شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

همشهری امارات: لبنان پس از توافق سران سیاسی‌اش در دوحه چند روزی است روی آرامش را به خود می‌بیند، اما تحلیل روند شکل‌گیری توافق دوحه و نقاط ضعف احتمالی آن موضوعی است که باید به آن توجه جدی داشت.

برای تحلیل اوضاع فعلی لبنان با طلال سلمان سردبیر روزنامه لبنانی السفیر گفتگویی انجام گرفته که آن‌را می‌خوانید.

  • اوضاع کنونی لبنان را پس از توافق دوحه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با اتفاقاتی که پیش از نشست دوحه افتاد لبنان می‌رفت که قربانی جنگ‌های داخلی و طائفه‌ای شود. در واقع اگر دقیق و تیزبین باشیم اقدامات حزب‌الله، برای لبنان خیر کثیری به همراه داشت و همین عاملی شد که نشست دوحه صورت بگیرد و نهایتا به وضعیت کنونی و توافق خوبی که میان گروه‌ها به دست آمد برسیم.

در واقع حزب‌الله دست به یک عمل جراحی محدود و حساب شده و دقیق زد و لبنان را از مرگی حتمی نجات داد. این عمل کمک کرد که نشست دوحه نتایج مثبتی بدهد.

نشست دوحه از این جهت اهمیت دارد که لبنانی‌ها اعم از همسو و مخالف به این نتیجه رسیدند که اگر به توافق دوحه که منافع خاصی در لبنان ندارد تن ندهند، ناچار باید وارد جهنمی شوند که راه برون  رفت  از آن وجود ندارد.

از این‌رو آنها ناچار بودند به شرایطی که در توافقات دوحه مطرح شد تن دهند و این حزب‌الله و دیگر گروه‌های مخالف بودند که با واکنش خود به اقدامات جریان حاکم، شرایط را برای رسیدن به این توافق در دوحه فراهم کردند.

این توافق نه تنها از حمایت گروه‌های مختلف در لبنان برخوردار شد بلکه حتی از حمایت‌های منطقه‌ای، عربی و بین‌المللی نیز بهره‌مند شد .

  • آیا امیدی به ثبات سیاسی طولانی مدت در لبنان هست؟

من امیدوارم، اما واقع امر این است که نمی‌توان گفت که فتنه‌ای از جایی به وجود نخواهد آمد. این موضوع به عوامل بسیاری بستگی دارد ولی اجمالا گروه‌های سیاسی لبنانی با این واقعیت آشنا هستند که در شرایط کنونی گزینه‌ای جز توافق ندارند زیرا اگر غیراز این عمل کنند باید در انتظار شرایط بسیار پیچیده و وحشتناکی باشند و وارد تونل سیاهی شوند که فرار از آن امکان ندارد.

  • نقش ایران و عربستان پس از توافق دوحه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آقای فیصل و آقای متکی وزیران امور خارجه عربستان و ایران بعد از توافق دوحه به لبنان سفر کردند و بی‌تردید نقش ایران در این زمینه پررنگ‌تر و حضورش مؤثرتر خواهد شد و این کاملا برای ما مشهود است.

ایران همواره از توافق و همزیستی مسالمت آمیز میان گروه‌ها و طوائف مختلف لبنان حمایت کرده و می‌کند. در این دوره نیز آقای متکی با روسای احزاب مختلف سیاسی به‌طور جداگانه گفت‌وگو و حمایت ایران از وحدت سیاسی لبنان را اعلام و تصریح کرد که کشورهای دیگر نباید در امور داخلی لبنان دخالت کنند. اما آقای فیصل بعد از انتخاب میشل سلیمان به ریاست‌جمهوری، بیروت را ترک کرد و حاضر نشد با روسای احزاب گفت‌وگو و دیدار کند.

  • این روزها نزدیک به سالروز  رحلت  امام خمینی‌ ره  است. شما به‌عنوان اولین کسی که در پاریس به دیدن ایشان رفتید و با امام مصاحبه کردید شخصیت ایشان را چگونه توصیف می‌کنید؟

به اعتقاد من امام شخصیتی ارزشمند و عظیم که توانستند میان دین و دولت همزیستی به وجود بیاورد چرا که تا پیش از انقلاب اسلامی ایران، دین موضوعی خارج از محافل سیاسی، اجتماعی و فکری و با تحولات روز بیگانه بود.

ایشان توانستند با شخصیت کاریزماتیک خود ایرانی که تا پیش از امام هیچ‌گونه همسویی با کشورهای منطقه نداشت را به دامن کشورهای منطقه بازگردانند.

این فرصت ارزشمندی بود برای کشورهای منطقه تا از دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی و ساختار حکومتی که پس از 30 سال در ایران شکل گرفته بهره‌بردار شوند.

کد خبر 53768

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز