شنبه ۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۸
۰ نفر

به مجرد آنکه رهبران لبنانی در دوحه توافق کرده و حوادث اخیر بیروت را پشت سر گذاشتند، یک شخصیت دیپلماتیک و قدیمی لبنانی گفت که اکنون زمان آن فرا رسیده تا اطلاعات بسیار مفیدی را در مورد حوادث بیروت فاش کند.

به‌نظر این شخصیت دیپلماتیک، فاش شدن این اطلاعات (که آنها را از آمریکا به دست آورده) پیش از فروکش کردن توفان برای هیچکدام از گروه‌های لبنانی مفید نبود چرا که بحران را عمیق‌تر کرده و حساسیت‌ها را افزایش می‌داد.

بر اساس گفته‌های وی، دولت آمریکا معتقد است اشتباهات زیادی در سیاست آمریکا در قبال هم‌پیمانان خود در بیروت و نحوه تعامل آنها با حزب‌الله وجود داشته است. آمریکا هنوز نمی‌فهمد که چطور فواد سنیوره که همواره با احتیاط عمل می‌کرد، دست به مواجهه با شبه‌نظامیان قدرتمند شیعه زد.

وی از قول یک مسئول آمریکایی می‌گوید: پس از آنکه دولت لبنان حدود ۴۸۰۰ تصمیم را با رعایت توافق اتخاذ کرد، ناگهان تصمیم گرفت تا حزب‌الله را به چالش بطلبد. و حزب‌الله هم هیچ گزینه‌ای به غیراز واکنش نشان دادن نداشت.

با توجه به این اطلاعات می‌توان موضعگیری آمریکا در جریان درگیری‌های بیروت و پس از آن را درک کرد، به‌طوریکه آمریکا تنها به شکل زبانی از دولت سنیوره دفاع کرده و هیچ اقدام دیگری انجام نداد.

از زمان بازگشت سعد حریری به بیروت در پایان ماه آوریل گذشته، دولت آمریکا اصرار به یکسره کردن امور داشت. به همین دلیل حریری در پایان دیدار سریع و یک روزه خود از کویت اشاره کرد که شرایط در لبنان غیرطبیعی است و من امیدوارم رئیس‌جمهوری در جلسه ۱۳ ماه می‌انتخاب شود.

حریری در آن زمان مطابق معمول خواستار افزایش حمایت‌های بین‌المللی از دولت لبنان شده بود ولی وی این بار دو نوع کمک نظامی درخواست کرده بود: اول اعمال فشار بر سوریه از طریق بسیج نیروهای آمریکایی در مرزهای سوریه با عراق و دوم ارسال هلی‌کوپتر‌های جنگی کبرا از طرف آمریکا برای ارتش لبنان.

آمریکا در مقابل به حریری گفت که پیشنهاد دوم وی را مورد بررسی قرار خواهد داد ولی با اولین پیشنهاد مخالف است، چرا که هیچگونه آمادگی برای ورود به جنگ با سوریه ندارد.

منابع آگاه آمریکایی فاش ساختند که واشنگتن به روشنی به حریری گفت: ما آماده ضربه زدن به دمشق نیستیم چرا که در این صورت سوری‌ها به روند کشته شدن سربازان ما در عراق کمک خواهند کرد و ما نمی‌توانیم برای حمایت از دولت لبنان دست به چنین ریسکی بزنیم.

حوادث اخیر بیروت از نظر بسیاری از تحلیلگران باعث بروز تغییرات مختلف شده و موفقیت اپوزیسیون را در پی داشته‌است. اما واشنگتن فکر می‌کند که حزب‌الله هم برای این تحولات بهایی پرداخته است. آمریکا معتقد است که هم‌پیمانان مسیحی حزب‌الله بیش از پیش در تنگنا قرار گرفته‌اند.

اختلاف با آمریکا

هنگامی که از سنیوره در آستانه ورود به دوحه برای شرکت در مذاکرات درباره  موضع آمریکا  سؤال شد، وی گفت: هرکسی که قصد کمک به لبنان را دارد باید بداند که راه آن مشخص است.

تنها راه کمک به لبنان، خاتمه بخشیدن به اشغالگری اسرائیل و اجرای کامل بندهای هفت‌گانه دولت و پایان دادن به اشغال مزارع شبعا است.

در هر حال سخنان صریح سنیوره تنها بیانگر ناخشنودی او از رفتار آمریکا در جریان بحران اخیر نیست، بلکه بیانگر نوعی اختلاف‌نظر در موارد مربوط به خاورمیانه و به‌خصوص لبنان است.

اطلاعات به دست آمده از واشنگتن نیز حاکی از وجود چنین اختلاف‌نظری است به گونه‌ای که برخی از مسئولان آمریکایی خواستار حمایت مطلق از سنیوره به‌عنوان نماینده اکثریت پارلمانی به ریاست حریری هستند و گروهی دیگر خواستار حمایت از شخص سنیوره بودند.

الاخبار
۲۲ می ۲۰۰۸

کد خبر 52885

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز