافقنامه‌، گفت: سوریه از این توافقنامه حمایت  می‌کند.

کد خبر 52661

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز