شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۶
۰ نفر

وزیر سابق آموزش و پرورش لبنان در گفت‌وگو با روزنامه همشهری، اتفاق‌نظر میان طرف‌های لبنانی در دوحه را اتفاق‌نظری اساسی و ضروری برشمرد و گفت: تمامی طرف‌های سیاسی لبنان لازم بود که دریابند ادامه رویارویی‌ها و راهکارها و ابزارهای استفاده شده، روندی ویرانگر برای لبنان بود.

پترس حرب با اشاره به خطر اصلی لبنان که رژیم صهیونیستی است گفت: نکته مثبت این بود که تمامی طرف‌های لبنانی پس از تحولات اخیر دریافتند که خطر و تهدید همگی را هدف قرار داده و تنها مربوط به گروه یا مجموعه سیاسی خاصی نیست.

وی افزود: آنهایی که به ابزارها و راهکارهای نامناسب روی آوردند وآنانی که به مواضع تند و رادیکال تمایل نشان می‌دادند، دریافتند که عملکردشان اشتباه بوده و در درجه بعد و در نتیجه این درک و دریافت‌ها، نوعی از باور و اعتقاد عمومی ایجاد شد که می‌باید به مذاکره بازگشت و توازن قدرت از نو شکل گیرد و رئیس‌جمهور انتخاب شود تا به مرحله جدیدی وارد شد که بتوان روح آرامش و امنیت و ثبات و حیات دمکراتیک را در کالبد کشور دمید.

حرب در ادامه با اشاره به نتایج کنفرانس دوحه، این نتایج را تحکیم این باور و اعتقاد عمومی با کوتاه آمدن هر کدام از طرف‌های لبنانی از برخی مواضع و خواسته هایشان دانست؛ مسئله‌ای که باعث تحقق این اتفاق نظر شد.

وزیر سابق آموزش و پرورش لبنان در پاسخ به پرسش دیگر همشهری درباره اینکه آیا اتفاق نظر دوحه نوعی آشتی بوده یا آرامش موقت و ناپایدار  یا وفاق و همبستگی میان طرف‌های سیاسی لبنان، این اتفاق نظر را طرح و گام جدی به سوی وفاق و همبستگی میان لبنانی‌ها و حل مشکلات موجود و وحدت ملی عمیق توصیف کرد که موفقیت آن هم بستگی به میزان جدیت طرف‌های لبنانی  دارد.

وی در ادامه با ابراز امیدواری از اینکه در مرحله آتی لبنان شاهد کارشکنی در روند وفاق میان لبنانی‌ها نباشد، اولین آزمون مهم پیش روی لبنانی‌ها در حال حاضر را تشکیل دولت وحدت ملی دانست که اگر بدون هیچ مانع و مشکلی شکل گیرد، بی‌تردید رویکرد لبنانی هم مشخص خواهد شد.

پترس حرب افزود: اگر خدای ناکرده چنین چیزی اتفاق نیفتد، عقبه‌ها و مشکلات و شرط‌های دو طرفه را در پیش خواهیم داشت. در این صورت است که می‌توان این سؤال را مطرح کرد که آیا گام دوحه گامی جدی بوده یا غیرجدی.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با روزنامه همشهری ابراز امیدواری کرد که وحدت نظر میان لبنان به‌طور کامل شکل گرفته و لبنان شاهد آغاز مرحله‌ای جدید بدون هیچ مشکل ومعضلی باشد.

وزیر سابق آموزش و پرورش لبنان با اشاره به ثبات سیاسی در این کشور، تصریح کرد: لبنان مرحله انفجاری را که بدان نزدیک شده بود، از سر گذراند اما گذر از این انفجار یک چیز است و ثبات سیاسی چیزی دیگر. لبنان در حالی این مرحله را پشت سر می‌گذارد که رو به سوی ثبات گذارده است و این امید و آرزوی ماست.پترس حرب با پیش‌بینی اینکه لبنان در مرحله آتی شاهد شرایط اقتصادی بسیار موفق و خیزشی اقتصادی خواهد بود، گفت: بی‌تردید لبنان به قبله تمامی سرمایه‌گذاران جهانی و منطقه‌ای بدل خواهد شد زیرا این کشور گزینه‌ای مثبت برای سرمایه‌گذاری هاست.

وی آغاز حرکت و خیزش تولید و اقتصادی که بتواند لبنان و جامعه و زندگی در آن را متحول سازد را گره خورده با حل مشکلات اجتماعی، اقتصادی و مالی دانست که این امر به نوبه‌خود نیازمند وقت و زمان است.پترس حرب تاکید کرد: اگر بتوانیم این امر را از طریق ایجاد شرایطی مناسب برای پیشرفت محقق‌سازیم، بی‌تردید تمامی این مشکلات اقتصادی از پیش رو برداشته خواهد شد.وزیر سابق آموزش و پرورش لبنان در پایان این گفت‌وگو نقش ایران در حل مسائل و رویدادهای کشورش را ارزیابی کرد و گفت: ایران توانست در کنفرانس دوحه  نقشی قابل‌قبول را به ‌عهده گیرد.

همشهری امارات

کد خبر 53684

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز