گروه بین‌الملل: فواد سنیوره، نخست‌وزیر لبنان، به مذاکرات خود با گروه‌های مختلف لبنانی برای تشکیل کابینه جدید خاتمه داد.

به گزارش شبکه خبری پرس تی وی، سنیوره گفت: نتیجه مذاکرات ظرف ۲ روز گذشته با نمایندگان و فراکسیون‌های پارلمانی را به دقت مورد بررسی قرار خواهم داد و سپس با میشل سلیمان، رئیس‌جمهوری، در مورد آن مذاکره خواهم کرد.

وی افزود: موعد مشخصی برای اعلام ترکیب دولت تعیین نمی‌کنم و هنگامی این کار را خواهم کرد که دیدارهای دوجانبه نیز صورت گرفته و نتیجه آن مشخص شود.

سنیوره گفت: همه گروه‌ها خواستار تشکیل دولت وحدت ملی هستند. ما هم به پیمان  دوحه  پایبند هستیم.

اما و اگرهای تشکیل دولت

تشکیل دولت وحدت ملی لبنان البته به همین سادگی ها هم نیست و موانع خاص خود را دارد. با وجود اعلام سنیوره مبنی بر رایزنی با همه گروه‌های سیاسی اخبار از بی اطلاعی ۸ مارسی‌ها از ادعاهای سنیوره حکایت می‌کند که به  منزله آتش زیر خاکستراست.

۸ مارسی‌ها خواهان پست‌های وزارت دارایی، حمل و نقل، وزارت علوم و ارتباطات، امور خارجه و کار شدند و در عین حال ۱۴ مارسی‌ها نیز خواهان برخی از این پست‌ها شده‌اند.

با این حال گره اصلی در پست‌های کلیدی مانند وزارت خارجه، دارایی، دفاع و کشور هنوز حل نشده است. توافقنامه دوحه تصمیم درباره وزارت کشور را در اختیار رئیس‌جمهوری قرار داده است و انتظار می‌رود که سلیمان، وزیری بی‌طرف را برای این پست انتخاب کند.

در مقابل، ۱۴ مارس دچار بحران توزیع پست‌های وزارتی است. به عنوان مثال با این که جریان المستقبل نماینده اهل سنت است، اما مشکلی که با آن مواجه است در مورد سهمیه یک وزیر مارونی در این فراکسیون است؛ بر اساس پیمان طائف لبنان ۶ وزیر مارونی دارد.

این در حالی است که دولت جدید میشل عون دارای سهمیه ۳ وزیر مارونی بوده و چهارمین آنها سهمیه میشل سلیمان و پنجمین آنها سهمیه حزب قوات لبنان و ششمین آنها نیز بین حزب کتائب و قرنه شهوان مورد اختلاف است.

با توجه به این که سنیوره اصرار دارد جهاد ازعور به عنوان وزیر دارایی و یا وزیر مشاور در امور دارایی باقی بماند، این موضوع منجر به حذف نایله معوض از دولت جدید خواهد شد.

در مشورت‌های  چند روز  گذشته، حزب‌الله از ۳ سهمیه خود در دولت، ۲ سهمیه را به متحدان خود در طائفه اهل سنت و دروزی‌ها داد.

مرحله اول تبادل اسرا

امروز اتفاق دیگری هم درلبنان خواهد افتاد و آن آزادی نسیم نسر اسیر لبنانی دربند رژیم صهیونیستی است. 

آزادی این اسیر لبنانی در چارچوب فراهم کردن مقدمات آزادی سمیر قنطار پیشکسوت اسرای لبنانی و ۳ نفر از همراهانش که در جنگ ۲۰۰۶ اسیر شدند، صورت می‌گیرد.

همچنین قرار است پیکرهای ۱۰ نفر از شهدای مقاومت اسلامی لبنان نیز تحویل حزب الله شود. این اقدامات در مقابل آزادی 2 اسیر اسرائیلی نزد حزب الله صورت می گیرد.

انفجار در مرکز اطلاعات ارتش

شامگاه جمعه انفجار بمبی در مرکز اطلاعات ارتش در العبده  عکار واقع در شمال لبنان باعث کشته شدن یک سرباز ارتش شد.شبکه NBN گزارش داد که ارتش یک بمب دیگر را کشف و خنثی کرده است.

این مرکز ارتش در جنگ ۲۰۰۶ هدف بمباران اسرائیل و پس از آن در نبرد نهرالبارد هدف حمله گروه تروریستی فتح‌الاسلام قرار گرفته بود. تحقیقات ارتش در ارتباط با عوامل این بمب گذاری ادامه دارد.

کد خبر 53769

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز