دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۸:۵۵
۰ نفر

چند روزی است که لبنانی‌ها دوباره رنگ آرامش را به‌خود می‌بینند. توافقنامه دوحه می‌تواند آغازی بر پایان همه درگیری‌های2 ساله گروه‌های سیاسی لبنان باشد.

در روز انتخاب میشل سلیمان به ریاست‌جمهوری بیش از 20 شخصیت ارشد از کشورهای مختلف جهان آمدند. توافقنامه دوحه را برخی کارشناسان پایانی دانستند برهمه بحران‌ها و برخی هم آن را صرفا آتش بسی میان گروه‌های لبنانی پنداشتند.

 پیش از این هم گروه‌های لبنانی پشت یک میز سخن از تفاهم گفته بودند و پس از چندی با بالاگرفتن تنش‌ها همه آن تفاهم‌ها را فراموش کردند. کسی چه می‌داند شاید توافقنامه دوحه، پایان بحران باشد و شاید هم بحران‌های جدیدی را کلید زند. آخرین اخبار و تحولات اخیر را در گفت‌وگویی با مروان فارس در میان گذاشته‌ایم.

  • آیا به راستی توافق دوحه را باید پایانی بر بحران سیاسی بیروت تلقی کنیم؟

گفت‌وگوهای دوحه موفق بود و در تمامی مسائل مربوط به قانون انتخابات و تشکیل دولت وحدت ملی توافق حاصل شد و طیف14 مارس به یک سوم دولت وحدت ملی لبنان دست پیدا کردند.در مذاکرات دوحه طیف اکثریت از تحقق نتایجی که می‌خواست، بازماند و مخالفان با ابراز خوشنودی از موفقیت خود در عرصه سیاسی، تحصن خود را به پایان رساندند.

  • نشست دوحه آتش‌بس موقتی 2 طیف درگیر بحران سیاسی بیروت است یا توافقی دائمی؟

توافقی درازمدت است. توافق اساسی نیازمند کنار گذاشتن اختلافات داخلی و از بین بردن نظام طائفه‌گری است. توافق دوحه در واقع شکست دیگری پس از پیروزی جولای 2006 برای طرفداران جریان حاکم است.

  • آیا توافق دوحه مورد قبول مخالفان و طرفداران واقع شده است؟

البته که مورد قبول هر 2 طرف است. ولی به هرحال طیف حاکم مجبور به عقب‌نشینی شد و این به مثابه عقب‌نشینی از سیاست آمریکا است.

  • چند سالی است که شاهد نوعی رکود در عرصه اقتصادی لبنان هستیم. فکر می‌کنید تأثیر این توافق بر اوضاع اقتصادی و معیشت مردم چگونه خواهد بود؟

لبنان از این پس وارد مرحله جدیدی از شکوفایی اقتصادی می‌شود و از ثروت نفتی که کشورهای عربی از آن برخوردار شده‌اند بهره‌مند می‌شود و از موسم گردشگری خوبی برخوردار خواهد شد. 

اگر مقاومت نبود این توافق حاصل نمی‌شد. همچنین چنانچه توافق دوحه صورت نمی‌گرفت، اوضاع اقتصادی بسیار اسفناک می‌شد. زیرا هم‌اکنون لبنان 2 سال است که با خطرات تهدیدآمیز مواجه است که مهم‌ترین آنها جنگ 33 روزه با اسرائیل در سال 2006 بود. لبنان در آن برهه گرفتار جنگ با اسرائیل شد و تمام اقتصادش را در راه دفاع از سرزمین خود به کار گرفت و از افزایش قیمت نفت در کشورهای عربی هم هیچ بهره‌ای نبرد. ولی اکنون پس از این توافق احتمال می‌دهم که سرمایه‌گذاری و گردشگری در لبنان پربار باشد.

  • داستان سلاح حزب‌الله که مورد اعتراض 14 مارسی‌ها در اجلاس دوحه بود به کجا انجامید؟

جناح حاکم سعی داشت که این موضوع را مطرح کند اما در واقع سلاح مقاومت، یک موضوع داخلی است لذا در دوحه مطرح نشد و من معتقدم که مقاومت با حصول این توافق پیروز شده است.

منبع: همشهری امارات

کد خبر 53092

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز